torsdag 29 september 2016

Visst går det att lära gamla hundar sitta



Det sägs att ingenting är omöjligt. Det omöjliga tar bara lite längre tid. Så är det nog. Jag har i alla tider blankt vägrat att besöka ett gym. Tyvärr har jag haft många och dumma förutfattade meningar om de här ställena. Det har i och för sig varit väldigt bra ursäkter för mig att inte gå dit. Enligt vad jag trodde så var alla som gick på gym väldigt atletiska och klädda i snygga träningskläder och kanske med ett svettband i pannan. Så ser det alltid ut när det visas nåt träningsprogram på TV. Det finns gott om den slags program. Något som jag också vänt mig emot har varit den otroligt höga musik som spelas. Jag hade bestämt mig för att aldrig i hela mitt liv sätta min fot på ett gym.


Men så kom min grannfru och pratade när jag klippte häcken ut emot gatan. Hon har haft samma uppfattning om gym som jag tidigare, men nu hade hon ändå börjat på ett i samhället. Det lät så kul när hon berättade hur hon tränade så jag bestämde mig för att följa med henne en gång och testa. Det drivs av kommunen och lokalen är minimal, men trots det är där plats till en hel del maskiner.


Det finns en TV-skärm på väggen som man kan titta på när man går på gåbandet ifall man vill, men någon hög musik hörs inte...tack och lov. Jag är allergisk mot sådant. Musik gillar jag, men det ska vara normal volym och inte så man hoppar högt när den startar.


Det är många pensionärer som går dit där vid den tid som jag har testat. En dag i veckan är det öppet på förmiddagarna annars är det eftermiddagstid fram till kl 6 som gäller. Vi åkte dit kl. 8 på morgonen när de öppnade och igår var det bara jag och min grannfru där. Vi är klädda i joggingbyxor och T-shirt och struntar blankt i svettband.


Efter att jag klippt buskarna här hemma hade jag rejäl träningsvärk i axlar och armar, men det har jag lyckats träna bort på de här två gångerna. Jag har hört att en gång räknas som ingen gång, men två gånger är en vana. Då har jag alltså redan förvärvat en god vana. Jag tänker fortsätta och nästa steg efter vana blir väl då en tradition.

18 kommentarer:

  1. Grattis! Det är ju underbart att anamma något nytt som man verkligen gillar och ser potential i. En verklig kick att få känna att man är bättre än den som aldrig kan ändra sig.
    Önskar dig en fin torsdag!
    Kram Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kul när man kan överraska sig själv med någonting.

      Radera
  2. Du får ta det lite försiktigt, så du inte chockar kroppen totalt. Kroppen är ju inställd på att inte gå på gym.
    Ha en fin dag! Kram

    SvaraRadera
  3. Jag hade också fel uppfattning när jag började squaredans.Jag trodde man skulle vara speciellt klädd,men så är det inte.
    Bra att du följde med grannen.
    S.....Ja det är bra med hjälpsamma bloggkompisar!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är det bra att ifrågasätta sina egna idéer.

      Radera
  4. Häftigt, tjejen! Mina varmaste gratulationer! Både till motionen och till att kunna ändra sig, som "gammal hund" är det inte lätt. Jag vet! :(
    I min brf (faktiskt i mitt hus!) finns ett fullt utrustat gym som alla lägenhetsägare får nyttja. Jag har i alla fall sett det på bild ... Eftersom det ligger tre trappor ner så är jag rädd att jag får alldeles FÖR mycket motion då jag först ska gå ner, gympa, och sedan gå upp igen. ;)
    Beundrande kram från mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan väl hålla med dig om att det blir lite väl mycket motion, men finns det ingen hiss?

      Radera
    2. Tyvärr, vi är hisslösa i vår brf. Så vi högst upp får motion utan gymmet. ;)
      Förr fick man ha tre trappor utan hiss. Numera endast två.

      Radera
  5. Wow ... bra gjort av dig! Hm ... önskar jag också hade en granne som drog med mig på gym :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är henne evigt tacksam. Det behövdes med en knuff för att komma igång.

      Radera
  6. Heja dig! Bra val av gym där det är tystare! God vana är igång!
    Härliga bilder du har mellan texten!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bilderna påminner väldigt mycket om hur jag ser ut....alltså ingen pinnsmal donna.

      Radera
  7. Det låter härligt. Vilken tur att din granne fick dig att prova på.
    Kram, Ingrid


    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde faktiskt inte att jag skulle tycka det var nåt för mig, men jag ändrade snabbt uppfattning.

      Radera
  8. Heja, heja Gunnel! Hoppas att du nu fortsätter!
    Ha en fin helg!
    Kram Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är min målsättning att fortsätta, för jag känner att jag mår bra av det.

      Radera
  9. Heja på dig! Ja, visst är det oerhört viktigt med små detaljer. Såsom musik, volym, etc. Jag går inte alls på gym då jag inte gillar maskinerna. Jag går endast på gruppmotionspass. Mitt gym är väldigt lugnt och det är mest lite äldre människor där.

    SvaraRadera