torsdag 14 juli 2016

Schack matt


Jag kände mig riktigt matt igår kväll när jag kom in från skogspromenaden. På grund av det dåliga vädret har det blivit lite si och så med promenerandet. Det är betydligt svårare att komma iväg nu när ingen pockar på min uppmärksamhet och vill ut och lufta sig. Jag tror jag måste lägga upp ett schema för mitt motionerande och ha lite mål att sträva efter. I skogen finns otaliga motionsslingor i olika längder och med olika kupering så det är bara att välja och vraka. Dessutom har jag stavar att ta med, och det lär vara nyttigt med stavgång. Har man lite dålig balans är det ännu bättre med lite stöd. Jag har provat flera gånger, men det är inte alls så lätt som det ser ut. Man måste hela tiden hålla reda på både armar och ben så de inte flaxar runt hur som helst. Det gäller att vara fokuserad.

Igår kväll blev det äntligen av att jag gick en skogsrunda....tack var Rasmus. Han ringde tidigare på dagen och undrade ifall han kunde sova över här för nu var det en hel vecka sen sist. "Hans rum" är alltid ledigt så det var inga problem. Han tog sin mobil med sig för han hade laddat ner ett spel på den. Det var ett spel där man letade efter Pokemonfigurer. På skärmen visades en gubbe, det skulle föreställa Rasmus då, som gick och gick. Rätt som det var kom ett meddelande att det fanns en Pokemon i närheten. Då gällde det att gå runt och leta upp den. Ett mycket fiffigt spel. Inte tänkte man på hur långt man gick. Hela uppmärksamheten var riktad mot att leta upp de där figurerna.

Vi fick hålla oss i utkanten av skogen för att det skulle visas någon karta, men det gick lika bra. Helt plötsligt sa Rasmus: "Där kommer en schackpjäs." Jag tittade mig omkring men det enda jag såg var en person som kom joggande åt vårt håll. -"Är det inte Pokemon vi letar efter?" undrade jag. -"Jovisst, jag sa bara att där kommer en löpare," förklarade han. Någon schackpjäs kommer jag aldrig att bli. Jag blir matt bara av att promenera.

14 kommentarer:

  1. Han är så fyndig ert barnbarn!
    SV:...Färgglatt och giftigt ser det ut att vara !
    Och det fryser nog till i hjärnan!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. ni smakade väl på blåbär, vår 7-åring är väldigt intresserad av schack.

    SvaraRadera
  3. Haha! Ja, med Rasmus får du aldrig tråkigt, det förstår jag :D
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är underhållning dagen lång.

      Radera
  4. Raske Rasmus, både i tanke och ben. Han är en härlig påg.
    Här springer folk också runt och letar Pokemon. Jag fattar noll, som vanligt. ;)
    Skön torsdagskväll! (Här tillbringas den med mysige Ernst K på TV4.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte heller nån koll på spelet. Jag bara hänger med Rasmus för att få lite motion. Ernst ska jag också titta på ikväll.

      Radera
  5. Jag var duktig och tränade på gym 2-4 ggr i veckan till inte för länge sen. Sen böt vi schema på jobbet så blev det inte så mycket träning längre. Det går undan att komma av sig. Får försöka ta tag i det till hösten igen. Under sommaren vill man mest njuta ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sommaren blir alltid lite annorlunda. Svårt att hålla alla tider man annars är så noga med.

      Radera
  6. Haha, vad härligt... Det måtte finnas många shackspel både i stad och skog... Kul!

    SvaraRadera
  7. Verkar som ett kul spel :) Härliga Rasmus som lockar med dig ut på promenad :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst nu i tidningen att spelet är väldigt populärt över hela världen. Jag hade aldrig hört talas om det när Rasmus visade mig hur man gjorde. Man lär sig mycket från barn.

      Radera