onsdag 8 februari 2017

Smygande


Smygreklam hör man ofta talas om, men det var inte den sortens smygande jag tänkte på. Jag menar smygmotion. Det stod berättat i en reklamfolder om detta. Ifall man inte har tid att ge sig iväg till gymmet så kan man smygträna hemma. Varför det var så viktigt att smyga förstod jag inte riktigt. Det är väl inget som är förbjudet så det är därför det måste hållas hemligt? I vilket fall som helst så hade de ett tips på hur man skulle göra när man pratade i telefon. Det bästa var att stå upp och det var även viktigt att inte stå stilla. I stället skulle man vandra runt i huset som en osalig ande. Vilken tur att det finns mobiler idag, för de där väggfasta telefonerna kom man inte långt med. Göran och jag har var sin mobil och det kan bli lite knepigt om vi pratar i dem samtidigt. Visserligen är vårt hus ganska stort, men nån gång måste vi ändå mötas under våra "pratpromenader". Då gäller det att ha klart för sig om det är högerregeln som gäller så det inte blir en kollision.


Ett annat tips var att göra en övning varje gång man gick in i köket; som t.ex. 10 benböjningar. Förhoppningsvis har man inget på spisen som håller på att koka över, för då får de där benböjningarna gå i raketfart. Själv brukar jag träna stegklättring.......av den enkla anledningen att jag nog krympt någon cm. Det läggs till år men dras ifrån centimetrar. Jag är alltså inte lång och ståtlig längre....jag är kort och förtjusande. Lite irriterande tyckte jag det var när jag inte nådde upp till översta hyllan i skåpen utan hjälp av en trappstege. När jag läste att det var bra med smygmotion har jag börjat tänka om. Det är säkert en bra balansövning också att klättra upp och ner på stegen, men inte speciellt kul. Jag har gjort det nu ett antal gånger eftersom jag bytat gardiner, vilket jag däremot tycker är kul. Det är bra när det går att förena nytta med nöje.


20 kommentarer:

  1. Att förena nytta med nöje ... det är bra och tidsbesparande för oss pensionärer :) Stegar kan vara farliga motionsredskap och bör användas med försiktighet!
    Önskar dig en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den stegen jag har inne i huset har bara två trappsteg så den är ganska ofarlig.

      Radera
  2. Hm ... glömde byta adressen ... kommer nog att ta ett tag att komma ihåg att inte trycka på "publiceraknappen" förrän jag kollat :)

    SvaraRadera
  3. Jag råkade titta på fråga doktorn för en tid sedan. Då gav de rådet att man skulle sätta sig tio gånger då man ska sätta sig ner. Så nu sätter jag mig tio gånger minst en gång om dagen, ofta då jag borsta tänderna, då sätter jag mig på toalettstolen.
    All träning som blir gjord är bra.
    Jag har ingen trappstege, men i köket har jag en av tjejernas barnstol, perfekt att kliva upp på, då jag inte når på översta hyllan.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste erkänna att jag är inte så flitig med vardagsmotionerandet. Jag glömmer helt enkelt bort det.

      Radera
  4. Perfekt kombo; nytta med nöje.
    Med hus och trädgård går vardagsmotionen nästan av sig självt. Men kanske är det klokt med några extra inslag. Fast jag skulle välja något annat än tio benböj när jag äntrar köket. :)
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Motionen måste kännas naturlig och att den passar in och fyller en funktion för det jag just ska göra om jag ska göra den dagligen. Tio benböj innan jag går ut i köket känns för mig väldigt konstlat.

      Radera
  5. Jag använder också pall numera när jag ska nå något.Jag tycker att det var positivt det du skrev jag är kort och förtjusande.Så det kommer jag att använda om någon
    kommenterar min längd.
    Det har snöat och det snöar .det ca 15 cm nu!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så mycket snö har inte vi, men det är iskalla vindar som blåser här.

      Radera
  6. Kul inlägg om motion! Jag tycker att man får nog med motion när man t.ex. storstädar. Dvs. när man dammsuger mattor och vaskar golv. Bara att byta lakan är en bra form av motion för armarna precis som att hänga tvätt. Jag har alltid använt pall för att nå upp till de översta hyllorna så det är inget konstigt för mig. Jag tror att jag är lika lång (=kort) som jag alltid har varit men jag kanske har krympt också. Får väl kolla.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker nog också att man får gott om motion i vardagen, så man behöver inte hitta på några konstiga rörelser och göra.

      Radera
  7. All form av rörelse är bättre än ingen men det var en lite lustig benämning med "smyg". Själv skulle jag vilja kalla det för gratismotion vilket man kan få en hel del av om man vill.

    Kram och ha en bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gratismotion låter betydligt bättre, tycker jag.

      Radera
  8. Här satt jag och läste i morse och glömde kommentaren!
    Jo, motion är lite av varje, kul beskrivet!
    Jag måste också använda pall numera, når inte upp som förr. Hm.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. I värsta fall får man skippa översta hyllan och flytta ner sakerna en bit.

      Radera
  9. Jag har upptäckt att jag börjat bli väldigt tung i gumpen. Det är svårt att komma upp när man böjer knä för att fotografera något på marken, så nu blir det 10 knäböjningar varje morgon. Få se om det har någon effekt.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Den tyngdkänslan har jag med. Du verkar ändå vig som kan böja dig ner och fotografera. Jag får hålla mig till att zooma.

      Radera
  10. *Ha ha ha* du är för kul Gunnel, har skrattat mig igenom detta inlägg.
    Tänk vad mycket man 'motionerar'i hemmet utan att man vet om det och inte kalla jag det smygmotion. Igår smygmotionerade jag ensam i skogen, det var lätt att gå på den 'nya' skogsvägen eftersom den nu var stenfrusen. Inga tuvor och stenar som man kunde snubbla över, men sen genade jag över en mosse, det gick på grund av det frusna,
    där fick jag lyfta på benen och balansera och göra några stiliga krumbukter innan jag kom till rätt väg. Ja det kunde bli en senväg men jag klarade mig.
    Rolf undrade när jag kom hem om mobilen var med, oj oj nej nej, tur inget hände.
    Jag tror nog att det var en slags smygmotion, 'fniss'

    Ha de gott Gunnel, kram/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var rena gympassset du var ute på igår.

      Radera