måndag 13 april 2020

Hårdkokt

De flesta har säkerligen firat en mycket annorlunda påsk i år. Jag har läst om många som haft påskkalasen utomhus och det har varit underbart väder, så det passade bra på alla sätt och vis. Även hos oss blev den inplanerade påskfesten inställd p.g.a. stängda gränser. Påskpyntat har jag ändå gjort, för man kan inte sluta leva bara för att världen ser ut som den gör idag. Egentligen är det ännu mer viktigt att liva upp tillvaron nu.


Unde alla år har vi färgat påskägg eller ritat ansikten på dem och satt roliga hattar på toppen.

I år kändes det inte lika kul när vi inte blev så många, men något var jag ändå tvungen att hitta på. Jag funderade på en del olika ord och skrev ut på en sån där mojäng som man kan trycka fram bokstäver med på en smal pappersremsa.. Först skrev jag -KARTONG, -LIKÖR, -KOPP och -VITA.


När jag klistrat fast pappersremsan på äggen kunde jag läsa: ÄGGKARTONG, ÄGGLIKÖR, ÄGGKOPP och ÄGGVITA.



Jag fortsatte med ord som slutade på ÄGG och då blev det VÄGG, TILLÄGG, HÖNSÄGG och PÅLÄGG.



Lite fantasifullt tyckte jag nog man kunde ha det också. ÄGG-STRAPRIS, ÄGG-SKLUSIV och ÄGG-SPERT fick bli slutklämmen. Det är inte så noga med stavningen när det är påsk. 

              Som alla andra år så pickade vi ägg. Det ägg som höll sig helt längst var ÄGGVITA. 

29 kommentarer:

  1. Vispad ägglikör låter smarrigt. Ha det bra, Tove!

    SvaraRadera
  2. Så kreativ du är och de där ägghattarna är ju jättesöta!
    Picka ägg har jag aldrig varit med om. Det gör man nog inte här på Gotland.
    Ha en fin annandag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har alltid pickat ägg ända sen jag var barn, men jag vet inte om det är en typisk sed från södra Sverige.

      Radera
  3. Jag har också en sådan mojäng. Vad påhittig du är. Precis som du skriver. I dessa tider är det extra viktigt att tänka på annat och ha så trevligt som det går.
    Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fantasin måste få fritt spelrum nu.

      Radera
    2. ... och den är ofarlig om den smittar av sig.

      Radera
    3. Ja, ett mycket trevligt "virus".

      Radera
  4. Vilka härliga bilder och vilken rolig lek, den ska jag komma ihåg till nästa gång vi kan fira påsk ihop med barn och barnbarn... Jag tror vi pickande ägg när jag var liten, pappa kom ju från Furulund..kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hos oss är det en gammal tradition med äggpickning.

      Radera
  5. Oj vilken kul äggidé! Den måste jag bara komma ihåg. Äggpickning däremot, har jag aldrig hört talas om. Hur gör man då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man tar var sitt ägg och sen får två och två slå toppen på ägget mot den andres ägg. Det ägg som håller för smällen får sedan slås mot nästa ägg. Så håller man på tills det blir en "vinnare" kvar.

      Radera
  6. Vilken kreativitet. Och mest imponerad blev jag av äggens mössor... Trodde först att du ställt fram provdockor till påsk!
    Äggpickning har vi textat i skolan lite av och till under åren. Men jag gillar inte riktigt.... förstöra mat, nä... Ha det det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi förstör inte äggen. Först kokar vi dem och det är innan vi skalar dem på påsklunchen som vi "pickar" äggen. Därefter är det bara att äta för glatta livet. Något år har vi varit tvungna att slå ett ägg i bordet för det ville inte gå sönder.

      Radera
  7. Smart av dig att göra äggen som en rebus!
    Kram!

    SvaraRadera
  8. Så fyndigt! Vi hade ett litet kalas utomhus.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt när man kan vara ute och äta.

      Radera
  9. Just i tider som dessa gäller det absolut att göra det lilla extra och ta vara på dagarna så det gjorde du bra! Tyvärr har jag inte varit lika kreativ men vi har i alla fall träffats utomhus och promenerat!

    Kram och god kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ändå tur att man kan träffas en liten stund. Det börjar kännas jobbigt.

      Radera
  10. Äggstra trevlig påsklek! :) Nu närmar sig den ovanliga påskhelgen 2020 sitt slut och vi kan bara hoppas att nära och kära så småningom kan träffas normalt igen. Och nästa år bör väl, förhoppningsvis, påskgummorna ha tillåtelse att lösa ut sina långparkerade kvastar för resan till Blåkulla.
    Fortsatt god vecka 16!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag ser fram emot en helt vanlig påsk nästa år.

      Radera
  11. Hahaha! Där fick du leka en stund, och jag har känslan av att du hade hur roligt som helst:-)

    SvaraRadera
  12. Hahaha..... du är så påhittig!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det gäller att hitta på lite kul saker speciellt i dessa dagar.

      Radera
  13. Hejsan Gunnel !
    God fortsättning.
    Så glad och överraskad jag blev nu när jag fick se ditt mail.
    Med mig är allt bra, ar så varit i många år.
    Tappade intresset för bloggen när Instagram kom till. Bara ibland skriver jag där. Där har jag Rantamor, för hon har ingen Facebook. några av mina bloggvänner följde med till fb.
    Nu även på Instagram.

    http://instagram.com/mi1943
    Förskräckligt med denna Coronavirus. ja är i karantän påtvingad
    Fast jag handlar själv med avstång från folk-
    Vet alla föreskrifter.
    Grannen Ester kan jag träffa vi går ut med våra rollatorer
    och handlar, vi är friska.
    Du också antar jag.
    Tur att videosamtal finns, har även skaffat Skype.
    Men ännu har ingen använt den med mig.

    Får väl börja ta mig an bloggarna snart.
    Min syn har försämrats, hornhinnan har fallit ner över pupillen på högra
    så mycket därför skriver jag ogärna.

    Må så gott.🌿🌷🌿
    Kram Mi- Marie-Louise



    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att höra från dig. Det skulle vara kul om du började blogga igen.

      Radera
  14. Så kreativ du har varit! Det här var äggstra kul att läsa! De virkade äggvärmarna är helt Underbara!
    Håller med dig, man kan ju inte sluta leva bara för att det har krisat till sig på grund av ett elakt virus.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vi måste försöka hålla humöret uppe. Snart är säkert allt nästan som vanligt igen.

      Radera