måndag 6 april 2020

Kanske en annan gång


Inget blir som man planerat i dagens läge. Resor och teaterbesök och andra kul saker får stå på vänt ett tag. I lördags skulle Ulrika och jag ha åkt till Köpenhamn för att se Dance of the Vampires på Det ny teater i Köpenhamn. Det var vår årliga inplanerade teaterresa, men den fick ställas in. Redan för några veckor sedan så stängdes gränsen mot Danmark, men musikalen spelades ändå. Vi tänkte att det var bara att acceptera att vi inte kunde se den. Lite senare läste jag på teaterns hemsida att alla föreställningar var inställda och att de skulle ta kontakt med de som köpt biljetter ifall någon ville byta till ett senare tillfälle.

Eftersom jag köpt våra biljetter genom ett ombud i Sverige kunde teatern omöjligt ha min adress, så jag mailade biljettkontoret. Jag fick ett snabbt svar att jag kunde scanna av biljetterna och maila över så skulle de se om de kunde hjälpa mig. Dagen efter att jag sänt mailet fick jag svar igen att om jag ville byta biljetterna till höstens musical, som är Oliver, så gick det bra och ville jag ha pengarna tillbaka fanns även den möjligheten.


Ulrika och jag beställer alltid våra biljetter så fort vi ser att en ny föreställning är på gång. Vi har nämligen våra favoritplatser som vi lyckats få varje gång under ca 15 års tid. Ulrika beställde för några månader sen och vi ska åka och se Oliver i september. Förhoppningsvis är det mesta som vanligt igen då.

Eftersom vi inte var intresserade av något byte mailade vi i stället över kontonummer och nu väntar vi bara på att pengarna ska överföras. Jag är väldigt imponerad av personalens snabba hantering och hjälpsamhet. Pengarna som vi får tillbaka har vi tänkt använda till en föreställning nästa vår. Teatern ger nämligen två olika musikaler varje år. Vi har aldrig någonsin varit missnöjda med en föreställning.


Vi brukar ta en heldag i Köpenhamn och ger oss av hemifrån på morgonen. Då hinner vi strosa runt lite i stan först innan vi tar en bit mat och precis innan vi går in på teatern gör vi ett besök på Paradis, som har världens godaste mjukglass.

30 kommentarer:

  1. tur att det fungerar att kommentera via telefon . via datorn funkar det fortfarande inte. alla andra kan jag kommentera hos men inte hos dig. märkligt.
    vilken lycka att ni får pengarna tillbaka och kan ta om det hela längre fram. lyckans dig som har nära till Köpenhamn. besynnerlig tid vi lever o nu.ha en fin dag Gunnel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är underligt med kommenterandet, men vad bra att mobilen fungerar. Jag blev förvånad över att det var så enkelt att få återbetalt för biljetterna.

      Radera
  2. En riktigt skön händelse mitt i allt 💕 och nästa vår ja då...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska bli kul med en vårtur till Köpenhamn nästa år.

      Radera
  3. Det låter verkligen helmysigt och trevligt och vilken tur att det löste sig med era biljetter.. Hoppas ni kan se nästa föreställning och hoppas vår värld snart blir normal igen kram..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas med att allt snart är som vanligt.

      Radera
  4. Så skönt att det löste sig smidigt med biljetterna. I dagsläget var det nog klokt att satsa på att få pengarna tillbaka.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är mycket möjligt att Oliver-föreställningen som vi har biljetter till också blir inställd, men nu vet vi att det fixar sig lätt med betalningen.

      Radera
  5. Jag har också två teaterbiljetter, eller rättare sagt presentkort vid Länsteatern i Visby, men de har ställt in. Jag hoppas att de kommer igång igen så att jag kan få utnyttja presentkorten vid ett senare tillfälle.
    Ha en skön måndag1
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi hade behövt lite extra underhållning nu, men den som väntar på nåt gott.....

      Radera
  6. Vilken rolig tradition ni har, att göra staden först och sedan se musikal.. Håller tummarna för att ni kan se en föreställning i september.. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas också att september är en lugn månad.

      Radera
  7. Så mysigt det låter med en teaterresa till Köpenhamn! Tråkigt när planerna inte går i lås men man får göra det bästa av situationen! Bra att ni får tillbaka biljettpengarna, skulle vara riktigt tråkigt att bli blåst på dem.
    Ha det gott! Här har vi en strålande vacker vårdag och Stadsfjärden här utanför mitt fönster glittrar så fint.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns inte lika trist när vi får tillbaka pengarna, men givetvis hoppas vi att de ska ge föreställningen längre fram...kanske till nästa vår.

      Radera
  8. Det är trist då saker ock ting blir inställda, nu när hela Sverige ja hela världen stannar.
    Tur att ni får pengarna tillbaka.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det rör sig ju om en hel del kronor.

      Radera
  9. Oliver, jättebra ju. Har sett den både i London och Göteborg. Är så imponerad av barnens insatser. Så det blir säkert bra. Fast förstå danska...hm...svårt för en västgöte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som skåning är det inga större problem med danskan. Dessutom har både Ulrika och jag gått på Tillskärarakademin i Köpenhamn så då gällde det att man kunde danska.

      Radera
  10. Kan vi inte rösta för att det enda som ska ställas in är denna eländiga coronapandemi? :/

    SvaraRadera
  11. Bra att de var villiga att hjälpa till!
    Svar...Men man får motion genom att springa omkring och leta :-)
    Kram!

    SvaraRadera
  12. Mycket bra service där! Imponerande faktiskt. Undrar bara varför de inte kör med "digitalföreställning" som så många andra har börjat med? Men det är klart, live är live, det är ju inte samma sak att sitta framför en monitor och titta på föreställningen. Dessutom är det ju en helutflykt för er så...

    Ja, de här månaderna lär vi minnas länge...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag föredrar att se föreställningen i verkligheten, men kommer detta att hålla på länge är det ett bra alternativ att se det på nätet.

      Radera
  13. Det är mycket som blir lite upp och ner i dessa tider. Vi hade också inplanerade besök som inte blir av, inget att göra åt.
    Fint att ni får pengarna tillbaka utan problem, det är toppen.
    Trevlig vana du och Ulrika har, med teaterbesök i Danmark. Jag skulle inte välja att se på teater som går på danska, är inte så bra på det språket och skulle säkert missa en hel del.
    Var rädd om dig.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är helt klart en fördel att vi förstår danska annars hade mycket av innehållet gått förlorat

      Radera
  14. Vilken härlig tradition ni har fått till. Lite trist bara att den inte går att fullfölja i år, men nästa år kommer den säkert att bli desto mer efterlängtad och njutbar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi ser fram emot att kunna ta upp vår tradition igen.

      Radera
  15. Vilken god service! Så roligt att läsa! Och fullt förståeligt att ni satsar på en föreställning nästa år. Så kul med era favoritplatser och jag förstår att ni gärna vill ha dem. Att se Oliver är ju något att se fram emot. Verkligen.En heldag i KÖpenhamn är ju alltid trevligt och extra förstås med ett teaterbesök.
    Kram och trevlig onsdag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi ser fram emot nästa år och hoppas att det som är nu då är ett minne blott.

      Radera