onsdag 21 september 2016

Kåldolmar



Igår lagade jag kåldolmar. Det händer inte så många gånger om året. Jag tycker det är jättegott så det är inte det som är anledningen. Det är nog mer att det tar lite extra tid, och eftersom matlagning inte är min favoritsysselsättning så blir det lite långt mellan kåldomslagandet. Nu såldes vitkål för 1 kr/kg i affären så det var nästan synd och inte utnyttja det erbjudandet.

Kåldolmar är en svensk variant av vinlövsdolmar. Det äldsta recept man hittat på denna rätten är i Cajsa Wargs berömda kokbok från 1765. Det sägs vara Karl XII som introducerade rätten i Sverige. Han hade smakat den när han uppehöll sig i Osmanska riket. Dolma är turkiska och betyder fylld. Att vi använder vitkålsblad i stället för vinlövsblad lär bero på att det var mycket dyrt med vinlöv och för att då fler skulle ha råd att laga den här exotiska rätten så blev vitkålen ett bra alternativ.

Alla dagar är firaradag för någonting. Nu menar jag inte helgdagar eller födelsedagar utan mer lite hittepådagar. Kåldolmen har naturligtvis en egen dag. Det är passande nog den 30 november...Karl XII:s dödsdag.

16 kommentarer:

  1. Åh, kåldolmar är ju så gott! Det var längesen jag åt det. Blev verkligen sugen på det nu!
    Men jag visste inte att det egentligen ska vara vinlöv runt dem!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag aldrig smakat. Tycker det låter bättre med vitkål.

      Radera
  2. Jag har bara gjort kåldolmar en gång i hela mitt liv, dom blev inte alls bra. Så jag köper Dafgårds till Stefan, eftersom dom innehåller griskött så äter inte jag dom, utan jag gör kålpudding till mig. Lustigt, Stefan äter inte kålpudding och Christian äter inte kåldolmar, tjejerna äter inget av det, så ibland är det många maträtter på köksbordet.
    Ha en bra dag, och smaklig måltid. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men är inte kålpudding och kåldolmar ganska likt? Det är ju samma ingredienser.

      Radera
  3. Sååå många år sedan jag lagade till det! Med lingonsylt till! Historien om dolmar visste jag inte, det var intressant och passande att dagen infaller som den gör :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja där har någon verkligen tänkt till när det gällde datum.

      Radera
    2. Kåldolmar är gott Men lite jobbigt att göra.
      SV:..Att vara vänlig kostar ingenting!Kram!

      Radera
    3. Det tar lite tid, men det är i varje fall inget svårt.

      Radera
  4. Det är sååå längesedan jag gjorde kåldolmar. Gott, men kräver en del jobb. Vissa maträtter är lite extra gormiga att göra och då halkar de ner på "göra-listan". Jag älskar kroppkakor, också jobbkrävande, men jag måste bara göra dem emellanåt, trots allt. Just för att få njuuuta! :)
    Kram från gråmulet norr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte gjort kroppkakor sen jag gick på Husmodersskola. Hemskt när jag tänker efter...det var ju förra århundradet. Jag minns knappt hur de smakade.

      Radera
  5. Här köptes också vitkål för 1 kr kilot. Kålsoppa bland annat! Allt med vitkål är gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kålsoppa har jag inte ätit på många år. Det lagade alltid min mor.

      Radera
  6. Åh vad jag blev sugen nu! Kåldolmar är ju bara såå gott!
    Här görs de på älgfärs förstås. Och så rårörda lingon till.
    Måste se till att göra ett gäng nu när vitkålen är så god också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En älsklingsrätt för många, tror jag.

      Radera