torsdag 8 september 2016

Snart är det jul igen


I mitten av augusti såg jag en stor annons i tidningen om att det var dags för julbord....inte att äta, men att börja beställa bord på restaurangen. Det lät inte alls lockande. Och jag gillar ändå julmaten. Kan man bli annat än stressad i vår tid? Julborden ska beställas mitt i semestern och juldekorationer börjar plockas fram i affärerna nu vilken dag som helst. Julen firas och har firats så länge jag kan minnas i december månad och det är ganska långt dit. Hade det inte varit bättre att vi fått landat lite nu efter semestern och njuta av den kommande hösten? December är årets största stressmånad, så det behövs en eller två ostressade månader innan dess.

I år är jag ovanligt långt framme när det gäller julklappsinköp. Daniels julklappar skickade jag med familjen när de åkte hem, och till Zoé har jag redan köpt en del. Rasmus är aldrig heller svår att hitta presenter till, så det känns ganska lugnt. En endaste julklapp till måste jag köpa och det är den som ska vara med i julklappsspelet. I år blir vi bara fem stycken på julafton precis som i fjor eftersom julhelgen inte är så ledighetsvänlig för de som jobbar och inte har samma helgdagar som vi har i Sverige.

Två år i rad har jag haft en adventskalender på min blogg. Första året handlade den om änglar och i fjor var temat ljus. Jag funderar och funderar på vad jag ska välja för tema i år. Det finns några att välja mellan som jag tycker har anknytning till julen, men jag har ännu inte riktigt bestämt mig. En dryg månad till kan jag fortsätta att vela fram och tillbaka, men sen är det slut. Jag vill ha alla 24 inläggen färdigskrivna i god tid. Att stressa är inte riktigt min melodi.



22 kommentarer:

  1. Det är skönt om man kan undvika stress. Jag gör mitt bästa för att göra det jag också, men jag tillstår gärna att det är svårt att ta sig ur ett mönster som man knappt har märkt av själv. Det börjar nästan kännas som en stor konst att vara avstressad men skönt är det att kunna ta det lilla lugna.
    Julen och allt innan den har blivit hysterisk på något sätt. Så snart semestrarna var över här så dök Halloweensaker upp i affärerna. Man hinner inte dra andan om man ska följa med och precis som du skriver så har man också börjat med julförberedelserna på många ställen redan.
    Ser framemot din adventskalender så småningom. I år torde jag ha en helt annan tid att läsa och följa med än jag har haft de senaste åren. Jag ser framemot en mindre stressad julmånad än någonsin. Förhoppningsvis så blir det så.
    Här har jag nyss vaknat till en skön sensommardag/förhöst.
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man blir tyvärr påverkad av stressen antingen man vill eller inte. Förhoppningsvis kan jag lära mig att planera så att den minimeras, men ibland händer en del oplanerade saker, och då är det lätt att falla in i ett gammalt invant mönster. Det ser ut som om det ska bli en fin höstdag hos mig med.

      Radera
  2. Mors..Nä inte vill jag bli påmind om julen redan nu...
    Jag känner en Alma som är 10 år,kul att de gamla namnen kommer tillbaka..Haé Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte lätt att få till nån julstämning nu. Det får vänta några månader.

      Radera
  3. Ja... vi får väl se vad det blir när du har velat fram och tillbaka.
    SV:..Jag tycker också att det är ett bra pris för att slippa stå och slita själv .
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Vill inte ens tänka på julen än! Ska bli spännande att se vad det blir för tema i adventskalendern :)
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill också gärna skjuta julen framför mig ett bra tag än.

      Radera
  5. Att stressa är inte nyttigt på något vis.
    Jag brukar inte bry mig om dessa för tidiga julsaker, men affärsidgare vill på något sätt få oss att köpa, ju förr desto bättre.
    Nej, nu är det bara september och en varm och fin september, bara att njuta, utan stress. Den invändiga stressen ska ju vara värst, tycks jag mig ha hört.
    Varm kram till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hösten är en fin årstid för att varva ner.

      Radera
  6. Nej, jag gillar inte heller att stressa. Jag vill också ha allt färdigt i god tid. Men att behöva boka julbord redan nu känns lite väl tidigt! Riktigt i så god tid behöver jag inte vara :D
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man hinner ju glömma bort bokningen innan det är dags att äta det där julbordet.

      Radera
  7. Jag brukar alltid börja tidigt att inhandla julklapparna, men har inte börjat ännu.
    Ha en bra dag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar aldrig vara klar så här tidigt annars om åren, men det känns riktigt bra.

      Radera
  8. Tiden går fort och mycket ska tas ut i god före. Ingen hejd och helt onödigt tycker jag. Ser fram emot din julkalender!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt och göra saker och ting i sin egen takt.

      Radera
  9. Ja julen är verkligen en tid när alla har bråttom men inte jag. Jag börjar i god tid med allt och jag stressar inte heller. Men redan nu börjar jag inte. Lite annorlunda var det när man hade barnen små. Då var det alltid att göra. Men lite roligt att kolla på bilder med tomtar. Ha det bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag väntar också gärna lite med julförberedelserna. Det jag inte hinner göra var säkert inte så livsviktigt heller.

      Radera
  10. I kväll cyklade jag förbi ett fönster med en tänd adventsljusstake! Då kan man snacka om att vara ute i god tid :) Själv har jag hoppat över julen nästan helt de senaste åren och njuter av att slippa dra fram och städa undan grejer.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var verkligen att vara tidigt ute. Hoppas inte julgranen också var klädd.

      Radera
  11. Man förstår ju att handeln alltid måste ligga före i planering men numera har det spårat ur totalt. Var sak har sin tid. Det ska inte vara tomtar i september eller semlor på nyårsdagen. Skönt att man kan sålla bland tokigheterna.
    Trevlig helg!


    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir ingen riktig helgstämning när man börjar så tidigt.

      Radera