onsdag 7 september 2016

En helt vanlig onsdag


Vardagen smyger sig så sakteliga på. Bästa sättet att hålla barnbarnsabstinensen i styr är att vara sysselsatt med olika saker. Något trädgårdsarbete har det inte varit tal om på flera veckor, så nu känns det lite kul att ge sig på att frisera buskar och ändra om lite till nästa sommar. Som vanligt har jag vilda planer som jag vill förverkliga i trädgården. Det brukar stanna vid en eller två saker som vi tar oss an och resten sätts upp på att-göra-listan, så de inte glöms bort. Risken för det kan annars vara överhängande, för det kommer ständigt nya idéer farande och då blir en del av de gamla undanskuffade. Lagringsutrymmet i hjärnan är tyvärr inte obegränsat. Ibland hade det varit bra med en extern hjärnhårddisk där man kunde sparat sina idéer väldigt noga indelade i olika kategorier.


Trots att jag bara har fuskgröna fingrar så lyckas jag med vad jag egentligen anser vara omöjliga saker, som t.ex att plantera en hasselnöt och få den att växa upp till en hasselbuske. Ja, det är förståss ingen buske än, men den blir förhoppningsvis om några år. I våras hittade jag en hasselnöt i rabatten som antagligen en fågel hade tappat. Den var halvvägs öppen och jag såg att det grodde så smått inuti nöten.


Snabbt planterades den i en kruka och glömdes bort. Idag fick jag syn på den på en undanskymd plats. En bra planteringsplats ska letas upp och sen hoppas jag naturligtvis på att den ska växa upp till en stor buske och ge mig massor av hasselnötter. Då ska jag göra hasselnötsvin. Det är något av det godaste jag vet.


Det har varit lite si och så på bärfronten hos mig, tycker jag. Varken hallon, vinbär eller blåbär har gett någon större skörd. Det har däremot plommonträdet gjort. Vi har ätit så mycket vi orkat och resten har fåglarna fått kalasa på. De får även ha fest i apelträdet. Koltrastarna älskar de små frukterna och jag behöver aldrig bekymra mig om att plocka något där. När jag planterade det tänkte jag använda frukterna till dekoration, men jag tycker det är bättre att det blir fågelmat.


Vår och höst är de roligaste årstiderna att arbeta i trädgården. På våren har man så bråttom att komma igång efter den långa vintern och det är alltid kul att plantera lite nytt eller flytta om på växterna. Hösten är precis lika inspirerande. Då ser man vad som inte fungerade så bra under sommaren och kan rätta till det så att det till nästa vår blir helt perfekt. Visst är sommaren härlig, men då vill jag helst bara njuta av trädgården och inte jobba där så mycket. Vissa moment kommer man klart inte ifrån......precis som när det gäller hushållsarbete.

20 kommentarer:

  1. Härliga trädgårdsambitioner! Å´ visst blir man glad när man finner små frön som inte vill annat än gro, ibland på de mest förunderliga platser. I mig sprätter det nog mest på våren, vilket får till följd att jag fram på sensommarkanten och tidig höst blir varse att väldigt mycket av det jag inte tänkt skulle växa har skjutit iväg alldeles hiskeligt. Men, men ... man får var glad att det vill växa. Sköna dagar en tid nu framöver i vart fall, som är klokt att väl ta tillvara. Härligt med en trädgård.
    Förresten; att bli tonåring är stort. Hoppas det blir en fin dag.
    Kram Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är spännande när man får något att börja växa som man inte planerat tidigare.

      Radera
  2. Förstår att du har det Tyst, Tystare, Tystas hos dig.
    Visst är det häftigt att sätta något, och se vad det blir av. I våras satte jag avokadokärnor.
    Ha en bra dag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det får jag prova på nån gång. Jag äter mycket avocado för jag tycker det är så gott.

      Radera
  3. Hasselnötsvin lät spännande! Och jag tror absolut att du har äkta gröna fingrar :)
    Ha en bra dag
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vinet är mycket gott som dessertvin.

      Radera
  4. Hasselnötsvin - hur går det till? Undras. Här återstår något i trädgården. Avenbokshäcken höstgödslades igår och på lördag planteras Hjalmars bigarråträd. Platan senare i höst. Kul alltsammans.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns säkert många recept på nätet. Jag brukar lägga nötter och lite blad i en glasburk och hälla vin över. Det tar några veckor och sen ska det lagras ca ett halvår.

      Radera
    2. Tråkigt du inte fått så mycket bär. Så olika det kan vara men plommon är inte så tokigt heller. Plommon fick vi däremot inga. Misstänker att vårt träd förtog sig förra året.
      En hasselbuske har jag alltid velat ha i trädgården och kanske jag skulle göra något åt det. Leta upp en hasselnöt. Tror inte man får plantera om dom här men det går att kolla upp. tack för påminnelsen o Lycka till med din trädgård.

      Radera
    3. Vårt plommonträd ger stor skörd vartannat år, så nästa år hoppas jag att de andra bären skärper till sig lite.

      Radera
  5. Svar
    1. Då blir det fint hos dig till våren.

      Radera
  6. Det hjälper inte med fuskgröna handskar på mej!
    Sv... Båda skorna är så sköna och bra .
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker inte att det hjälper så mycket här heller, men man måste prova allt.

      Radera
  7. Väldigt spännande med hasselnötsvin och med hasselnöten du fann. Lycka till!
    Extern hårddisk till hjärnan vore alldeles underbart :-) Fuskgröna fingrar lägger jag på minnet ... men en äkta trädgårdskvinna är du Gunnel!
    Gröna kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att hasselbusken växer snabbt.

      Radera
  8. Vi har haft precis tvärtemot här. Hallon, jordgubbar och blåbär har det vuxit så det knakat. Vi hann inte ens äta upp allt som fanns. Men Plommon däremot fick vi inga i år..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade varit bra med lite lagom skörd av allt.

      Radera
  9. Helt vanliga dagar är egentligen de allra bästa. När livet lunkar på och man har möjlighet att pyssla med det man gillar. Trädgårdsarbete - en utmärkt sysselsättning när t.ex. barnbarnsabstinensen sätter åt. Dessutom med goda, nyttiga och vackra resultat som följd!
    Ett externt människominne ligger högt upp på listan över efterlängtade innovationer.
    Ha en skön torsdag!

    SvaraRadera