fredag 9 september 2016

September


Det är väldigt länge sedan jag tog mig an någon av Bosses tävlingsuppgifter. Jag känner mig nästan lite ringrostig. Denna uppgiften innebar att berätta vad september månad betyder för mig, och det skulle beskrivas med text och bilder genom att använda bokstäverna  S, E, P, T, E, M, B, E och R.


Skogspromenader

Det blir mer ordning och reda på promenerandet nu tror jag eftersom jag har laddat ner en stegräknare på min mobil och nu ska jag gå de olika motionsslingorna i skogen och se hur många steg det blir för var och en. Då kan jag sen när kvällen kommer kontrollera vad som fattas och vilken runda jag måste ta för att komma upp i 10000 steg. Det lär dröja innan jag orkar med det, men jag ska i varje fall försöka öka på stegmängden dag för dag.


Ett hundra och nånting

När september månad börjar har vi ca 120 dagar kvar utav året. Två tredjedelar har alltså försvunnit. Jag skriver inte dagbok, men när jag läser bakåt i min blogg så upptäcker jag hur mycket som faktiskt har hänt under den här tiden. Mycket av det har jag glömt och en del har jag kommit ihåg men på fel vis. Det är ganska nyttigt att ha ett litet fuskfacit och kolla upp vad man sysslat med.


Pyssel

September är en riktig pysselmånad. Det kan i och för sig vilken månad som helst vara, men under sommaren brukar det oftast bli ett litet uppehåll och när då september infinner sig så är det startskottet för att sätta igång med pysslandet på allvar. Alla mina barnbarn har hållit till i mina pysselrum under semestern. Det har plockats fram allt möjligt och de har haft jättekul. Nu blir det mer att jag själv kommer att tillbringa tid där både med sömnad och annat skoj.


Teater

I september brukar jag alltid beställa biljetter till nästa års musikal på Det Ny Teater i Köpenhamn. Det är en tradition som Ulrika och jag har sen ett tiotal år tillbaka att åka till Köpenhamn en lördag i maj. Vi åker tidigt på morgonen så vi hinner strosa runt lite innan det är dags att bänka sig i teatersalen. Jag brukar beställa i god tid, för att vi alltid ska få våra favoritplatser på antingen rad  4 eller 6 och i mitten av raden så man ser hela scenen perfekt. Nästa föreställning vi ska se är Chicago.


Engelska deckare

Jag har märkt varje år att deckarläsandet ökar en aning den här månaden. Under sommaren blir det inte lika mycket tid över för det, för då är det så mycket annat som pockar på uppmärksamheten. Nu riktigt längtar jag efter att krypa upp i soffhörnet med en bra deckare. I mina bokhyllor har jag sorterat böckerna efter genre och "deckarbokhyllan" tar ganska stor plats. 


Mys

Mysa kan man klart göra när som helst, men jag tänkte mest på att sitta och mysa med tända ljus. Då är hösten en perfekt tid för det eftersom mörkret sänker sig betydligt tidigare än under sommaren. När jag fyllde år fick jag bl.a. ett orange ljus av Rasmus som kommer att passa perfekt att tända under septemberkvällarna. Det blir inte bara fredagsmys nu.......höstmyset innefattar alla veckans dagar. 


Barnbarnskalas

Jag har två barnbarn som fyller år i september. Först fyllde Daniel 4 år den 3 september och då var vi så lyckligt lottade att han var i Sverige så vi kunde fira honom. På tisdag i nästa vecka är det dags för Rasmus att fira sin födelsedag. I år blir han tonåring. Det är en milstolpe i livet.


Eldfärger

I denna månaden börjar löven så smått att ändra färg och det blir en färggrann palett i skogen. Jag brukar plocka lönnlöven när de blivit gula och vika och snurra dem till rosor. Det är vackert att dekorera med dem sen och de håller sig fina länge. Riktiga önskeblommor.


Renovering

Det är inte frågan om några större saker, men vi brukar alltid ha något lite som vi vill ha fixat innan jul, och då är september en bra månad att starta sådana projekt. Innan man vet ordet av är vi inne i december och då är det annat som måste prioriteras. 

38 kommentarer:

  1. Så fint du får till september med bild och med text.
    Jag tog en liten runda i trädgården för en liten stund sedan och kunde konstatera att nu är det höst, nu är det september. Fåglarna kvittrar fortfarande, men insekterna sover. De vill ha solsken innan de stiger upp. En avsevärd skillnad mot augusti då alla insekter är på farten innan tuppen är det.
    Det finns mycket härligt att se framemot, mys, handarbete, läsning, kultur. Nu känns allt detta rätt igen. Också här blir det alltid någon liten förbättring i hemmet inför julen. Börjar bli tradition.
    En skön fredag önskar jag dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Energin och lusten att jobba inomhus är alltid stor i september känner jag. Då har man redan mentalt förberett sig för vad man vill göra.

      Radera
  2. Vilket härligt inlägg du gjort om september! Härliga bilder - och de där verktygen ... oj, vad du är duktig!
    September är min favoritmånad ... svala nätter och mörka kvällar.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag gillar också september. Det är fortfarande lite färgglatt ute och vädret brukar vara fint. Jag längtar efter lite pysselkvällar nu.

      Radera
  3. Du är så fiffig att få ihop saker med text och bilder!
    SVAR:...Ibland är det bra att vara envis!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, med envishet kommer man långt.

      Radera
  4. Jättefint inlägg och dina bilder är talande som vanligt. Översta bilden - visst är det september!

    SvaraRadera
  5. Så fint du har tolkat hela september!
    Du är duktig på att skriva och få ihop det :)
    Kram och trevlig fredag

    SvaraRadera
  6. Du har bloggbesökaren fast redan i första foto. Underbart fin höstbild. Mycket tjusig personlig tolkning. Tänk att R redan snart är tonåring. Smart att vara ute i god tid och få favoritplatser. Hoppas Chicago är bra. Mycket trevlig tradition ni har. Jag körde mycket stegräknare förra året. Blev nästan lite maniskt till slut för att jag skulle få brons, silver och helst guldmedalj. (10 000 steg) Jag gick omkring under reklampauser på TV på kvällarna. Lycka till med projekt. Martin Timell skulle vara avundsjuk på dina verktyg och Arga Snickaren hade morrat.
    Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Jag får kanske skicka några verktyg till Arga Snickaren så han blir på bättre humör.

      Radera
  7. Jättefint!
    Det här har du lyckats så bra med med, ,-))
    Läste och tittade på bilderna med ett leende ,-)
    En fin Helg hoppas jag du får , Primrose ,-)

    SvaraRadera
  8. Härlig höstbild du börjar ditt inlägg med. Man bara lägntar ju ut när man ser den. September blir en fin månad hos dig. Roligt att ha något se fram emot och vara ute i god tid kan ju kännas bra. Glad september på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Höstfärgerna är de vackraste på hela året. Det är kul och ha lite saker att längta till.

      Radera
  9. Vilken trevlig lösning på Bosses semptemberutmaning. Jättefina bilder och trevlig text därtill. De där verktygen blir nog bra att ha när renoveringsbehovet sätter till.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte om Göran godkänner verktygen, men de passar mig perfekt för jag skadar mig inte på dem.

      Radera
  10. Mycket härlig läsning!
    Septemberkram!

    SvaraRadera

  11. Väldigt fint utfört uppdrag. :D)

    Kram ♥

    SvaraRadera
  12. Vilken fin presentation av årets härligaste månad och allt trevligt den kan bjuda på.
    "Minns i november den ljuva september ..."
    God septemberhelg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. September är ljuvlig i år. Vi har sol och runt 20-22 grader varje dag. Det går inte att önska sig bättre sensommarväder.

      Radera
  13. Svar
    1. Kul att se dina foton och texten därtill! Vilken glasstrut! Om ditt barnbarn hållit den lite högre hade den dolt hela ansiktet :-).

      Radera
    2. Glassen köps i en gammal glassbutik i Helsingör. Inte bara stor strut och mycket glass...man får också sylt, vispgrädde och gräddbulle på toppen.

      Radera
  14. Ja September är en fin månad och i år har den varit särskilt fin. Här är det nu +21 grader i skuggan. I solen är för varmt så jag håller mig i skuggan. Har varit jättefint hela September. syns inte på träden här ännu att hösten är på väg. Ha det bra.

    SvaraRadera
  15. Vilken vacker höstbild. Fast just nu är det högsommarvärme igen. Just nu när det är som varmast gick jag in och tittade på litet bloggar, men vet inte om jag ska börja igen. Inte idag iallafall.
    Så stora barnbarnen blivit, så de kan pärla ihop. Kul att e får tillfälle att ses trots långt avstånd mellan dem. Och er. Ha det skönt i värmen. Hälsn. Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får väl hoppas att det blir svalare väder så blogglusten återkommer. Jag saknar dina inlägg.

      Radera
  16. Vilken rolig utmaning! Och din skog är så vacker, och så annorlunda mot mina mörka barrskogar...
    Det låter ambitiöst med 10000 steg om dagen. Jag provade använda stegräknare ett tag men när jag klättrar över stock och sten i skogen så blir det missvisande. Jag går nu bara för mitt eget höga nöjes skull., Och inte, för nu är skogarna fulla av älgflugor som jag hatar till o med mer än fästingar, så just nu är skogslusten som bortblåst! Pyssla och läsa, det ägnar jag mig också åt, egentligen hela året, men absolut mer än nordanvinden viner fram i november...Ha det gott

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag inbillar mig inte att jag ska nå upp till 10000 steg så många gånger, men det gäller att tro på det omöjliga.

      Radera
  17. Underbart inlägg! Du har verkligen fått till det när det gäller utmaningen. Bosse måste verkligen vara nöjd med att få en så fin respons. Man ser på barnbarnen hur fort tiden går. De som man inte ser så ofta. Med de egna barnen upplevde man ju inte tidens flykt på samma sätt.
    Kram från Ingrid
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har rätt i att man hade alldeles för mycket runt ikring sig när man hade egna barn. Nu ser man mer alla detaljer och märker att tiden snurrar makalöst snabbt.

      Radera
  18. Vilket härligt och välgjort inlägg. Kuriosa, jag älskar stickade verktyg...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte så användbara, kanske, men de var roliga att göra.

      Radera