onsdag 27 juli 2016

En bra årgång



Det gäller inte bara vin när man pratar om bra årgångar. Det kan även gälla fotvårdare, tandläkare och frisörer. Jag har lyckats hitta tre där man verkligen kan prata om bra årgång...ja, faktiskt utomordentligt bra. De är alla tre under 50 år men ganska jämngamla gissar jag. Jag besöker de här tre damerna med jämna mellanrum. Visserligen är det inte alla besök som är lika trevliga, men det beror inte på deras person utan mer på deras yrke. Jag tänker givetvis på tandläkaren. Hon är världens trevligaste människa att prata med, men så fort hon får tag på sina instrument så förvandlas hon i mina ögon till Mrs Hyde. Jag får försöka att tänka om lite för hon är så mån om mig på alla sätt och vis och det är aldrig fråga om några smärtsamma behandlingar. Jag tror faktiskt att det är min tandläkarskräck sen jag var barn som är boven i dramat. Min skoltandläkare var säkerligen kusin med både Mr Hyde och Frankenstein. Han var den läskigaste tandläkare jag träffat och på den tiden togs inte så mycket hänsyn till att man var rädd.


Min fotvårdare är en toppentjej som sköter om mina fötter var sjätte vecka. Jag måste erkänna att jag längtar efter de besöken. Medan jag sitter med fötterna i fotbad så serverar hon mig en kopp cappuccino och en liten kaka på en silverbricka. Man känner sig som en riktig VIP. När fötterna är vidgjorda masserar hon dem och när jag sen går därifrån är det nästan så jag skulle kunna ringa direkt till Let´s dance och anmäla mig.


Igår besökte jag min frissa igen. Mitt hår växer värre än ogräset i trädgården så nu kunde jag inte se länge utan att fästa upp luggen först. Det var även dags att få lite färg på hårstråna. Jag brukar variera så jag får ny färg och ny frisyr varje gång jag träffar henne. Det är alltid kul att testa något nytt. Den här gången klippte hon hellugg på mig och ganska kort vid sidorna. Vi diskuterade lite fram och tillbaka angående färg. Hon vet att jag älskar rött hår och det är ganska länge sedan jag var rödhårig, så hon blandade till en mörk nyans och kletade i håret på mig. Det blev jättesnyggt! Faktiskt så snyggt att jag tänkte ta en bild och lägga in på bloggen, men sen visade det sig att jag hade dåligt batteri i kameran och det var skit på linsen, så ni får helt enkelt försöka föreställa er hur tjusig jag är.

26 kommentarer:

  1. Efter besök hos fotvårdaren så svävar man ju fram. Skulle vara kul att se hur fin du blev.
    Ha en bra dag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får ta ett foto en dag kameran mår bra.

      Radera
  2. Min frisör, tandläkare, optiker och bilmekaniker är runt 60, men deras söner är i samma bransch! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en stor fördel när man hittar någon som man tycker är bra.

      Radera
  3. Det är verkligen guld värt att hitta någon man trivs med! Och vilken lyx att bli serverad cappuccino och kaka. Och på silverbricka dessutom :) Det verkar vara ett väldigt trevligt ställe!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker man ska unna sig allt man mår bra av.

      Radera
  4. Min skoltandläkare var också ganska hemsk och har präglat mig till att ha tandläkarskräck. Jag har dock varit noga med att välja tandläkare sedan jag blev vuxen så jag har nu också en väldigt fin och bra tandläkare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De som utbildar sig till tandläkare nu får förhoppningsvis lära sig att ta hand om alla slags människor...både rädda och orädda.

      Radera
  5. Skyll inte på lågt batteri och skit på linsen.Nu vill jag se foto på dej!
    SV :..Blondinhistorier finns det gott om !
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Jaså du tror inte på min ursäkt?

      Radera
  6. Jag har också varit till frissan för en vecka sen och även min är en riktig toppenkvinna! Tandläkaren försöker jag att inte tänka på mellan besöken.

    SvaraRadera
  7. Ack, den som hade hår som växte som ogräs! I gengäld har jag många hårstrån, har frisören sagt, även om de är tunna och växer långsamt. Luggen brukar jag klippa själv med varierande resultat. Annars blir det ett besök hos frissan varannan månad för klippning. Färgar håret gör min käre make så den utgiften slipper jag.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker du är modig. Jag hade aldrig vågat låta Göran färga mitt hår. Jag vill ha lite slingor i olika nyanser i håret också och det tror jag är överkurs för en som inte är frisör.

      Radera
  8. Vissa yrkeskategorier kommer man närmare än andra. Och då ska de vara av en god årgång.
    Tydligen var många av den gamla tiders skoltandläkare rena skräckmonstren. Jag hade ett kvinnligt monster tills jag (tack föräldrar!) fick börja gå hos en privat. Annars hade jag antagligen fått tandläkarskräck.
    Jag är ju min egen frissa och fotterapeut men tandläkar- och optikeryrket ger jag mig inte på.
    Hmmmmm... jag tror inte heller på dålig kameradag. ;)
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konstigt! Jag tyckte jag verkade så trovärdig när jag skrev det.

      Radera
  9. Tandläkaren är ett nödvändigt ont. Tur att man inte har en som denna https://www.youtube.com/watch?v=mMLokprH304

    SvaraRadera
  10. Han är dråplig. Min tandläkare pratar inte med mig under behandlingen, tack och lov. Man kan ju ändå inte svara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det sista påminde om en smitning. :) Jag ser fram emot att se dig dansa nästa vår. Jag kommer att ringa och rösta på dig oavsett vilken färg du har. Idag när vi skulle köpa ny mikro såg jag en tuff orange variant. Tyvärr fick den inte följa med oss hem.
      Barndomstandläkarskräcksobehagligaminnenharjagmed.
      Kram Bosse

      Radera
    2. Jag har aldrig sett en orange micro. Hoppas min lägger av snart så jag kan köpa en sån. Det är för väl att dagens tandläkare är mänskliga.

      Radera
  11. Men så härligt det låter, tre härliga ställen, utom då tandläkaren då jag har skräck för det. Men din var ju bra, ok det är faktiskt min också. Mysigt, ha det bra kram på dej

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är givetvis inte lika behagligt att gå till tandläkaren som att gå till frissan.

      Radera
  12. Frissan är alltid kul, man känner srj ny, ha en fin dag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland behövs lite ny färg och frisyr för att man ska piggna till.

      Radera
  13. Men hallå, det går att ladda batterierna och putsa linsen! Vore kul att se din frisyr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just nu är jag strängt upptagen med barnbarn. Får se om jag kommer ihåg dina tips längre fram.

      Radera