tisdag 16 december 2014

Lucka 16

Min ängel du är som en ros


Jag har inga gröna fingrar det vet jag med säkerhet. Trots det försöker jag år efter år med att odla det ena efter det andra ute i trädgården. Till min förvåning så lyckas jag ibland. Samma sak gäller inomhus när det kommer till krukväxter. Tygblommor har jag däremot samlat på mig en hel del, som jag har nere i mitt pysselskåp. Det är gamla ljusmanschetter som jag plockat isär och ibland kan man hitta tygblommor på loppisar. De är perfekta att använda till all slags pyssel. Jag dekorerar hattar till dockor eller gör änglar av dem.


Av en stor ljusbeige tygros, en träkula, lite lin och ett par tunna kronblad från en tygjulstjärna gjorde jag en ängel. Den hänger bland mina andra småänglar inne på mitt datarum.


En annan sorts falska blommor har jag själv tillverkat nu i höst. Jag plockade lönnlöv och gjorde rosor av dem. När de torkat satte jag en sträng lim på kanterna och sen strösslade jag guldglitter ovanpå. När de var torra limmade jag fast dem på ormhasselgrenar som jag fyllt ett Höganäskrus med.



28 kommentarer:

  1. Ja, vad du nu månde hava för fingrar Gunnel, men nog kan de och du alltid!
    Och fiffig är du också. Mycket vackert att vila ögonen på idag här på din blogg.
    Jag tycker om din hållbarhetstanke. Att ta vara på det redan befintliga och göra om
    lite grann till någonting nytt.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Det är roligare att kunna göra saker av sånt man redan har hemma i stället för att hela tiden köpa nytt. Det sätter igång fantasin på ett annat sätt, tycker jag.

      Radera
  2. Svar
    1. P.S.
      P.S.
      Har du läst Brigitte Bardot och Lolitasyndromet : essäer av Simone de Beauvoir

      http://hannelesbibliotek.blogspot.se/2012/08/beauvoir-om-bardot.html

      Radera
    2. Tack! Nej, det är inget jag känner till. Låter som något jag borde undersöka lite närmare.

      Radera
  3. Men hos dig behövs inga gröna fingrar. Du har pysselfingrar i stället......Och vilka vackra rosor du har gjort :)
    Jag är ju svag för sånt som glittrar, så de tyckte jag verkligen om!
    Kram och ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag gillar att pyssla och det har smittat av sig på både barn och barnbarn, så det blir nog en pysseleftermiddag i jul.

      Radera
  4. WOW!! Vilka fingrar du har!!!........................Jag känner mej bättre!! tack!Kram!.

    SvaraRadera
  5. Kanske du inte har gröna fingrar...men guldfingrar har du absolut! :-)

    Ha en skön tisdag!

    SvaraRadera
  6. Vad du kan! Även om inte fingrarna är gröna, så är de pyssliga. Även jag har ett stort förr¨d av tygblommor. Plötsligt får man faktiskt användning för dem.
    Lönnrosorna var riktigt fina.
    Och det blev en ängel idag också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar att ha mycket bra-och-ha-grejer hemma, och jag misstänker att du är likadan. Det var väldígt roligt att göra lönnrosorna. Jag är omringad av änglar, så de dyker upp lite här och var.

      Radera
  7. Så vackra rosor! Och jag har ju också några lönnrosor så nu borde jag ju också skaffa glitter....(tack för tipset).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rosorna är vackra utan glitter med, men nu till jul passar det ju med lite guldiga kanter.

      Radera
  8. Du är inte bara duktig och kreativ - du är en hejare på att få till en bra rubrik också. Heja!

    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  9. Hej! Har precis hittat hit, trevlig blogg du har full med finurliga ideér! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen hit! Så kul att du gillar min blogg.

      Radera
  10. När man gör så där fina saker som du gör så är det helt okej att inte ha gröna fingrar. Ängeln var gudomligt söt.

    Önskar dig en suverän kväll!

    You Rock!!!

    SvaraRadera
  11. Guldrosorna är ju jättefina. Du har inga gröna fingrar skriver du.....men då ska du börja med lätta, tåliga växter. Jag har sk gröna fingrar och köper aldrig vissa växter. En del kallar jag lusblommor, andra är för känsliga för uttorkning och det är lätt att man dränker dem i vatten osv
    Gullranka är en bra växt och den lyckas man nog inte ta död på i första taget. Rådfråga i en riktig blomsteraffär (inte Plantagen eller varuhus odyl) och satsa på att lyckas men en växt 2015. Lycka till /M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag få kanske göra ett försök nästa år. Mitt nyårslöfte får bli att jag ska hålla en växt vid liv hela året.

      Radera
  12. Vilket fantastiskt konstverk du fick till av dina lönnlövsrosor! Och ängeln är hur fin som helst!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är kul när man kan göra något av sådant man redan har i sina gömmor.

      Radera
  13. Vad duktig du är! De där rosorna ser ju riktigt fina ut.
    Jag har aldrig varit så där pysslig av mig.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Min mor var också väldigt pysslig av sig, så jag har varit intresserad av sånt här sen jag var barn.

      Radera