fredag 17 april 2020

Vårbruk


Veckan före påsk var jag väldigt energisk och började att luka ogräs i rabatten längs spireahäcken i ingången. Vi klippte ju ner häcken för två år sen. I fjor blommade den överdådigt och jag hoppas klart att den ska se lika fin ut i år. Plantorna är än så länge inte så breda så det syns en bra bit av jorden....d.v.s. när ogräset är bortrensat. Det tar sin lilla tid för jag vill klippa bort alla döda grenar också för att buskarna ska bli täta. Alltså hann jag bara halvvägs första dagen. Min avsikt var att fortsätta dagen efter, men då var det svinkallt, så jag avstod. Det har retat mig en aning, men jag tänkte som så att det är inte hela världen ifall det växer lite extra ogräs över påsken. Det är i varje fall grönt.

Efter en del kalla och blåsiga dagar och t.o.m. några snöflingor verkar det som om solen kommit för att stanna igen. Nu ska resten av ingången göras vid och sen är det bara resten av trädgården kvar. Jag  uppskattar våra höga häckar vid de tre andra sidorna av tomten. Det blir aldrig någon press att grannens trädgård är mer ogräsfri än min. I och för sig är det helt oväsentligt.

Jag gick ut i förrådet (f.d. duvslaget) för att vattna oliv-och citronträden. De växer så det knakar och det syns en del små citroner och även oliver. Det är nog ändå tveksamt om det blir något större av dem. Fast träden är vackra i sig och kommer att pryda sin plats på altanen i sommar igen.


När vi nu är tvungna att hålla oss mer hemomkring blir det helt plötsligt tid för sånt man inte gjort tidigare. När vi flyttade in i huset för snart 50 år sedan hade vi en jättestor köksträdgård. Med tre små barn var det perfekt att ha bärbuskar och fruktträd och odla grönsaker. Vi satte potatis också varje år. Det är många år sedan som köksträdgården försvann, men i år har jag köpt sättpotatis och Göran la dem i ett äggbrätte. När jorden blir lite varmare ska de grävas ner i ena palkragen. I den andra har vitlöken växt och blivit hög. Jag har klippt av en del blast och använt i maten. Det är jättegott.

23 kommentarer:

  1. En härlig tid i trädgården väntar nu.

    SvaraRadera
  2. Låter som du har ill-gröna fingrar.
    Odlar oxå en del, men bara vanliga grönsaker....med lite olika resultat. Blommor är lite lättare att odla, tycker jag.
    Vi har inga grannar inom synhåll, så jämföra trädgård, det tänker jag inte på att göra. Ha en bra helg! Hoppas på fint väder, även om fin väder snart borde betyda regn. // Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, några gröna fingrar tror jag inte att jag har, men ibland har jag en enorm tur....och tåliga växter.

      Radera
  3. Det är ju så gott med egenodlade potatis, plocka upp nypotatisen och koka direkt, mums!
    Blir vitlöken bra, rätt om man klipper blasten? Min blast är ca 25 cm. Har funderat på om det går att klippa den. Det är ju så underbart att spana in växtligheterna i trädgården.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag klipper bara lite av blasten till när jag ska använda den som smaksättning. Det mesta får stå orört.

      Radera
  4. Oj så långt våren kommit hos er. Här finns det inga blommor på spireorna ännu. Jag brukade också förgro sättpotatisarna i äggfack på den tiden jag hade trädgårdsland.
    Ha en fin fredag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bilden på buskarna är från i fjor, men jag hoppas det ska se likadant ut i år.

      Radera
  5. härliga trädgårdstider har vi framför oss. skönare än skönt med den terapin när coronsvärlden rasar runt omkring oss. ha det gott Gunnel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är skönt och ha en trädgård att kunna gå ut och pyssla i. Där slipper man tänka på att hålla avstånd.

      Radera
  6. Kul att vårbruket är igång. Själv behöver jag ta bort ogräs under trollhasseln och har dessutom blivit med två tomatplantor som snart behöver sättas i större krukor.

    Kram och god fredag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ogräset vaknar alltid tidigt på våren. V har också några tomatplantor som ska härdas innan de sätts ut för gott.

      Radera
  7. Det där med ogräset skulle jag behöva ta tag i. Har bara några blomrabatter på baksidan, men de behöver också rensas. Men jag tittar i alla fall ut på grannen när hon går och rensar i sina rabatter. Det är så gott som något! Senare snyltgästar jag på hennes tomater och gurkor m.m. Ha nu en trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trädgårdsarbete kan vara avkopplande om man gör det när man känner för det och i sin egen takt.

      Radera
  8. Härliga tider stundar! Själv har jag för första gången på flera år planerat för en liten odling i pallkragar :)
    Ha en fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vår odling är också väldigt liten.

      Radera
  9. Trösterikt att se hur våren och grönskan totalt struntar i corona och annat elände. Ett varmt tack till naturen! :)
    Ha en skön fredagskväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det höjer humöret när man ser att våren är på väg och att en del perenner börjar visa sig.

      Radera
  10. Vilken underbar spirea!!! Vi hyr ett hus men det finns ingen trädgård till det, en pytteliten rabatt fanns det där det växer libbsticka, det är ju iofs bra men nog vill jag gärna ha lite mer :) så vi har grävt en till pytteliten rabatt där vi satt lite rosor och nån stackars perenn. Hoppas dom överlevt vintern :D
    Ha det så gott <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte så värst många rabatter, men det är alltid kul med lite färgprakt.

      Radera
  11. Vad mysigt det låter med er trädgård och då har du onekligen en del att pyssla med i dessa karantäntider, Jag har bara en balkong visserligen ganska stor nästan 7 meter lång men det känns lite för tidigt att börja med den.. Ha en fin helg nu kram Nicki..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trädgården är verkligen skön att gå ut i nu. Det finns alltid nåt att pyssla med där.

      Radera
  12. Det låter som om du bor i en annan värld. Här ligger snön fortfarande kvar på vår rabatt (den ligger nästan hela dagen i skugga)och isen har inte smält än på sjöarna. Men trots allt, våren är på väg.
    Jag längtar efter att få plocka blåsippor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Våren står nog och lurar runt hörnet här, tror jag.....eller i varje fall hoppas.

      Radera