fredag 16 september 2016

Skräptömning


Det är ett bra tag sen jag fick sådana där e-mail där någon ville att jag skulle förvalta pengar för dem, eller hade vunnit en massa elektronikprylar eller resor. Nu börjar det ploppa upp en hel del igen. Två gånger igår skickadeTelia Sonera ett mail att jag har betalat min faktura två gånger och om jag bara uppger mitt kontonummer så kan de sätta tillbaka det som jag betalat för mycket. Men om jag nu har skickat dem pengar en gång så måste de väl redan ha mitt kontonummer, kan jag tycka. Till saken hör att jag anlitar inte Telia så det finns ingen chans att jag skulle ha skickat dem några pengar. Förvirrad är jag, men inte så förvirrad.

Sen fick jag även ett mail där jag kunde klicka och se vad som skrevs om mig. Det stod att det var öppet för alla att läsa och de föreslog att jag skulle kolla noga ifall det inte stämde så det blev ändrat. Det handlade om mina kriminella bravader....hmhm....mina finanser, både när det gällde bankkonton och eventuella konkurser. Var får de allt ifrån? Inte katten finns det någon som är så lättlurad och klickar på de mailen. Det är bara till att slänga i papperskorgen fortare än kvickt. Trots att jag har ordnat så det finns en speciell skräpkorg, så är det alltid något som slinker genom.

Det är ändå enkelt med mailen. De kan man bara slänga i papperskorgen på datorn och tömma direkt. När jag får hem en massa reklam och annat skräp i postlådan så måste det sorteras, för vissa saker är inplastade. Sen måste jag gå ut och lägga det i soptunnan i respektive fack.

En annan tunna som också måste tömmas med jämna mellanrum är trädgårdstunnan. På vårt schema står det att den ska tömmas varannan vecka. Då gäller det att fylla den till brädden så vi ska slippa att själv åka till tippen med trädgårdsavfallet. Den ska tömmas nästa vecka och är redan nästan full. Jag har hunnit klippa en del buskar inne i trädgården, men det finns många kvar som står på tur att bli friserade. Jag får kanske göra som Rasmus och hoppa upp i tunnan och trycka till grenarna en aning så det blir plats till mer.

30 kommentarer:

  1. Ibland får man trampa till lite extra i tunnan. Nu har inte vi en trädgårdstunna utan en vanlig soptunna för plastkassar som ska vidare till Uppsala för förbränning, men visst händer det att jag får lägga den lite på snedden och trampa till med foten för att allt ska få rum.
    Ja, man undrar angående mejlen, de luriga. Faktum är att det lär vara flera än man tror som låter sig luras läste jag någonstans.
    Ha en skön fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trist med den sortens mail. Med min tyngd så kan jag säkert trampa till grenarna rejält.

      Radera
  2. svärsonen får komma med den stora lastbilen och köra iväg vårt trädgårdsavfall... det lilla komposterar jag, blir fin gratis jord.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det brukar inte bli mer överskott än att Göran kan ta det i bilen, men det bekvämaste är helt klart när det går att lägga i tunnan.

      Radera
  3. Såna mejl och brev får jag också!
    De tror kanske för att man har blivit äldre så är man lättare att lura?
    Sån trädgårdstunna vill jag också ha!
    SV:..Jag tycker att det var ett godkänt fusk :-)
    Ha en bra dag
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Ja det gäller att fylla tunnan så mycket det bara går :)
    Men så trist med alla skräpmejl som kommer :(
    Ha en trevlig fredag
    Kram

    SvaraRadera
  5. Det är bra att du har någon som stampar ner skräpet, så ännu mer får plats.
    Jag fick 20-25 spam på min gamla e-mailadress. Nu har jag bytt och hoppas slippa.
    Tänkte du skaffa hjärtnöt? Jag köpte först en liten liten planta på en trädgårdsdag och plantan kom från Egners plantskola i Karlskrona. Sedan köpte jag en till på Fyn och den var större. Då grävde jag upp den första. Efter litet funderande grävde jag inte ner någon av dem. Båda plantorna står i stora krukor. Ute på sommaren o i garaget på vintern. För att de ska växa sig litet större innan jag planterar ut dem. Den första är fortfarande väldigt liten, men båda lever. I Skåne är ju klimatet bättre, så där är risken mindre att de fryser. Sorten heter Kalmar.
    Så småningom kommer jag nog igång. Kan 104-åringar, så ska väl jag kunna. Men sedan jag gick med på FB, så har jag fullt upp (i slutna grupper - annars är jag inte så aktiv där). / Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade andra idéer om hjärtenöten, men det verkar kul att ha dem i en kruka.

      Radera
  6. Jag har varit nedlusad med mejl från diverse elektronikföretag som t ex CDON.com, Elgiganten och Samsung, där jag får den glädjande nyheten att jag vunnit en 50tums-tv. Bara att klicka och bekräfta. Vi är bara tio stycken i hela landet som får erbjudandet, så man känner sig verkligen utvald. Och när jag inte bekräftar får jag nya mejl där det tycker att det är så hemskt tråkigt och de förstår inte varför jag inte vill ha den där tv:n. Alla de andra, som är namngivna har bekräftat, men inte jag. "Kära Ingrid" varför???
    Så de håller på!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det där känner jag igen. Inte katten är man så lättlurad.

      Radera
  7. Du får låna in Rasmus för att stampa i tunnan, om du inte vill göra det själv. Ner hade vi väl kommit, men upp???? Då hade det blivit ett nytt skrattanfall.
    Mail från Telia får jag också ibland, och jag har inte heller Telia. Men så länge det är någon som går på lurendrejeriet, så fortsätter dom!
    Ha nu en riktig fin helg!
    Kram Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Ja, det tänkte jag inte på att jag ska ju upp därifrån också...det kan bli problem.

      Radera
    2. Hm ... det blir till att ta med stege, trappstol - eller välta tunnan.

      Radera
    3. Haha! Det enklaste hade nog varit att välta tunnan.

      Radera
  8. Det skulle behövas en Rasmus även i skräppoststunnan. Idag har jag fått spam där det stod så här:
    Booking confirmation
    Hi there Anta, it´s Marisol. I booked the ticket for you yesterday. See the attachment to confirm the booking.
    King regards,
    Marisol Gill

    Och så är det en bifogad fil att klicka på. Och, det står King regards, inte Kind regards.

    Precis som Karin skriver här ovan, så länge någon låter sig luras och klickar så fortsätter lurendrejarna. Man skulle ha möjlighet att spreja dem med tårgas där de sitter vid sina datorskärmar. Morr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. När de nu lägger ner så mycket jobb med att försöka lura folk hade det kanske varit idé att få lite hjälp med språket, för det avslöjar lurendrejeriet med en gång.

      Radera
  9. Bra med någon som hjälper till att trampa ner skräpet :)
    Har nästan inte några skräpmejl nu för tiden - något enstaka då och då bara...
    Önskar dig en fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
  10. Ja, jisses i skräptunnan ... får inte så många tokmail tack för det. Men mitt FB konto har någon roat sig med och om det fick jag mail ... Jag har ingen tunna för trädgårdsavfall utan en stor säck med handtag - den står ju så till så jag lätt kan klättra i och trampa undan :-)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var vågligt! En säck står väl inte lika stadigt som en tunna.

      Radera
  11. Bra med en tramphjälp så att det blir mer plats! Suck! Jag blir så trött på dessa skräpmejl. Det finns väl folk som går på det. Därför fortsätter eländet! :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Troligtvis får de här bluffarna träff någon gång annars verkar det helt förståndsbefriat att fortsätta med det.

      Radera
  12. Nu blir jag ännu mer nyfiken!!/ Britt

    SvaraRadera
  13. Lurendrejarna kommer på nya saker hela tiden för att blåsa oss. Synd bara att det finns folk som går på det. Bra att du genomskådat deras illvilja.. Kram

    SvaraRadera