söndag 12 april 2020

Omtänksamhet


Bli inte orolig för att du ser sämre när du blir gammal. Det är bara för att skydda dig från chocken när du passerar en spegel.

Det tycker inte jag stämmer alls. Jag speglar mig varje dag...många gånger....och jag har vant mig vid mitt utseende så det är inget konstigt. Enda gången jag blir lite undrande är när jag tittar på gamla foton. De föreställer en person som jag har vissa likheter med, men som jag absolut inte skulle vilja se ut som idag. Mitt utseende och min ålder passar så bra ihop.

21 kommentarer:

  1. Här håller jag inte med alls. Jag blir ofta lite ledsen och beklämd då jag ser mig själv i spegeln. Jag tror ju fortfarande att jag ser ut som när jag var yngre. Det räcker att se profilbilder passera revy på Facebook, för att jag ska känna mig nedstämd. Åldrande är inte vackert-detta trots att jag aldrig varit speciellt vacker.Men jag kan också se det från en annan synvinkel, jag är glad så länge jag får vara kvar i livet...förstås. Men tonade speglar, det borde vi allt gå över till./Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, tonade speglar vet jag inte om jag hade gillat. Då blev ju bilden ännu mer oskarp.

      Radera
  2. Jag undviker helst speglar ... gillar inte alls det jag ser där.
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönhet är inte det viktigaste. Man borde kunna spegla insidan.

      Radera
  3. Ja, där fann jag min typ... 🤗
    Så att säga...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför ska man var missnöjd med något som ändå inte går att förändra? Det bara suger energi.

      Radera
  4. Jag blir inte glad när jag ser mig i speglarna. Ansiktet kan jag acceptera, det passar bra ihop med mina år, men resten......
    Ha en fin fortsättning på helgen!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  5. Så klok du är <3 Man kan ändå inte göra annat än acceptera att man åldras...
    Ha en fin fortsättning på helgen <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns så mycket roligt att göra även när man blir äldre. Det beror många gånger på ens egen inställning.

      Radera
  6. Var sak har sin tid och det gäller även utseendet!

    Kram och god påskdag!

    SvaraRadera
  7. Tänkvärt! Visst har var sak sin tid. Men just nu känns det när jag ser mig i spegeln att jag blivit gammal. Men å andra sidan så är det ju så. Bara att acceptera.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eftersom det drabbar alla tycker jag det är rättvist. Det finns mycket kul att götar och se fram emot vilken ålder man än är i.

      Radera
  8. Gillade mitt utseende när jag var ung, äldre och nu när jag är "gammal". Gillar mina rynkor och till och med min kropp. Det enda jag ogillar just nu är mitt hår som borde ha klippts för tre veckor sedan. Men det är ju ett I-problem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Jag dras med samma i-landsproblem. Ibland kliar det i fingrarna att ta fram saxen, men jag får försöka behärska mig, annars ångrar jag mig bara efteråt.

      Radera
  9. Gunnel, du har så rätt! Varför slösa energi på något som man inte kan göra något åt. Däremot kan man försöka göra insidan så vacker som möjligt. Det är aldrig bortkastad tid och id.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett mycket förnuftigt tänk. Naturligtvis är det insidan vi ska lägga krut på.

      Radera
  10. Härligt att läsa att du är nöjd. igår blev jag klippt på hemmaplan och blev efter det tio år yngre. Borde kanske be om saxtjänst varje vecka.
    Kram tonårsBosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Bara du håller reda på veckorna så du stannar vid din önskeålder.

      Radera
  11. Speglarna är ett måste, både för hår, smink och kläder. Man måste acceptera det man ser.
    Kram

    SvaraRadera