onsdag 28 september 2016

Hör ålder och frisyr ihop?


Jag kom att tänka på hur olika kvinnor behandlas p.g.a. frisyr och ålder. Elisabeth Höglund har alltid varit på tapeten när det gäller hennes ostyriga lockar. Att hon är en duktig journalist och reporter har helt kommit bort i alla skriverier. Hennes frisyr har väl knappast med hennes yrke att göra? Kan det vara så att hon inte är tillräckligt ung för att få gå omkring med ett sånt hårsvall? Var går åldersgränsen för det, tro? På TV jobbar en yngre kvinna, Jessica Jedin, som har betydligt yvigare hår än Elisabeth, men jag har aldrig varken hört eller läst nåt negativt om det. Jag tycker det är var och ens rättighet att ha den frisyr man vill.

Tänk så många filmstjärnor och sångerskor det finns som har väldigt stort och yvigt hår. I reklamsnuttar man ser på TV visas det alltid damer som kan slänga med hårmanen och visa hur vackert håret blir efter att de har använt ett visst schampo. Det måste betyda att det är nåt att sträva efter. Inte någon gång har jag hört något om att schampot bara får användas av kvinnor upp till en viss ålder.

Det konstiga är att de här diskussionerna handlar aldrig om män. Jag har sett bilder på wrestlingdeltagare, och en del av dem har en riktig lejonman. De kanske tror att styrkan sitter i håret. Fast det gällde nog bara för Simson.

Det är säkert ganska jobbigt att ha ett sånt hårsvall som många kvinnor ståtar med. Trots det hade jag gärna sett att min kalufs hade varit lite yvigare. Nånstans mittemellan Elisabeth Högbergs och Fredrik Reinfeldts frisyrer.

26 kommentarer:

  1. Elisabeth är en mycket färgstark kvinna också. Kan undra vad hon har för orginal färg på håret. Jag gillar henne. Men Fredrik vet i fasen, varken frisyr, eller han själv som person.
    Ha en bra dag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårt och veta vad han har för frisyr.

      Radera
  2. Mitt emellan dessa två, det var en stor spännvidd må jag säga.

    Jag tycker att det är vackert med ett vårdat hår, långt eller kort kanske inte är det viktigaste. Själv trivs i om håret är lite längre. Jag har ett sånt´tjockt hår, mycket med hår och tjocka strån som frissan säger.
    Var till frissan igår och hon klippte bort en hel del så nu känner jag mig lite annorlunda igen.
    Kram och trevlig dag önskar jag dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min dröm är att ha lite tjockare hår, men det kommer aldrig att hända.

      Radera
  3. det ligger en del i det du säger. men visst är det dom äldre kvinnorna det tycks till om i överkant, i teve alltså.
    själv har jag rejält ångt, tjockt och spikrakt hår. har det alltid uppsatt pga att att värmevallningarna är så intensiva och jag blir svettig. men på fredag ska jag till frissan och klippa mig kortare, inte kort, men längtar efter kortare i nacken så att jag inte behöver ha uppsatt hår. (jag hör då till dom äldre kvinnorna, pansis som jag är). blir det illa, växer det ju ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ligger mycket i det du skriver att åldern spelar in. Jag har också lite kortare hår, för mitt ser inte klokt ut när jag låter det växa ut.

      Radera
  4. Jag har alltid velat ha långt tjockt krulligt hår.Men som tur är så har jag inte fått det För jag hade inte klätt i det och jag hade inte haft tålamod att reda ut det varje morgon.
    SV Jag var stolt över mej själv att hundarna satt så stilla !
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  5. vi tanter "ska" inte ha långt hår men det struntar jag i

    SvaraRadera
  6. Klär man i långt hår tycker jag man kan ha det oberoende av ålder. Det finns så många snygga frisyrer för långt hår att välja mellan.

    SvaraRadera
  7. Kom att tänka på då jag för många är sedan lät mig permanentas i afrofrisyr - ja, du kan tänka dig hur det såg ut - smalt ansikte och tunn kropp.
    du har en fin infallsvinkel på ditt kåseri i dag!
    När Elisabeth deltog i På spåret i Svt så tyckte jag någon gång att programledarna var lite ohyfsade mot henne då hon resonerade på sitt sätt och kom fram till något! f

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också gått omkring med afrofrisyr i min ungdom.

      Radera
  8. Det är nästan alltid det handlar om kvinnor när det pratas eller skrivs om klädsel, utseende osv. Trist, men det tar sin tid innan gubbsen tittar på sig själva med kritiska ögon... :-) Tur att vi kvinnor finns så de har något att snacka om!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Du har rätt i mycket. Men yngre killar idag är nog mer modemedvetna än karlar var förr.

      Radera
  9. Visst är det konstigt att det bara är kvinnors frisyrer, kläder och utseende över lag som diskuteras - väldigt sällan som man hör samma kritik mot män...
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  10. Jag är smal i både ansikte och kropp och därmed också ett mindre hårsvall. Trots det hade jag afrofrisyr en gång när det var modernt. Kom hem ny i håret och lilla dottern 3 år sa "annan mamma" till mig, haha!
    Nu har jag babyhår. Mina barn har alla en tjock hårman.
    Tycker Elisabeth är en stilig kvinna.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Jag har råkat ut för samma med min lille son när jag kom hem med en ny hårfärg. "Det är inte min mamma", sa han. Jag har också babyhår...vilket är väldigt mjukt och skönt att ta på...men det går ju inte att få till en någorlunda snygg frisyr.

      Radera
  11. Det är ju hårresande! Man ska bedömas efter kompetens och inget annat! :)

    SvaraRadera
  12. Klippte mig för några dagar sen och berättade för frissan att jag alltid föraktat gråa tanter med långt hår. Ser liksom fånigt ut och nu är jag där själv. Men hon övertygade mig att det var såååå inne och inte blev jag korthårig inte. Nej då, nu sitter jag här i ett hår som passar mitt ansikte men jag vet inte om jag tycker det är snyggt. Haha! Kan tillägga att jag kännt frissan lite mer än bara som frissa , i många år. Hon tar sig liksom rättigheter men kan ju också sitt jobb med 300%.
    /P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag låter också min frissa bestämma ganska mycket när det gäller frisyrval. Hon är proffs och ser det på ett annat vis. Jag brukar alltid bli nöjd.

      Radera
  13. Den långa, tjocka hårmanen jag hade en gång i tiden är utbytt mot en kortare page. Numera är håret glesare och stråna mycket tunnare. Lite vemodig, men det blev snyggare att ändra frisyr. Dock, vill man ha långt hår när man fyllt 70, 80 eller 90 ska man bara strunta i vad folk tycker.
    Jag väntar än idag på att få höra en man säga, när han står framför spegeln: "Nu när jag passerat 50/60/70/80 måste jag klippa håret. Det börjar bli lite tunt."
    Eller: "Näe, nu är det dags att börja banta. Så här kan jag ju inte se ut på badstranden i sommar."
    Det ni, flickor i alla åldrar, Det kommer vi aldrig att få uppleva! De flesta (alla?) män tror att de ser ut som George Clooney. Trots hängmage, sladdriga lår och tunt, stripigt hår. Vi kvinns borde ha samma självförtroende! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha! Det finns kanske särskilt spegelglas för män? Ibland tror jag faktiskt att mitt spegelglas kommer från Lustiga huset.

      Radera
  14. Det håller på att luckras upp och numera får även äldre kvinnor ha en rejäl kalufs. Om man nu har den vill säga. Men det finns ju löshår...

    SvaraRadera