fredag 24 april 2020

Shortsväder





Nu är det verkligen vår hos mig. Solen skiner och det är ibland så varmt att jag måste krypa in i skuggan ett tag. Efter att ha gått runt i trädgården och kollat över rabatterna insåg jag att det fanns en hel del som jag ville ändra på.


Dessutom ska hela platsen framför f.d. duvhuset fixas till i sommar....enligt min planering i varje fall.


Duvhuset är numera förråd för trädgårdsredskap och utemöbler. Helt perfekt! Tidigare hade vi det inne i garaget och det var så rörigt. Nu hänger alla redskap på rad och är lätta att hitta. Småredskapen ligger i lådor som är märkta. Det finns inte en chans att jag ska bli irriterad, tror jag. Men det gäller klart att jag lägger tillbaks det jag använt på rätt plats. Det kan bli en utmaning.

Framför förrådet satte vi i fjor en hög kryddhylla och den har jag så smått börjat fylla med kryddor igen. Min tanke är att vi även ska ha en fikaplats i anslutning till kryddorna, för det doftar så gott från dem. Tyvärr har jag inte hunnit gräva bort alla grästuvor än, men när det är gjort åker det på makadam så jag inte ska behöva rensa ogräs där.


Vi köpte sättpotatisar, men eftersom jag bara har plats kvar i en pallkrage så kom jag på en annan idé. Jag gjorde i ordning en ruta framför förrådet där jag kan sätta ner några potatisar. Djungelgurkan jag satte i fjor blev det inget av, men jag fick smaka av Ulrikas. De blev mina favoriter, så i år har jag köpt en ny planta som ska få slingra sig upp i ett växtstöd. Nån gång ska jag väl lyckas.


Varje år lägger jag barkmull i rabatterna och det trivs växterna med, och jag också, för det blir minimalt med ogräs. Vår trädgård är ganska lättskött. Det enda som är lite tungt är gräsklippningen. De flesta av våra grannar har skaffat sig robotklippare och de kör runt i deras trädgårdar från morgon till kväll. Jag antar att man måste programmera dem när de ska ge sig ut på upptäcktsfärd, så det fodras lite mänsklig inblandning ändå. Vi har ingen robotklippare....vi har en Rasmus. Han behöver inte programmeras. Han tänker själv och ringer och frågar om det inte är dags att klippa gräset snart. Robotklipparna går på batteri, men Rasmus går på pepparkaksbröd. Dessutom kan han göra mer än klippa gräset så jag tycker vi lyckligt lottade.

29 kommentarer:

  1. Den där Rasmus vill säkert många ha tillgång till. Tusen gånger bättre än en robot.
    Vad fint det blivit i duvhuset. Självklart sköter du dig och hänger tillbaka verktygen på deras platser igen. ;)En fikaplats nära krydd-dofterna kommer säkert att bli kanonbra.
    Gör nu bara inte allt på en gång så ryggen börjar protestera.
    Helgkram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rasmus är ovärderlig. Jag gör som damen i TV-reklamen...smörjer in mig med Voltaren...sen är jag på hugget igen.

      Radera
  2. Perfekt med en Rasmus! Vi har förvisso ingen robotklippare men väl en uppladdningsbar som är mycket behändig. Även husse är igång med ett trädgårdsprojekt nu. Vilken perfekt ordning ni har i trädgårdsboden!

    Kram och god fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är faktiskt lättare at hålla ordning där än jag trodde. För det kan knappast vara så att jag blivit ordningsammare med åren.

      Radera
  3. Ordning och reda! Så skulle jag också vilja ha det, vi ställer bara in redskapen i stenladan. Det blir väl kanske så då man har gott om plats, vi har ju gott om förvaringsutrymme.
    Ja, det gäller att njuta utav solen, tyvärr så skulle det fina vädret avta.
    Sol-kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag uppskattar när jag lätt hittar det jag letar efter.

      Radera
  4. Du har ordning på grejorna.Rasmus är en bättre gräsklippare tycker jag.
    Svar:En sån köksmaskin är onödig!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rasmus är till stor hjälp i vår trädgård.

      Radera
  5. Så prydligt alla redskapen hänger där på rad i förrådet. Jag blir verkligen imponerad!
    Er Rasmus måste ju vara bra mycket bättre än en robotgräsklippare och han måste ju vara ganska billig i drift.
    Ha en skön fredag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Ja, Rasmus är inte alls dyr i drift. Dessutom har han humor och är väldigt underhållande.

      Radera
  6. Meeen då....finaste gräsklipparen ju!!! Och ordning och reda i förra duvhuset, trevligt!! Så gillar jag dina planer där, det kommer att bli så fint <3 Ha det gott nu <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag längtar efter att kunna sitta och fika vid kryddhyllan.

      Radera
  7. Ordning och reda, sånt gillar jag! Var sak på sin plats.
    Shortsväder var det verkligen igår, men idag är det betydligt kyligare.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite svalare här med idag, men fortfarande acceptabelt.

      Radera
  8. Du har det så fint hemma hos dig. Ordning och reda och en massa trädgårdsglädje.
    Du skriver "i fjor"... det har jag sett flera gånger när jag har läst din blogg. Ett helt obekant uttryck för mig, även om jag förstår betydelsen.
    Idag var jag tvungen att kolla upp uttrycket, och då fick jag veta att det är en dialektal variant som används i södra Sverige.
    Norrut säger vi aldrig i fjor, vi säger vi "i fjol".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer nog att det är ett dialektalt uttryck. Kul med lite variationer.

      Radera
  9. Rasmus är en pärla. Jag har bara shorts i trädgården av den enkla anledningen att ingen ser mig där. Jag vill ju inte skrämma livet ur folk.

    SvaraRadera
  10. Ordning och reda, i trädgård och förråd. Här finns brister i bådadera. Men vi jobbar på att trädgården ska komma i sommarordning iaf. Och vi i Västra Götalands förra del, vi säger oxå i fjol.God helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har inte alltid haft sån ordning, men vi märker nu hur mycket enl´kalare allting blir. Jag kommer nog aldrig att säga i fjol. Jag är så van vid det andra uttrycket.

      Radera
  11. Rasmusklipparen som du tankar med pepparkaksbröd är nog den bästa klipparen i mina ögon. Ni har så fin ordning i duvslaget utan duvor. Imponerande. Jag ska tipsa pigan i det här hushållet om att hon borde få någonting liknande gjort hon också. Nu står alla redskap och lutar mot varandra och med tanke på avstånd så skulle det vara på sin plats att hänga upp dem på väggen. Ett projekt under uppbyggnad! Tack för tipset. Din trädgård kan man kalla prydliga trädgården i motsats till min bohemträdgård.
    Härliga trädgårdstider är det!
    Ha en fin helg Gunnel!

    SvaraRadera
  12. Ja, vi har en superklippare. Jag vet inte om min trädgård är så värst prydlig. Den är betydligt mindre än din och jag har inte så mycket att sköta om. Du är så flitig med att odla så mycket. Tyvärr har jag inte det tålamodet, men jag försöker gärna.

    SvaraRadera
  13. Det verkar vara riktigt bråda tider för alla trädgårdsälskare just nu. Och alla har olika projekt. Har en känsla av att de flesta kommer att lägga extra tid och möda på sina rabatter och ombyggnader i år. För det lär ju bli att man hemestrar i år. Så lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ute svårt att få tiden att gå när man har trädgård...och tycker det är kul att jobba i den. Frisk luft i massor får man helt gratis och möjligheten att prata med någon annan människa ökar ju också när man vistas ute.

      Radera
  14. Även om snödrivorna här har krympt förvånande snabbt så är det inte snöfritt än. Och absolut inte shorts-temperatur. Hugaligen, vad man skulle huttra i den klädseln!
    Som jag skrivit förr; en pärla som Rasmus borde klonas! Händig, humoristisk och trevlig. Han skulle bli en succé! :)
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller hårt i Rasmus. Det är riktigt skönt att ha kunnat hänga undan alla vinterkläder.

      Radera
  15. Full fart på vårbruket hos dig!
    En Rasmus skulle jag ha nytta av - får nog vänta några år på Casper, Ludvig och Charlie :)
    Ha en fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har nått bra att vänta på...och så många sen. Då kan du bara sitta i vilstolen och titta på när de jobbar.

      Radera
  16. Så mysigt med duvhuset och alla duvor hos dig.. Ordning och reda på redskapen, vi brukar vimsa runt och leta i vedboden, i stallet eller på logen... vi säger nu ställer vi det här så vi kommer ihåg, sedan används redskapet och man öppnar närmsta dörr och ställer in det ;) Supermysigt har du!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det tog så mycket onödig tid att leta efter rätt redskap, så jag blev så irriterad. Duvhuset är ganska stort och det var synd att det inte skulle användas till något vettigt när Göran lämnade bort sina duvor.

      Radera