måndag 1 december 2014

Lucka 1

Änglarnas hierarki


En ängel är ett andeväsen som förkommer i judendomen, kristendomen och islam, och vars uppgift är att tjäna Gud. Läran om änglar kallas angelogi. Vingprydda änglar började inte förekomma förrän på 300-talet efter Kristus, förmodligen för att förklara hur de kunde färdas mellan himmel och jord.

På 400-talet hade man den uppfattningen att det fanns en hierarki bland änglarna. Det finns tre olika hierarkier med tre sorters änglar i varje. Änglarnas uppgift var att hålla ordning på det som Gud skapat. I den första hierarkin finns keruberna. De beskrivs som att de har fyra ansikten: ett människoansikte, ett lejonansikte, ett tjuransikte och ett örnansikte. Dessutom har de fyra vingar med en mänsklig arm under var och en av dem. Fötterna är som kalvklövar och kroppen är täckt med påfågelfjädrar.


Det stämmer inte alls in på den bilden jag har av en kerub. För mig är det en liten pojke med jättelockigt hår....i stil med den här lille gossen. Det visar sig att det jag tänker på kallas för putto. Ordet är italienskt och betyder liten pojke. Det är de små änglalika varelserna som man ser på tavlor och de var väldigt vanliga under renässansen. 


Det passar bra med en ängel högst upp på datorn, för när det blir strul med bloggen eller annat så behöver jag något nervlugnande. Jag vet inte om det hjälper så mycket att titta på ängeln, men jag gör det ändå och önskar att jag hade en ängels tålamod.

25 kommentarer:

  1. Jag är också väldigt förtjust i änglar. Men din lille "putto" slår ju allt. Han är ju bara så go.....Och vilket hår han har den lille söte gossen :)
    Ha en trevlig måndag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är lika lockig som hans pappa och farfar var när de var små.

      Radera
  2. Jag har precis som du en annan bild på änglar Jag har 3 ragazzini (små pojkar )och tre bambine (Små flickor ) på Italienska................................ Stol!!?? För mej räcker det med högklackade skor! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer nog ändå att kalla de här små änglabarnen för keruber. Får försöka tänka bort hur en kerub egentlgen ser ut.

      Radera
  3. Puttisar tänker jag också på när det är änglar man säger.
    Tänk, när jag letade efter mina änglabilder, kom jag på att dom fick ju mitt barnbarn.
    En ängel på datorn kanske är bra. Eller hellre en putto.

    SvaraRadera
  4. Väldens goaste putto måste jag säga:-) Just på datorn skulle jag nog också behöva sätta upp en hel radda med änglar ... för att få tålamod.

    SvaraRadera
  5. vilken söt lille kille ! blev så glad bara att titta på honom !

    jag tror det hjälper att titta på ängeln,
    fast jag inte är troende så brukar jag be om vägledning när jag tittar på mina änglar,
    jag har några små änglar, som jag fått av mina barn,

    ha en änglalik dag, kram !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har änglar lite överallt i huset och en del står framme året om. Nu till jul får de sällskap av betydligt fler.

      Radera
  6. Så många nya ord man fick lära sig i din första lucka. Änglar och gullungar är de ord jag brukar använda.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Änglar, gullungar och barnbarn är i stort sett samma sak.

      Radera
  7. Änglar kan man inte få för mycket av ♥

    SvaraRadera
  8. Putto, ok det var bra att känna till. Fast om jag kallar en kerub för en putto - ja, då kanske folk blir lite putt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas de har humor eller åtminstone undrar varför du säger så. Du får förklara betydelsen för dem.

      Radera
  9. Trevligt med lite änglakunskap. Har inte ens tänkt på att de förekommer i andra religioner också. De liksom bara finns och då tänker jag nog främst på skyddsänglar. Din putto så söt!
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick också reda på mycket nytt nu när jag letade efter information till min kalender.

      Radera
  10. Nu undrar jag faktiskt om det skulle hjälpa med en ängel på Rantamors dator,
    när hennes tålamod tryter...lite osäker faktiskt om inte ängels skulle flyga iväg,
    eller helt enkelt ramla ned och gömma sig....
    =) =)
    Men det vore ju en vacker tanke att få ha en ängels tålamod,
    fast nu inbillar jag mig att det finns otåliga änglar också !!!
    Kul att du ska göra julgodis med Rasmus, jag gjorde pepparkakshus flera år med Colin när han var liten men nu har jag överlåtit det till hans föräldrar så nu har dom inte haft något hus på ett par år.
    Roligt att göra men sen står det ju mest bara å dammar....

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är urdålig på att göra pepparkakshus. De rasar innan taket kommer på. Godis är ett säkrare kort. Jag märker många gånger att det räcker inte med en stackars ängel när irritationen sätter in. Då hade det behövts en hel armé.

      Radera
  11. Vad bra att vi fick lära oss litet mer om änglar. :)
    Hade ingen aning om att det hette "putto".
    Tror helt och fullt på att det faktiskt finns väsen som hjälper oss människor och som man kanske kan kalla för änglar.
    Det här är en mycket intressan och fin bok som berätt om just detta. Kan rekommenderas: http://www.amazon.com/Where-Angels-Walk-Wester-Anderson/dp/0345383389/ref=sr_1_11?ie=UTF8&qid=1417462089&sr=8-11&keywords=angel+books

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns mycket som man inte kan förklara vetenskapligt. Tack för tipset.

      Radera
  12. Nu har jag kikat på dina inlägg om lucköppning och alla änglar :-). Just änglar behövs i dessa tider, så jag blev riktigt glad av att se alla. Själv hade jag massor av änglar förr, men de har flyttat från mig till nya hem och jag har bara ca: 20 kvar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig om att änglar behövs.

      Radera
  13. Jag tycker också så mycket om änglar! De ger hopp. Kram!

    SvaraRadera