fredag 12 december 2014

Lucka 12

Tre änglar


Siffran tre anses som ett heligt tal i vissa kulturer. I kristendomen finns treenigheten, de tre vise männen och att Jesus återuppstod på den tredje dagen. I den fornnordiska mytologin finns de tre ödesgudinnorna. Det anses även som ett magiskt tal. Trollformlar ska upprepas tre gånger om de ska ge resultat. Det andas lite vidskeplighet över det hela, tycker jag. Men trots det kan jag komma på mig själv med att ofta använda ordet tre i sådana här sammanhang. Jag säger ibland "Tredje gången gillt" när jag har misslyckas med något två gånger. Då förutsätter jag att det tredje försöket ska lyckas.

I sagor, myter och legender är siffran tre flitigt förekommande som t.ex. Guldlock och de tre björnarna och De tre bockarna Bruse. I sagorna delar feérna alltid ut tre önskningar och det berättas ofta om tre bröder eller tre systrar där det oftast är den yngsta som blir huvudpersonen.


Att uttrycket "Alla goda ting är tre" stämmer kan jag intyga. Jag har tre barn och         
                                                                 tre barnbarn.

24 kommentarer:

  1. Godmorgon! Du kan ju få ett barnbarn till Det blir då ett bonusbarnbarn ....Tack för kramar i massor!!!Jag jobbar på! Ha en bra dag Morgonkram!

    SvaraRadera
  2. Det finns mycket intressant kring nummer och deras betydelse.
    Nummerologi är också spännande tycker jag.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Ja, visst säger man faktiskt "tredje gången gillt". Det har jag aldrig tänkt på, men de orden far ju ofta ur munnen på en :)
    Och jag tycker dina tre små änglar till barnbarn är så söta :)
    Ha en fin fredag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sjävklart tycker jag också att de är söta.....fast jag är kanske inte riktigt objektiv.

      Radera
  4. Tre skönsjungande änglar. Du som har de på plats. Vad sjunger de? Historien kring våra siffror är intressant. Det uttrycket har jag också använt många gånger i livet. Jag skulle även kunna tänka mig att många har siffran tre som sin favoritsiffra. Tretton är mitt turnummer. Sex kommer som god tvåa.
    Du lär få det värre i eftermiddag med blåsten på bokstaven A. Fredagskram Bosse ps. Jag kör detta på anonymt för nu har bloggspot börjat strula igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var inte länge det var lugnt inne på Blogger. Det är blodtryckshöjande. Det blåser lite smått och regnar nu. Hoppas det håller sig så.

      Radera
  5. Åh vad mycket fina änglar du har. Är det någon av de senare som kommer på besök i jul? Vi får besök av två små sötingar.
    Angående kollage, så är det Anki med Bildbloggen som har lärt mig. Det finns ett gratisprogram som heter Photoscape och där kan man göra kollage, cirklar m.m. Men det finns säkert många andra för jag ser att det finns alla möjliga på bloggarna. Det är litet roligt. Jag har en tendens att stoppa in så jättemycket bilder. Om man gör kollage känns det som man minskar ner på mängden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då ska jag testa Photoscape. Både Zoé och Rasmus kommer hit i jul men vi får nöja oss med att skypa med Daniel.

      Radera
  6. Intressant inlägg. Jag har någon gång läst om numerologi, det är invävt i all symbolik. Jag har också tre pojkar, det är jättebra antal!

    SvaraRadera
  7. Tror inte på sånt. Men angående "tre" har du alldeles bestämt rätt.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är defintivt inte vidskeplig, men ibland slinker sådana här gamla uttryck ut när man pratar.

      Radera
  8. Det är alltid kul med talmagi. Kineserna t.ex. har helt andra tal för lycka och olycka. 4 är t.ex. ett otursnummer, kan betyda död också. 8 däremot är ett lyckonummer. Mängder av kineser gifte sig den 8 augusti 2008...
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla har säkert sitt turnummer, som man själv valt p.g.a. något som antagligen var bra och passade in med en siffra.

      Radera
  9. De där änglarna måste komma från England! Jag tänker på håret. ;)

    Svar: Du är rolig du. Än har jag inte hittat någon marshmallowsbuske. Det kanske är en lökväxt?

    Tack det samma!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite domarstuk över frisyren. Vi får forska vidare om den här växten.

      Radera
  10. Vilket fint inlägg. Tyvärr såg jag plötsligt katten med snöglittriga änglavingar på ryggen. Så gulligt det skulle kunna bli. Bäst att jag sitter på händerna så att jag inte skaffar någonting hon säkerligen inte alls vill ha ;)

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Nej, jag tror inte det blir så populärt.

      Radera
  11. Hej! Det var kul att träffa på dej bland kommentarerna hos mej. Välkommen tillbaka.

    Man spelar ju på trisslotter också och har kanske lite tur ibland med nån liten summa. De stora pengarna kan man se sej i månen efter.
    Jag slår dej stort när det gäller nästa generation och även nästa igen. Jag har sju barnbarn och sex barnbarns barn. Det du. Det tar lång tid innan du hinner ikapp kan jag se på bilderna av dina barnbarn.

    Sv: Vi brukar också se Nobelfestligheterna varje år också. Men i år tog det så lång tid inpå natten att vi tröttnade och gick till sängs.

    Även jag hör till dem som älskar att se de vackra kläderna och lyxen. Så blir man ju sugen att få smaka på den superba maten också.

    Kram/Gilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror faktiskt inte att jag någon gång kommer ikapp dig. Det skulle vara roligt att få vara med på Nobelfesten åtminstone en gång.

      Radera
  12. Du har så rätt. 3 är ett mycket bra tal ... i min mening ... :)
    Kram

    SvaraRadera