tisdag 12 juli 2016

Upprepning

När jag tittar på gamla foton från när mina egna barn var små, upptäcker jag att många bilder ibland har samma innehåll som de jag tagit på barnbarnen. Även gamla leksaker och kläder har plockats fram igen. Det blir en riktig nostalgikick. 


Ulrika var väldigt fascinerad av dammsugaren, och älskade att sitta på den när jag dammsög lägenheten. Hon tyckte det var en perfekt plats att sitta och "läsa" på. 



Rasmus däremot var mer intresserad av hur dammsugaren fungerade, och brukade ta ut sin egen dammsugare på altanen och städa där. 


När Katarina fyllde 1 år fick hon en gunghäst. Den var populär i många år, för efter hand som hon växte och blev för stor att gunga på den så ryktade och matade hon den precis som de flickor gjorde som hade egen häst. Den här var lite billigare i drift. 


Katarina målade om medarna på gunghästen och satte på ny man och svans och nu är den som ny igen. Zoé leker att hon är sheriff med cowboyhatt på huvudet och ett måttband runt halsen som lasso.


När Peter var liten sydde jag en mockaväst till honom med teddyfoder. 



På fram och baksidan applicerade jag motiv av filt från en cowboyranch. Jag anade inte då att han skulle flytta till Dallas senare i livet.


Daniel har övertagit västen nu och ser ut som en riktig Texascowboy.


18 kommentarer:

  1. Så härligt att sakerna kommer till användning igen!
    SV:.Idag är jag TRÖTT!
    Så jag låser dörren för prinsen!
    Idag ska jag inte göra mer än gå och få massage!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul med all slags återanvändning.

      Radera
  2. Rackarns va mysigt att sakerna hänger med i generationer,fantastiskt..
    Ja visst är det så att man bara lägger några namnsdagar i minnesbanken..Haé Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid roligt med saker som är lika populära flera år senare.

      Radera
  3. Vilka fina bilder! Och så roligt att sakerna gått i arv :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gamla saker blir moderna igen efter något år, så det är inte helt fel att spara dem.

      Radera
  4. Wow ... häftigt med återanvändning! Tänk vilka bra saker som håller att hänga med i generationer ... underbart!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har alltid gillat gamla ärvda saker, och vill gärna ha dem framme och använda.

      Radera
  5. Så söt den lille cowboyen. Så fin västen är. På båda sidor. Jag köpte något liknande på marknaden en gång men där var inte fina bilder på. Rätt och slätt en väst som var fodrad som din.Men sy det kan jag inte. Hörs lite konstigt efter att ha jobbat på Eiser i över 30 år. (Eiser är en fabrik som sydde kläder) Men jag synade och packade till affärerna. Så trevligt att du hittade mig. Ja svinrygg vet jag vad det är. Jag hade inte det men mina äldre systrar försökte sig på det men det blev inte ett sådant resultat som de ville ha. Ha det bra / Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Barnkläder är bland det roligaste som finns att sy, tycker jag.

      Radera
  6. Livet går litet i repris när barnbarnen har anlänt och börjat växa till sig. Kul att dina barns leksaker kommer till användning igen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt och se att en del upprepar sig.

      Radera
  7. Skoj att se att sakerna och kläderna fortsätter användas. Den där västen är ju verkligen jättefin! Du är så påhittig och händig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är ju min stora hobby att sy.

      Radera
  8. Visst är det skoj att låta gamla saker komma till användning igen! Dt väcker både minnen och ny glädje! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En del saker är för fina att bara slänga bort.

      Radera