fredag 3 april 2020

Min farmor


Jag har ofta skrivit om min farmor som är en person jag saknar väldigt mycket. Hon föddes 1892 och blev 81 år. Hon var den bästa farmor man kunde tänka sig....nästan en sån som man läser om i sagorna och jag har så många fina minnen från min barndom. Den här beskrivningen av en farmor är precis så som jag minns min farmor från när jag var barn. Den passar givetvis lika bra in på en mormor, för hon var mormor till två av mina kusiner.

Min farmor

hade inte lust att bli vuxen


bodde ihop med farfar


blev gammal när hon fick barn, men när hon fick barnbarn blev hon ung igen


kände mig när jag var baby


 var inte tjock....hon var mjuk och go

kände min pappa ända sen han gick i skolan
skämde bort mig så det var inte klokt
hade alltid tid med mig fast hon var upptagen
hittade alltid på nåt att göra när det inte fanns nåt.

Tänk om alla barn haft den förmånen att ha någon av den äldre generationen i närheten. 

25 kommentarer:

  1. En varm, kärleksfull och alldeles underbar beskrivning av din farmor! Såå fint skrivet!
    Jag har bara fina minnen av min farmor också - hon blev mer som min mamma - jag flyttade till henne och farfar när jag var tre år - och blev kvar till jag flyttade hemifrån vid 19 års ålder ...
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag minns att du berättat om din farmor och förstår att du har många fina minnen du också.

      Radera
  2. Vilken kärleksfull beskrivning av din farmor som jag förstår betydde mycket för dig. Själv fick jag bara träffa min mormor men tyvärr dog hon när jag var tio år. En underbar mormor som jag älskade mycket.

    Kram och ha en fin start på helgen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Den äldre generationen är mycket värdefull.

      Radera
  3. Och jag saknar min mormor, hon var som din farmor, hon hade alltid tid. Då jag ville ha tips och råd så ringde jag mormor. Mamma och hennes man, och Stefans föräldrar har alltid ställt upp för barnbaren. Nu är det vår tur att ge igen, vi gör nästan allt för Astrid och Melker. Har vi inte tid, så tar vi oss tid. Om vi håller på med något, så får det vänta, barnbarnen är viktigare. De förgyller tillvaron.
    Jag vet att du/ni gör allt för era bb.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så viktigt att ha tid för varandra.

      Radera
  4. Så fint om din farmor. Fina minnen att komma ihåg, att tänka på, de förgyller vardagen.
    Härliga bilder också, roligt att få se.
    Nu får vi vänta med att krama om och träffa nära och kära, känns tomt. Men, minnen har vi och det kommer en ny tid.
    Sköt om dig.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det känns tomt när man inte kan träffas som planerat.

      Radera
  5. Jag är svag för sådana här mysiga blogginlägg. Passade så bra in i min tid just nu, när jag gräver i gammal släkthistoria.
    Min mormor föddes ett år efter din farmor.
    Helgkram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är roligt att titta på gamla foton, för då dyker det upp så många fina minnen.

      Radera
  6. Tack! Min farmor var en fantastisk kvinna.

    SvaraRadera
  7. Min mormor var exakt så!
    Svar...En bra fickparkering ,bilarna försvinner efter en stund!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är många minnen som dyker upp.

      Radera
  8. Så fina fotona av din farmor är! Det är härligt att ha såna kvar och titta på.
    Jag har verkligen saknat att inte haft några äldreföräldrar. Mormor och morfar minns jag inte alls. Mitt enda minne av mormor är en vacker docka som man inte fick leka med. Farfar var redan död när jag föddes och farmor dog när jag var tå år.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick ha mina farföräldrar i livet länge och det är jag oerhört tacksam för.

      Radera
  9. Vilket fint inlägg <3 Vi har likadana tankar om våra respektive farmödrar...saknaden är stor <3
    Hoppas din fredag blir en fin dag <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! I minnet finns de fortfarande kvar och jag märker att jag gör vissa saker på samma sätt som min farmor gjorde.

      Radera
  10. En underbar beskrivning och bilder av din Farmor, Gunnel! Tack för den! Det är så man vill vara och bli ihågkommen av sina barnbarn. Mina farföräldrar dog långt innan jag föddes, och mina morföräldrar träffade jag bara ett par gånger. Men min mamma är min förebild som farmor. Hon fick sina barnbarn att känna att de var viktiga och att var och en dög precis som dom var. Ha en bra helg! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är det man vill vara...en bra förebild för barnbarnen och att de ska minnas en med glädje.

      Radera
  11. Känner igen mycket från min mormor. Hon "fyllde" 140 år i tisdags, förresten. Hon ( och morfar, så länge han levde) bodde på övervåningen i barndomshem. Hon fick också barn sent i livet.Det var så gott att kunna gå upp och prata med henne om livet var jobbigt, då när man var barn och tidig tonåring. Mormor blev 91, nästan 92, jag fyllde 18 precis när hon gått bort. Mormor var viktig för mig, nästan lika viktig som mamma.
    Gott att nu få vara en viktig mormor, till min barnbarn- också de födda av mammor som fått sina barn relativt sent i livet. Av olika anledningar. Tror att även du ä'r superviktig för dina barnbarn. Kram! Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina barn har också fått barn senare i livet än vad jag fick. Jag tror inte det är så fel att ha en mormor eller farmor som är lite äldre. Min farmor var 54 år när jag föddes och jag var 58 när jag fick mitt första barnbarn.

      Radera
  12. Bilderna är ju sååååå fina och illustrerar din kärlek till din farmor perfekt. Härligt med så fina minnen. Jag var ett sladdbarn, så mina farföräldrar hade gått bort innan jag föddes. Mina morföräldrar bodde på annan ort, så dom träffade jag som liten bara sporadiskt. I gengäld hade jag en mamma som var hemmafru åt ägnade mycket kärleksfull tid åt lilla mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min mamma var också hemmafru och det var de flesta av mina kompisars mammor också. Det var nästan det vanligaste när jag var barn. Kändes tryggt att alltid ha kompisar nära och nära att gå hem. Min mor var också väldigt pysslig av sig och gjorde mycket tillammans med mig och min syster. Härliga minnen!

      Radera
  13. En mormor och farmor har tid och jag tror att många av dem gjort intryck i sina barnbarn <3 Själv har jag mitt 18- åriga barnbarn som delar sina examensarbeten med mig, skickar de senaste bilderna hon ritat <3 Mitt 10 -åriga barnbarn skickar bilder och filmer från sin vardag<3 så jobbigt att inte få träffa dem under påsklovet, luften har pyst ur mig =(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är härligt med barnbarn. Man lär sig nya saker av dem likaväl som man kan lära dem sånt de inte vet.

      Radera