lördag 6 december 2014

Lucka 6

Luftens änglar och demoner








Detta är ingen Hells Angels medlem. Han äger inte ens en motorcykel.









När man hör talas om Hells Angels är det tyvärr ofta inte i några trevliga sammanhang. Man kan  ju undra varför det har blivit så. Det startade för länge sedan med en stridsflygare i USA som var med i en flygdivision som kallades för Hells´s Angels. Den bestod av volontärpiloter som skyddade kinesiska städer från japanska bombräder. När kriget var över bytte en del av de här piloterna ut flygplanen mot motorcyklar och den första klubben startades i San Bernandino 1948. Hell´s Angels (Luftens demoner) var ett slanguttryck för stridspiloter. Idag är apostrofen i namnet borta, och kanske grundtanken till det hela också.


Om Hell´s Angels är luftens demoner, så måste flygvärdinnorna var luftens änglar. De måste vara utrustade med en ängels tålamod och kunna bemöta alla människor på ett respektfullt och vänligt sätt. Jag antar att de får räkna till 10 och bita sig i tungan många gånger. Jag vet att jag hade i varje fall fått göra det. Som tonåring drömde jag om att bli flygvärdinna eftersom jag var intresserad av språk och tyckte det verkade så kul att få resa överallt i världen. Jag var lite naiv då och trodde att jag skulle få se så mycket. Nu vet jag ju att många gånger åker de tillbaks efter bara några timmars vila och någon sightseeing blir det sällan tal om. Det är säkert betydligt trevligare att vara passagerare.

12 kommentarer:

  1. Men vilken söt lite Harley Davidson nalle.....Eller man kanske ska vara tuff i stället när man är klädd så där :) Men fin var han i alla fall!
    Och jag tror också att man som turist nästan får se mer av resmålen än vad flygvärdinnorna får göra.
    Kram och ha en bra lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att bara sätta sig på planet och bli uppassad.

      Radera
  2. Jag har också beundrat flygvärdinnor, det gör jag ju nu med förstås,
    tycker dem ser så självsäkra och vackra ut !
    Och dem har väl änglarnas tålamod också !

    När jag och mina kompisar var i tonåren, så vi umgicks med killar med motorcyklar, och ingen var rädd för dem, hihi, inte på den tiden,
    men kanske det fanns inga kriminella gäng på den tiden ?

    Gamla goda tider !

    ha en bra dag kram !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. MC -knuttar på den tiden jag var tonåring var inga kriminella typer, så det är nog något som växt fram med åren. Alla som äger en motorcykel bör inte räknas in i den där "dåliga" gruppen.

      Radera
  3. Det visste jag inte om Hells Angels. Då låter det ju på ett positivt sätt.
    Vem har inte drömt om flygvärdinnejobb - men det är ju precis som du säger. De får inte se mycket utan de är ju bara servetriser egentligen. Med mer tålamod.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog inte det drömyrke man som tonåring inbillade sig.

      Radera
  4. Gillar din HD-nalle skarpt. Både den och ängeln blir man glad av. Tänk så allmänbildade vissa bloggar är. Undrar om de själva vet vad deras klubbnamn betyder?

    Svar: Lördagsmorgon, gå upp tidigt och jag är ord som inte är bästa vänner ;) Ska se om jag hinner imorgon.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kanske många medlemmar som inte vet något om bakgrunden. Klubben är aningen förändrad tycks det som. Jag väntar tålmodigt på fortsättningen.

      Radera
  5. Nästan Alla flickor ville bli flygvärdinner när de var små!..................... Putsa på du!!!............Har haft strul med datorn! Hela dagen! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag mins att jag läste många tonårsböcker om flygvärdinnor.

      Radera
  6. Vilken häftig nalle! :) Jag har också flera nallar, dock inte med så fina kläder.
    Flygvärdinna ville jag också bli men när ett flygplan kapades i Sverige (någon gång på 70-talet) insåg jag att "nej, det var inget för mig" och det valet har jag inte ångrat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror också att jag valde rätt när jag i stället utbildade mg så jag har jobbat inom skola och barnomsorg.

      Radera