onsdag 14 september 2016

Mössa med tofs



Vi har hyfsat till växterna längs med gatan, för de sträckte sig alldeles för långt ut. Vi har ingen trottoar utanför vårt hus, men jag vill gärna kunna parkera min bil där utan att behöva fastna med backspegeln i grenarna. Jag klippte även upp dem lite undertill, så att vi nu kan se den låga muren vi har där. Den har varit dold länge. När utsidan var klar gick jag in i trädgården och gjorde samma sak från insidan. Växterna är troligtvis 4 m höga så det blir aldrig tal om att toppklippa dem. När jag var klar och tog några steg tillbaka för att se hur det såg ut på håll blev jag aningen irriterad. En av thujorna såg ut precis som om det satt en tofs längst upp. Det såg inte klokt ut.


Vi plockade fram den längsta stegen vi hade, men även om Göran klättrade högst upp på den och använde en mackapär med teleskopskaft, så gick det inte att få av tofsen. Grenen var alldeles för tjock, så det hade behövts en sekatör eller grensax i stället. Ingen av oss är så akrobatiska så vi kan klättra längs stammen upp så det kändes lite hopplöst. Vi bestämde oss då snabbt för att köpa en teleskopgrensax med såg. Den kan bli väldigt lång och även om någon av oss skulle behöva klättra upp och stå på stegen så är den i varje fall så pass stark så den kan kapa den där förbenade tofsen. Det här nya redskapet kan säkert komma till användning många gånger. Trädgårdsredskapsförrådet behöver uppdateras med jämna mellanrum. Det fodras mer grejer nu som vi inte behövde tidigare när växterna var mindre och vi vigare.

21 kommentarer:

  1. Wow, vilken lummig och fin trädgård ni har! Förstår att ni har lagt ner mycket tid på den!
    Ha en bra dag
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Faktum är att den är väldigt lättskött. För vart år som går så försöker vi underlätta så vi inte behöver jobba häcken av oss där ute.

      Radera
  2. Men tofsar kan vara jättefina. Fråga Maria Montazami. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha! Tror du hon har thujatofsar i sin trädgård?

      Radera
    2. Appselut, hon har tofsar överallt!

      Radera
  3. En Montazamitofs! Som en flagga. Jag gissar att ni har tagit ner den vilda delen nu. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Ja, vi har varit och inhandlat en teleskopgrensax med såg, så ikväll ryker den.

      Radera
  4. En sådan där mackapär hade växthuset när de klippte min blodbok!
    Just nu har jag 26,4 i solen!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då slår jag dig med några grader. Vi har 30. Puh!

      Radera
  5. Det där känns igen ... att man inte når - och att man inte är lika vig som förr :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kunde ju räckt med att man krympte lite...och helst då på bredden också.

      Radera
  6. Trädgården kräver utstyr eftersom buskarna växer ... som barn nästan ..små barn små bekymmer osv :-)
    Lummigt och gott har ni där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där slog du huvudet på spiken. Det är inte alltid en uppväxt trädgård är lättare att sköta än en nyanlagd. Vi gillar vår trädgård som är helt insynsskyddad från alla håll.

      Radera
  7. Jisses, jag är glad att ni valde att inte "akrobata" er för att få bort tofsen.
    F ö skull jag själv aldrig i hela livet våga mig upp på stegen heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stegen är inte så fasligans hög och jag ställde den in emot ormhasseln för jag räknade med att om den välte så skulle jag fångas upp av en bunke snirkliga grenar.

      Radera
  8. Det är en ständig kamp mot växtligheten. Det gäller verkligen att hålla den i schack, så den inte tar sig friheter.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är det svårt och hålla jämna steg med växterna. Rätt som det är så har de nästan tagit över.

      Radera
  9. Hi hi . . .vad gulligt med tuja-tofs.
    Lummigt och härligt i eran trädgård, det behövs lite skugga nu när september värmen strålar ner på oss.
    Jag gillar tujor de doftar så gott när man kommer nära, vi har några men inte så höga
    Idag har jag suckat lite, 27 gr och precis vindstilla, alltså ?!

    Må så gott/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är skönt och krypa in i skuggan. Något annat orkar man inte nu.

      Radera
  10. Härligt med insynsskyddad trädgård. Bra för små barn också... de sticker inte gärna ut på gatan genom häcken. Bollarna flyger inte heller ut på gatan.. bara fördelar, utom när det ska toppklippas.

    Tänk jag fantiserade om att den där tofsen säkert ser ut som det sitter en rovfågel i toppen när det är skymningstid... eller om man är litet skumögd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns tryggt när de minsta barnbarnen är här. Det går att fantisera om den där tofsen hur mycket som helst. När det skymmer blir allt lite skrämmande, eftersom jag är lite mörkrädd.

      Radera