lördag 20 december 2014

Lucka 20

Det finns änglar överallt



Änglar är inget man träffar på enbart under juletid. Nu menar jag änglafigurer naturligtvis. Hos mig är det en del som står framme året om. Människor man träffar på som är väldigt omtänksamma och hjälpsamma är en slags änglar i sig, och de möter man lite då och då. Väldigt ofta kan det vara personer man inte alls är bekant med, utan som man bara stöter ihop med helt apropå. Jag tycker det är kul när någon börjar prata och får igång ett samtal med människor man aldrig sett tidigare och troligtvis aldrig kommer att möta igen. Ofta blir det när man står och väntar i en kö eller liknande. Tiden går mycket snabbare och visst är det roligt att byta några ord ibland. Tyvärr är många så negativa mot att prata med främmande människor. Jag läste att någon sagt: "Om du förutsätter att folk du inte känner är trevliga, så är det förvånansvärt många som är det". Det stämmer. Har man gett sig den på att man inte ska gilla någon eller något, så gör man det inte heller eller tvärtom. 


Så här nära inpå jul vimlar det av änglar ute i affärerna. Den här jätteängeln satt på en gunga och dinglade med benen i en hobbybutik. 


Ibland när jag tittar ut i trädgården så ligger det alldeles fullt med små fjädrar på gräsmattan. Kan det tro vara änglar som flugit förbi?


Det troligaste är nog att fjädrarna blåst ut från duvslaget..... men det är en ganska spännande tanke. 



14 kommentarer:

  1. Tur att de finns... änglarna man möter ibland, menar jag...
    Det är klart det är änglafjädrar du ser på gräsmattan då och då :)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Absolut en spännande tanke.
    Söta dikter du hade igår. Den första hade jag aldrig hört.

    SvaraRadera
  3. Ja, det är klart att det är änglar som flugit förbi din trädgård :)
    Ha en trevlig lördag!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag är övertygad om att det är änglafjädrar du ser på gräsmattan. Det kan ju inte vara någonting annat.
    Mina änglar har precis sådana vingar. Ska bläddra litet "bakut" nu. Har inte hunnit in här på ett litet tag.
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Efter att ha läst kommentarerna här så är jag snart övertygad om att det är änglar som flugit förbi.

      Radera
  5. Vilka söta änglar du fotat, och naturligtvis är det ängladun som fallit i din trädgård och en och annan duvfjäder kanske. Spännande att ha ett duvslag, fick lära mej lite om duvor av en kompis vars far var en riktig entusiast!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har nog rätt att det är en blandning av fjädrar.

      Radera
  6. Hej kära Gunnel! Du blev en ny bekantskap för mej. Det är jag glad för. Har gått igenom hela din Adventskalender och tycker att du skriver så trevligt.

    Jag gillar änglar också, men mest är jag hjärtoman. Jag hade en butik en gång i tiden som hette Boutique Tre Hjärtan. Hjärtana där föreställde mina tre barn. Nu har jag blivit tilldelad hela 7 barnbarn och som grädde på moset 6 barnbarns barn. Så hösten har jag tillbringat massor av tid att sticka och virka till de små till julen. Så har jag virkat hjärtan också med inspiration av Bautawitch. De har blivit mycket omtyckta.

    Jag kan inte sitta still framför TVn, utan måste ha nåt på gång, när det gäller handarbeten.

    Sv: Det kändes jättebra att få det beskedet att mitt hjärta går bra, slår bra och bär sej rätt åt. Men så har jag den förskräckliga förkylningen. Hostan finns kvar än.

    Du förstod nog vad jag menade med att sitta framför TVn med handarbeten. Nu är det mest garn som gäller. Jag har blivit garntokig.

    Ha det så bra och jag hoppas att du/ni får en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År.

    Kram/Gilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns en butik i Helsingborg med det namnet. Är det tro där du hade den? Det är jättekul att sticka och virka barnkläder. Det går så mycket snabbare än att göra till sig själv.

      Radera
  7. Som att jag som tror att det är änglarna som gömt sina tofflor under min säng
    det ÄR inte alls damm....

    GOD JUL från Rantamor.

    SvaraRadera