tisdag 5 juli 2016

Rosor, rosor och åter rosor


I helgen var det Rosdagar på Fredriksdal. Det var inte det bästa vädret när vi åkte dit på lördagen, men ganska skönt ändå. Regnet höll sig borta och det var ett helt perfekt väder att promenera länge i. Fredriksdal är en riktig oas i Helsingborg. Området är stort och innehåller både gamla stadskvarter, djur, olika växter, en friluftsteater, en herrgård där det visas olika utställningar och mycket mer. Örtaträdgården är alltid intressant att besöka. En bit från ingången hade en del hantverkare satt upp sina stånd och sålde lite olika saker. 


Det var trots allt rosorna som var huvudnumret. Tyvärr var en del lite överblommade, men planteringarna var fina att gå runt bland ändå. 





Bland alla vackra rosor jag såg där fastnade jag för den här skönheten.


I herrgården fanns ett rum där det såldes trädgårdsböcker och ett rum där man kunde titta på olika buketter med enbart rosor. Det hölls en workshop om hur man fotograferar rosor på bästa sätt, men det som intresserade mig mest där var sättet fotografierna var upphängda på. Det var en väldigt kul idé som jag ska ta efter hemma hos mig och visa vid ett senare tillfälle. Över ett runt bord hängde den här dekorationen. I en rund träskiva hade borrats massor av hål och det var nersatt små provrör som man sen placerat olika blommor i....en väldigt trevlig dekoration till en fest.


Jag måste säga att jag blev lite besviken på utställningen. Det var alldeles för lite och för enkelt för att det skulle ge nåt större intryck. Jag hade väntat mig nåt i stil med hur det var för ett dussintal är sedan. Då fanns den här tjusiga rossoffan till beskådan.....


.....med den lille Rosenkavaljeren framför. 

22 kommentarer:

  1. Tack för tipset. Vi ska ner till Råå på semester. Kan ju vara fint att besöka och skåda denna fina trädgård.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns otroligt mycket att se på Fredriksdal. Ett utmärkt semestermål.

      Radera
  2. Rosor är verkligen skönheter!
    SVV:..Självklart är mobilen bättre i handen än en cigarett!
    Mobilen kan vara bra om den används rätt!
    Ha en bra dag!
    kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag klarar inte av att sköta om rosor. Har försökt med lika dåligt resultat varje gång.

      Radera
  3. Tänk vilka drömmar man skulle ha om man lade sig på den soffan och somnade. :) I och för sig så lägger man sig inte där förstås, men utifall ändå.
    Vackra rosor på fina bilder. Inspirerande
    Kram

    SvaraRadera
  4. Visst är det vackert att strosa omkring inne på Fredriksdal!
    Men din lille Rosenkavaljer var ju ändå det finaste :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han piffar upp rosensoffan även om den redan är tjusig.

      Radera
  5. Den söte Rosenkavaljeren pryder varje plats, vare sig han är omgiven av doftande, vackra rosor eller ej.
    Kram från väder-ruggigt norr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rosenkavaljeren har växt en del. Hos mig öser regnet ner.

      Radera
    2. Vilken rossoffa. Om du jämför med en sådan "grej" kan jag förstå. För det ju så vi gör om vi återkommer till ett ställe vi uppskattat mycket. Du valde rätt favoritros och du gjorde mig sugen att göra ett besök där.
      Kram Bosse

      Radera
    3. Även om årets utställning inte hörde till de bästa, så är Fredriksdal alltid värt ett besök. Jag kan rekommendera Mikaeli marknad. Då blir man aldrig besviken.

      Radera
  6. Oj vad med rosor! Läckert med soffan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rosen är en vacker blomma.

      Radera
    2. Det är extra läckert med regndropparna du fick med på den finaste rossorten.
      Jag tänkte på dig när jag såg Camilla Thulins kläder. Idag visar jag smakprov från utställningen som jag tror passar dig förträffligt att se.
      Kram från ett mycket regnigt Ystad

      Radera
    3. Efter att ha sett ditt inlägg längtar jag verkligen efter att få ge mig iväg till Dunkers.

      Radera
  7. Sofiero är fint. Har mest varit där och tittat på Rhododenron i blomningstider.
    Men vi ska snart dit, den 22/7, och lyssna på konsert med BAO.
    Kramar Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sofiero är också fint, men Fredriksdal har så mycket gammalt att visa både när det gäller hus, hantverk, växter och djur.

      Radera
  8. Vilken soffa! Måste titta flera gånger på den. Hade EN rosenbuske vid huset för länge sedan men råkade ha ihjäl den med hönsgödsel. Rosenbusken vid kolonistugan dog i vintras och nu återstår att se om den nya rosen jag fick till skänks kommer att överleva. Din lilla "rosenknopp" är då söt som få.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag nöjer mig med Rosenkavaljeren, för rosbuskar vantrivs enormt i min trädgård.

      Radera
  9. Svar
    1. Finns mycket fint att beundra där.

      Radera