torsdag 18 december 2014

Lucka 18

Bokmärken


Den här inramade planschen hänger över sängen i vårt sovrum. Det är nog den änglabild som de allra flesta känner igen. Jag vet inte hur många bokmärkeskartor med de här änglarna som jag sett...i olika storlekar och med olika färg på vingarna. 


Vad kanske inte alla vet är att de ursprungligen fanns med på Rafaels målning av Den Sixtinska madonnan, som målades i början av 1500-talet.

När jag var barn samlade både jag och min syster på bokmärken. Det var väldigt vanligt att ta dem med till skolan för att byta med kompisar. Glitterbokmärken var väldigt populärt och för ett glittermärke kunde man byta till sig flera "vanliga" bokmärken. Det fanns olika sätt att byta bokmärken på. Ibland tog vi en gammal skrivbok och vek motsvarande sidor inåt så man kunde lägga ett bokmärke under varje vikning. Sen vände man upp ett nytt uppslag och gjorde likadant. Då blev det som ett slags stopp mellan de här vikningarna. Det var nästan som ett lotteri. Man valde ut ett bokmärke och stack ner det i kompisens "bok". Hamnade man på en viksida fick man välja ifall man vill titta under höger eller vänster vikning. Det bokmärke som låg där man valt att titta fick man då ta, och sen la man sitt eget på den platsen i stället. Hamnade man på en stoppsida fick man vara så snäll och lägga sitt bokmärke där utan att få något tillbaka. Då hade man förlorat det i spelet. 



22 kommentarer:

  1. Jo dom här bokmärksänglarna känner jag igen. Och jag har kvar hela min bokmärkssamling, jag förvarar mina märken i en vacker plåtburk. Den ena Rafaels-ängeln hade min mamma som skåpängel. Inne i matförrådet, ovanför översta hyllan hade hon satt fast ängeln med ett ritstift. "Det är skåpängeln", brukade hon säga till mig, som nog hade velat ta ner den...men där sitter den ännu kvar....
    Ha en fin decemberdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra om "skåpängeln" och att den finns kvar.

      Radera
  2. Jag minns också. Precis så var det som du beskrev.I Malmö kallade vi bokmärken för "stycken". Man bytte stycken alltså. Jag bytte bort en katt en gång, som jag sedan bittert ångrade.
    Änglabården i ert sovrum är verkligen fin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi sa också stycken. Jag vet inte om det kanske är ett skånskt uttryck.

      Radera
  3. Jag minns också dessa vackra bokmärken. Men jag har aldrig bytt dem på det sättet du beskriver, med att lägga dem i en bok. Jag har nog en del kvar någonstans om jag tänker efter :)
    Ha en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns många fina bokmärken och jag gillar fortfarande de med glitter på.

      Radera
  4. Vi vek också gamla skrivböcker på samma sätt som du beskriver för att byta bokmärken. Om jag inte minns helt fel tror jag vi fortsatte göra lika med filmstjärnebilder eller filmisar som vi kallade dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Filmstjärnebilder har jag aldrig bytt på det viset....men vi hade sådana bilder med till skolan och bytade med kompisarna.

      Radera
  5. Jag vek också skrivböcker! Och så bytte man stycken! .....................SVAR:Expert blir jag inte Men jag kan bli bättre på det:-D Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu finns det så mycket andra bilder som är populära.

      Radera
  6. Oj bad fina dom är jag hade också en massa bokmärken en gång i tiden och så kunde man ibland byta med en vän vad roligt det var..Undrar om det samlas på sådana numera ? Är väl mera dator och mobiler nu..Önskar dig nu en fin helg och fjärde advent.. Massor av kramar Nicki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte det är fullt lika populärt längre, även om det fortfarande finns mycket bokmärken att köpa.

      Radera
  7. Har faktiskt kvar ett sådant vikhäfte, och jag undrar om det inte var en veckotidning,
    som barnen lekte med när dom bytte bokmärken.
    Fick lära om när jag kom till Sverige för 40 år sen att det just hette bokmärken,
    i Finland kallades dom glansbilder, iallafall där vi bodde.
    Älskade dessa och hade två häften full klistrade,
    var dum nog att låta vårt första barn ha dom som bilderbok, och allt blev till slut sönderslitet.
    Oj va jag ångrar mig.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte heller kvar mina och det är tråkigt. Döttrarna däremot har sparat sina.

      Radera
  8. Minns glitterbokmärkena mycket väl. Hade en hel del sådana.
    Och boken som veks och man fick välja vilkan sida minns jag också. :)
    Änglabokmärken hade jag nog inte så många av.
    Finns bokmärken nuförtiden?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns en hel del att köpa ute i affärerna, men jag vet inte om barnen använder dem på samma sätt nu som förr.

      Radera
  9. Det sättet att byta på hade jag gillat. Jag minns min storasysters bokmärken. Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns många hobbies som var helt annorlunda förr. Lite kul att tänka tillbaks på den tiden.

      Radera
  10. Vilken nostalgikick! Fast nu ska jag berätta, i Finland hette det inte bokmärken utan glansbilder, något som jag tycker är mycket riktigare . De är ju glansiga och fina, en del hade t.om glitter på. Vem har väl använt dem i böcker?...
    Men vi gjorde som ni, fast med serietidningar som vi vek ihop. Och kul hade vi!
    Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har säkert funnits många olika namn på de här bilderna. Vad de nu än kallas för så tycker jag att de är vackra.

      Radera