onsdag 29 april 2020

Att ses på avstånd

Igår eftermiddag fick jag att sms från Katarina att Zoé ville prata med mig. Jag rusade till datorn och väntade på att hon skulle ringa upp. Vilken evinnerlig tur att man åtminstone kan se varandra på håll. Jag minns när jag var barn och någon pratade om telefoner där man kunde se den man ringde till. Många tyckte att det var inget vidare för då var man tvungen att kamma sig och kanske sminka sig också innan man svarade. Varför det? Måste man alltid visa upp en fasad inför andra människor? Då visste man klart inte hur det skulle fungera.


Idag är detta inget konstigt. Jag pratar bara med mina barn och barnbarn, så det är inte alltid jag kammar mig så noga innan jag blir uppringd. De tycks känna igen mig ändå. Zoé höll egentligen på med sin läxa, men hon behövde en paus, tyckte hon. De flesta butiker skickar hem varor och Katarina hade beställt en del sommarkläder till henne. Nu fick jag vara med på modevisning. Hon är mycket klädintresserad precis som sin mamma och moster. I julklapp önskade hon sig en symaskin, men hon lånar mammas också ibland. Naturligtvis tycker både moster och jag att det är roligt. Hon kanske också kommer att gå på Tillskärarakademin i Köpenhamn....men det finns klart modeskolor på närmre håll.


Katarina har sparat en hel del av sina gamla leksaker och skolgrejer. Zoé hade hittat hennes blockflöjt och notbok. Hon hade övat på en melodi och nu ville hon spela upp den för mig. Ljuvliga toner! Hon älskar att rita och måla och nu visade hon en tavla hon målat av mig. Sist vi pratade tittade hon lite extra på mig för hon ville se vilken färg jag hade på ögonen. Idag fick jag se det färdiga resultatet. Är jag bara hälften så vacker i verkligheten så är jag riktigt snygg, tycker jag. När hon visat upp bilden kom hon på att den var inte riktigt klar. Snabbt ritade hon dit ett orange hjärta. -"Orange är mormors älsklingsfärg," förklarade hon för sin mamma, men det var knappast någon nyhet för Katarina.

28 kommentarer:

  1. Älskade barnbarn, de är ju så underbara!
    Vilken tur att ni kan skypa. Det har jag aldrig gjort.'Ha en bra dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väldigt enkelt att ringa via datorn. Du har dina barnbarn närmre så du kan se dem ändå.

      Radera
  2. Så fint porträtt ... och såklart ska du ha ett orange hjärta!
    Visst är det tur att man kan se sina barnbarn via dator och telefon numer!
    Ha en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett orange hjärta var pricken över i:et. Det är så roligt att få en skymt av dem ibland.

      Radera
  3. Visst är det bra att möjligheten finns att kunna se de man pratar med. Det blir trots allt lite personligare än ett vanligt samtal. Så omtänksamt av Zoé att rita dit ditt fina orangea hjärta också!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  4. Porträttet av dig är så fullt av kärlek och naturligtvis så vet ju Zóe att ditt hjärta är orangeat. Underbart med barnbarn och underbart att man kan se dem när man pratar med dem. Så gör jag med mina också, så trist det skulle vara annars att inte kunna ses alls. Nu kan man. Tack och lov för tekniken!
    Ha det fint du fina Momo! Snygging!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Barnbarn kan verkligen konsten att liva upp tillvaron.

      Radera
  5. Vilket alldeles ljuvligt samtal! Först att få se en söt modell i nya vårkläder, sedan få lyssna på ljuv musik och därefter få en sådan fin teckning. Jag kan tänka mig att samtalet gjorde din dag <3

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ett mycket uppiggande samtal.

      Radera
  6. Håller med dig. Man måste fokusera på det viktigaste.

    SvaraRadera
  7. Underbart inlägg...tack o lov för tekniken i dessa dagar <3 Kram på're

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så trist det hade varit annars.

      Radera
  8. Vad fin du är Gunnel! Visst är det mysigt med barnbarnens små alster. Jag älskar det verkligen!

    SvaraRadera
  9. Ja, det är toppen att kunna prata med barnbarn som man inte kan träffa, via telefonen. Ibland ser man inte klok ut, då de ringer. Eller, jag har bara ett ( av tre) som jag inte har träffat sedan viruset tog över. De som vi träffat varje tisdag under ett par år, dem fortsätter vi att se. Men Ava i Malmö, henne för jag träffa via mobilen just nu. Och det är verkligen toppen att den möjligheten finns.
    Modetjej! Kul! Och redan syr kläder. Vore väl roligt om hon ville kreera en orange stass till mormor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska lägga in en beställning till henne.

      Radera
  10. Den tjejen kan lätt bli modell tycker jag. Och så kan du ju tala om för Zoé att orange är ack så mycket finare än rosa;-)
    Gillar porträttmålningen, speciellt ögonen som liknar fotbollar:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste försöka förklara för henne vilken som är färgen med stort F.

      Radera
  11. Härligt att kunna träffas på avstånd
    Hon blir säkert något inom klädbranschen Hon har att brås på!
    Hm... undrar om det finns alkolås för mobiler!?
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska bli spännande att se vad hon väljer för yrkesbana.

      Radera
  12. Vilket härligt samtal! Och visst är det toppen att man nu kan se varandra när man pratar. Extra roligt tycker jag också det är när jag ser barnbarnen när de ringer. Klart att Zoé ville visa sina kläder för dig och även spela på blockflöjten.
    En så söt tjej och med glimten i ögat.
    Kul att hon också är intresserad av att sy och skapa. Här delar ni ju verkligen intresse. Fint att du fick se det färdiga resultatet av målningen som Zoé gjort
    gjort av dig. Helt underbart med hjärtat som är orange. Verklige sinne för det som är viktigt.
    Önskar dig nu en fin Valborgshelg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma. Jag blir lika glad varje gång hon ringer. Hon vill visa allt hon gjort sen vi pratade senast.

      Radera
  13. När den moderna tekniken används på rätt sätt så är den fantastisk. Den ger sådana möjligheter och speciellt i dessa tider är den oslagbar. Zoé är söt som en karamell. Och en mycket konstnärlig och händig tjej. Nu får mormor, mor och moster minsann konkurrens som kläddesigners.
    Önskar er en skön Valborgsmäss! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma. Bara kul med en till i designgänget.

      Radera
  14. Det är roligt när man kan var med i deras vardag även om det blir på lite avstånd.

    SvaraRadera
  15. Vad fin och söt hon är och tur att nu kan ses via datorn, ni bor ju långt ifrån varandra så det är väl bra att ha även när det inte är Corona tider.. Hoppas du får en fin helg nu kram...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma! Vi pratar alltid via datorn, annars blir det så långt mellan jag får se henne. Barn förändras väldigt snabbt när de är så små.

      Radera