måndag 11 juli 2016

Finns det några snälla tomtar?


Jag trodde väl aldrig att jag skulle ställa den frågan, men det visade sig att mobbingen smugit sig in även i tomtevärlden. Snart är det dags för Tomtarnas världskongress på Bakken i Danmark. Jag var där för några år sedan och det var  mycket trevligt. Tomtar från överallt i världen samlades och gick runt bland besökarna. Den stora paraden genom Bakken var väldigt kul att se på. Tomtarna hade även små tävlingar och annat trevligt för sig.


Jag läste i tidningen att en svensk tomtefar och tomtemor bestämt sig för att inte åka dit i år. För tre år sedan började strulet. Tomtemor skulle hålla ett litet anförande och då berättade hon om att de aldrig tog betalt för sina tjänster. En lite överförfriskad dansk tomte protesterade vilt och tyckte det var alldeles åt skogen. Ingen gjorde något gratis idag, menade han på. Hörde han tro inte vad tomtemor just sagt? Det blev ett väldans väsen och tomtemor ombads att sluta sitt anförande. Hade det inte varit bättre att slänga ut den berusade tomten?


De svenska tomtarna gjorde uppehåll ett år och återvände dit i fjor. Då var det ingen av det övriga tomtegänget som hälsade på dem och de fick sitta och äta helt ensamma. I normala fall anses väl tomten annars stå för snällhet och givmildhet. Det måste väl vara fullt tillåtet för de som vill jobba ideellt att göra så eller det är tomtefacket som lagt sig i det hela?


Innan tomtarna ställer den klassiska frågan: "Finns det några snälla barn?" är det nog bäst att de rannsakar sig själv en aning. Man läser dagligen om hur det är i skolan att barn blir mobbade...ingen hejar på dem och ingen vill sitta bredvid dem......precis som på Tomtarnas världskongress.

18 kommentarer:

  1. Vilka dumheter! Det verkar som om tomtarna fått "tomtar på loftet"! Och det är tydligen inga snälla tomtar som invaderat. Usch, de borde skämmas!
    Trevlig vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De har precis som du skriver fått "tomtar på loftet". Om inte ens tomten är snäll, då är det kris.

      Radera
  2. Men fy så trist när det blir så :(
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det hör till att tomten ska vara snäll och omtänksam......om både barn och vuxna.

      Radera
  3. Jag slutade att tro på Storken och tomten(tomten är en människa) för många år sen.
    SV:..Alla småbarn är söta
    Ha en bra måndag! :-)
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även om tomten är en människa så kan han vara en snäll människa, tycker jag.

      Radera
  4. Tänk att det har gått så långt att även tomtarna mobbar varandra.
    Hoppas att de hinner att sansa sig till julafton.
    Ha en bra dag! Kram

    SvaraRadera
  5. Vilket Tomte-strul. Snälla med varandra ska man bara.

    Fast nu vill jag nog inte se eller träffa "på" tomten på några månader.......ska va snäll under tiden .

    Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det får inte gå för snabbt mot jul.

      Radera
  6. Vuxna människor utklädda till tomtar, vilket de säkert tycker är kul och något skall man ju göra. Men mobbning är hemskt. Jag trodde det bara fanns snälla och godmodiga tomtar. Tänk så fel man kan ha.
    Ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev också väldigt förvånad.

      Radera
  7. Nu blev jag verkligen besviken på hur tomtarna beter sig - de borde allt skämmas!

    SvaraRadera
  8. Jag läste om det i SDS igår. Tråkigt och det finns inga ord som kan beskriva det som skett... Vart är världen på väg...

    SvaraRadera
  9. Anki: Det passar inte alls in på den föreställning man har om tomten.

    SvaraRadera
  10. Marilyn: Jag trodde också först att det var ett skämt....men tyvärr inte.

    SvaraRadera