onsdag 3 december 2014

Lucka 3

Gammaldags julpynt


Detta är en ängel som jag minns från när jag var barn. Den hängde alltid i vår julgran. Jag tror det fanns ett halvt dussin sådana här änglar, som min syster och jag fick dela på. Det är ett litet huvud av papier maché och armar och ben är gjorda av piprensare. Kjolen, som är alldeles genomskinlig, är av något slags nylontyg. För många år sedan var det väldigt populärt att göra blommor av nylonstrumpor, och den här kjolen ser ut att vara gjord på samma sätt, och sedan pyntad med ett smalt band. I handen håller ängeln en spira som egentligen skulle ha en stjärna på toppen, men den har ramlat av. 


Min ängel är bara 5 cm hög och det är lite svårt att placera en sådan här liten sötnos så hon inte bara försvinner i mängden. Både denna ängeln och den virkade, som jag visade igår, hänger jag i en ormhasselgren ovanför mitt datorbord tillsammans med fler änglakompisar.

Det börjar bli modernt igen att göra julpynt efter gamla mönster. Förr i tiden hade man nog mer tid att lägga ner på sådana saker och jag tror att man kanske var mer intresserad av det också. Dessutom fanns inte det utbudet som det finns av pynt i affärerna idag och jag tror att många inte heller hade råd att köpa färdigt. Tack och lov så finns det många som sätter värde på att bevara gammalt och hålla traditioner vid liv. Jag har köpt en bok om hur man gör gammeldags julpynt. Det fanns väldigt många slags julprydnader som jag aldrig sett tidigare.

Inte långt från där jag bor ligger Sånnagården. Det är ett stort trädgårdsmästeri, som också har café med hembakat och försäljning av allehanda prylar. Man kan hitta mycket gammaldags saker där, som pappersvepor och vävda dukar och bonader. Min farmor hade alltid en pappersvepa på väggen. Det var så spännande när man kom och hälsade på vilken sorts vepa hon hade hängt upp den gången. Hon fäste dem med häftstift och de blev lite naggade i kanterna. När farmor tyckte de såg för bedrövliga ut plockade hon ner dem och satte upp en ny. Till jul hade hon alltid vepor med tomtar som åkte runt i ett snölandskap. Jag ska försöka hitta en sådan julvepa på Sånnagården i år. Då blir det lite "farmorjul". 


23 kommentarer:

  1. Godmorgon! Såna vepor blir nog svårt att få tag på,du får själv göra en!!............Jag är inte så speciellt förtjust i julmat! Ha en bra dag! Morgonkram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sånnagården har många sådana vepor, och jag har faktiskt sett på andra ställen också. Det håller kanske på att bli modernt igen.

      Radera
  2. Såna där hasselgrenar är så fina att hänga små saker i. Som till exempel dina söta änglar. Jättefint ser det ut att vara :)
    Och tänkt så mycket man får veta genom sina bloggvänner. Jag hade aldrig hört talas om Sånnagården, men nu vet jag :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett mycket mysigt ställe med jättegoda hembakta kakor bl.a.

      Radera
  3. Så underbart fina juldekorationer. :-)

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  4. Det är mysigt med saker från barndomen. Blev glad när jag såg din upphängning. Köpte tre änglar på Stortorget i Stockholm i helgen och funderade på om jag skulle behöva vänta till påskriset. Ska nog hitta något annat sätt nu när jag har sett hur du gör :D

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att hitta nya sätt att placera sakerna på så det inte blir samma år från år.

      Radera
  5. Söta små änglar! Så fint det blev med grenen av ormhassel... de passar verkligen där!

    SvaraRadera
  6. Visst är det roligt med det gamla julpyntet. Jag minns mycket glasfåglarna med spretig nylonstjärt, som man hade i granen. Var mina föräldrars tog vägen vet jag inte. Inte för att det var det vackraste, men jag hade ändå gärna haft en eller ett par.
    Dina litet olika änglar passar bra ihop med datorn. Gammalt och nytt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns också en glasfågel från mitt föräldrahem, och den är också borta.

      Radera
  7. Hoppas du får en farmorsjul. Det tillverkas fina julsaker nu med, men mest gillar jag äldre saker som varit med ett bra tag.
    Onsdagskram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har hittat många nya julsaker som jag gillar och det är roligt att variera utbudet. Gamla saker som man vet lite bakgrunden till är speciella.

      Radera
  8. Hej, jag har aldrig sett en liknande ängel som den du visar. Ärligt talat minns jag inga julsaker från mitt föräldrahem. Julgran hade vi det vet jag, för vi bodde rätt trångt och fick knöa ihop alla möbler för att granen skulle få plats. Jag ser nu på loppis vilka mängder med julsaker det finns, väldigt mycket juldukar och julgardiner. Juldukar tror jag inte folk använder så mycket längre. Jag har lagt ut en endaste röd duk på mitt linneskåp.
    Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har många juldukar som jag fått ärva, men det är bara några få av dem som jag använder.

      Radera
  9. Vilka söta julprydnader du har.
    Förr i tiden var allt mycket mera välgjort och man tycktes lägga ner mer tid och energi på det man tillverkade.
    Min mamma köpte riktigt fina julprydnader i en butik i Tyskland under en bussresa. De var öppna hela året och hade bara julpynt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns en liknande butik i San Diego som jag besökte när Peter bodde där. Julsaker är kul att köpa när som helst.

      Radera
  10. Det är roligt med gamla julsaker. Jag har lite från mitt föräldrahem. Det är skavt och tillskrynklat så det är nog bara jag som ser något vackert med pyntet. Det är minnet av var sakerna var placerade, minnet av barndomsjular.
    Pappersbonaderna med julmotiv ser man ibland på marknader. Det görs ju nytryck.
    Numera har jag inte så mycket julpynt. Det där med trollhasseln var piffigt. Tänk vad man lär sig mycket här i bloggarna.
    Ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag plockar inte heller fram alla gamla julprydnader just p.g.a. att de kanske är lite tilltufsade, men jag vill ändå ha dem kvar.

      Radera
  11. Gamla julsaker har själ och talar till mig på ett helt annat sätt än vad nya gör.
    De kan ju berätta om hur det var en gång, om man sätter sig ner och bara lyssnar.
    Är säker på att du också har den förmågan ;)
    Tack också för god idé att hänga änglar tillsammans så där. Då syns de på ett annat sätt
    Här har vi inte kommit i gång med pyntandet riktigt ännu, bara i företagets lokaliteter, men det är där det
    När alla julfester och liknande är över flyttar jag ner en del i den mera hemlika delen av huset.
    Trollhassel växer inte här, men man kan förstås köpa kvistar i blomsteraffärerna så nog ska jag få till det
    jag också på något sätt med mina små änglar. Inte alls lika många som dina ännu, men...
    En fin dag önskas dig!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir lite som att änglarna flyger när de hänger i trollhasselgrenen.

      Radera
  12. Så glad jag blir när jag ser din ängel!
    Jag har tre stycken sådana, en rosa, en ljusgrön och en ljusblå.
    Jag köpte dom i lanthandeln hemma på landet när jag var 10-12 år gammal (omkring 1960) och har dom kvar fortfarande.
    De sitter alltid högst upp i julgranen.
    Trollhassel var ju ett alternativ till julgranen!
    God fortsättning på det nya året!

    SvaraRadera