måndag 20 april 2020

Leka doktor


Bland alla konstiga nyhetsbrev jag fått på min dator kom häromdagen det mest konstiga jag fått. Det gällde reklam för en manick som kunde användas för att ta bort öronvax. Den bestod av en lång slang och ett rör med antagligen något längst fram som kunde rensa öronen. Det var kanske inte så konstigt utom det att jag hört att man ska inte peta med något i öronen som är mindre än en armbåge.


Det framhölls även att instrumentet gick att undersöka örongången med precis som näsgången och matstrupen m.m. Visserligen är sjukvården överbelastad, men detta är nog ändå inte lösningen på problemet. Att leka doktor och ge sig på den här sortens undersökningar verkar inte välbetänkt.


Priset var nersatt med 66% så jag antar att det inte har varit nån rusning efter varan. I och för sig tycker inte jag att nästan 200 kr, som det kostade nu, är ett rimligt pris för det här instrumentet. Det var väldigt modernt och gick att ladda i datorn, och sen kunde man se resultatet direkt.


Det påminner om när min doktor gör ultraljudsundersökning av mitt hjärta. Även om jag ser allt på skärmen så begriper jag mig inte på vad det är jag ser. Min doktor får förklara det för mig. Alltså är det helt oväsentligt att kika på sin dataskärm när man extraknäcker som läkare. Man har inte en susning om vad bilden visar......såvida man inte är medicinskt utbildad.

31 kommentarer:

  1. Det låter verkligen som ren humbug! Men jag blev nyfiken och det finns en massa fiffiga instrument att rensa öronvax med. Bland annat en spiral till det facila priset av 85:- och då får man 16 utbytesspiraler på köpet.
    Om jag nå´n kom kommer till Hörcentralen ska jag kolla vad de har för synpunkt på en så där öronspiral.
    Ha en fin måndag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det verkar lite vanskligt att peta i örat med sådana pinaler.

      Radera
  2. Tydligen är det inte högsäsong för vaxproppar just nu eller så var det bara en bluff. Hur som helst ska man akta sig för att peta sig i öronen så det får vara för min del.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Tänk vad det finns grejer. Fast jag hade inte vågar testa, är rädd om mina öron.
    Ha en bra vecka! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag skulle aldrig heller komma på tanken att använda en sån sak.

      Radera
  4. Ett lite försent aprilskämt. Men troligtvis en bluff. leka doktor slutade jag med redan i åttaårsåldern.
    Kram från ett soligt Visby

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer många idiotiska nyhetsbrev.

      Radera
  5. Nää, man har inte en susning av vad bilden visar, men jag är rädd för att man får susningar i örat om man använder de här mackapärerna! :D

    SvaraRadera
  6. Jag fick också reklam om en sådan konstig manick! Men nej tack tänkte jag!
    Ha en bra vecka!
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Jag har också fått den reklamen och jag skulle aldrig våga stoppa in saker i öronen inte i mun och näsa heller jag överlåter sådant till proffsen.. Om man inte vet vad man gör så kan man nog orsaka stor skada tror jag.. Ha en fin vecka nu och var rädd om dig.. kram Nicki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte det är någon som nappar på erbjudandet.

      Radera
  8. Oj ... vilken konstig grej! Bra att du inte nappade!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Hahaha! Det nyhetsbrevet låter antingen som ett aprilskämt eller ett skräpmeijl. Undrar hur många som går på det;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr är det kanske någon som tror på reklamen.

      Radera
  10. Den där mojängen verkar vara något man ska hålla sig lååångt ifrån. Uschiamej, vad det finns mycket tokerier! Tur att alla datorer har en soptunna ...
    Må väl i söder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Soptunnan fylls på med mycket underliga mail.

      Radera
  11. Ja säg Det, allt ska man uppleva i form av erbjudanden. ska vi leka doktor? hette min första bok som jag själv kunde läsa. den var seriösare vågar jag påstå.tur att man kan radera. men allt hittar de på också. troligen finns det folk som köper.
    Ha det gott Gunnel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror säkert att din bok var betydligt säkrare att rätta sig efter en förklaringarna i annonsen.

      Radera
  12. Finns lite för mycket skräpgrejer på nätet. Man försöker sälja vilka dåliga grejer som helst. Beställde en grej dom verkade rolig till barnbarnen före jul. Visade sig komma från Kina. Fick betala betydligt mer än vad som angavs i annonsen. Dessutom en hundralapp i tull. När paketet kom var det rena rama skiten! Till en kostnad av över tusen kronor... Köper aldrig något ner från okänd firma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lätt att bli lurad på nätet.

      Radera
  13. Haha! Ja, Tove, du behöver inte bekymra dig.

    SvaraRadera
  14. Hej svejs!!!! Nu var det så länge sen jag var inne här på din sida, har försökt få meddelande när du har gjort ett inlägg men det fungerar inte!!!!!!! Jag har också sett denna "fantastiska" manick.. som man kan göra det mesta med... helt otroligt!!!! Men fattar inte om man i så fall ska leka doktor med sig själv!!!??? Hoppas allt är bra med dig och din familj, det är jobbigt nu i denna coronatid. Själv får jag varken jobba eller handla för mina barn, försöker vara hos sonen i hans trädgård nu när det är fina dagar, gillar ju att rensa !!! Må så gott nu och var rädd om dig!!!kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul att höra från dig! Det strular en hel del med bloggarna har jag förstått. Det är tur man har trädgård så man kan vara ute i friska luften utan att behöva tänka på avståndet till någon annan.

      Radera
  15. Nämen du!! Det där lät väl inte så klyftigt...börja peta sig både här och där med en makalös manick!!! Men klok som du är så blev det ingen beställning ;)
    Kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det annonseras om otroligt många knäppa saker. Jag klarar mig utan en sån här grej.

      Radera
  16. Åh så kul nu har jag fått notiser från dig!!! Så nu kan vi "ses" igen!!! kram på dig med och var rädd om dig och familjen!!!!

    SvaraRadera