tisdag 9 december 2014

Lucka 9

Änglamusik

 

Änglar avbildas ibland med ett instrument och då är det oftast något stränginstrument eller ibland en trumpet. Änglamusik tycker man ju borde vara något himmelskt vackert och njutbart, men smaken är så olika så det kan nog variera. Det finns en kompositör som heter Angelo Badalamenti och även om hans namn är lite åt ängelhållet så kan man inte alltid kalla hans musik för någon änglamusik. Han har skrivit musiken till Twin Peaks. Den serien var väldigt skum och obegriplig. Musiken passar bra till den konstiga handlingen för det är lite spöklika toner. 


Då föredrar jag Eva Dahlgrens Ängeln i rummet eller Hasse Anderssons Änglahund. Vi har en egen liten änglalik hund, Santos, som är i full färd med att packa för att åka hit och fira jul med oss. 


När jag var barn hade en av mors väninnor ett änglaspel som jag alltid beundrade. När jag fick min första lägenhet köpte jag ett liknande. Men något måste ha hänt antingen med änglaspelet eller min hörsel under de här åren. Jag mindes bara att det var så fint när jag var liten, men nu kunde jag knappt ha ljusen tända mer än fem minuter. Det där plingandet gick mig på nerverna. Jag försökte plocka bort kläppen som hängde ner och slog i klockan, men det blev bara konstigt. Änglaspelet plockades isär och sen har jag använt de olika delarna till allehanda pyssel.





Änglatrumpet är trots namnet inget instrument utan en växt. Den kan bl 3-5 meter hög och har stora blommor som hänger ner mot marken. De liknar trumpeter. Vår granne har alltid sådana i sin trädgård och jag tycker de är så tjusiga, men så läste jag nu att de änglatrumpeter som växer vilt i Sydamerika pollineras av fladdermöss. Någon änglatrumpet ska jag inte skaffa mig.

28 kommentarer:

  1. Godmorgon! Änglatrumpet har jag inte och inte grannen i heller! .............................................. Solen hjälpte inte med att få bort min förkylning! Idag hostar jag och har en väldigt sexig röst :-) Ha en bra dag Morgonkram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter inget vidare. Du får krypa ner i sängen igen.

      Radera
  2. Usch då, fladdermöss vill man ju inte ha inpå knuten. Så det blir nog ingen änglatrumpet här hos mig heller. Även om de är väldigt vackra. Men en änglahund som er Santos, skulle jag kunna tänka mig :)
    Ha en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska bli så kul att få se den lille "ulltotten" igen.

      Radera
  3. Lille Santos ser ut som om han har änglahår, så han passar bra in. Men fladdermöss? Brukar inte folk ha änglatrumpeterna inomhus?

    Svar: De kanske inte har lussingubben i Japan ;)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vår granne har alltid två stora änglatrumpeter i trädgården. Kan man ha dem inomhus? Hu så hemskt att få in de flaxande varelserna i huset.

      Radera
  4. Neeej inte en fladdermus in i änglatrumpeten, det låter lite läskigt.
    Har alltid haft svårt för möss, och för att inte tala om dom oberäkneliga fladdrande möss.
    Urk !!!
    Dottern hade ett litet masvin som hon gosade med när hon var liten...
    jag blundade, och det där jäkla lillsvinet rymde och bosatte sig bakom garderoberna,
    och Rantafar fick riva ned två garderober för att vi skulle få tag på rymlingen.
    Sen en sommardag tog dottern marsvinet i fickan!!!!!och gick på en promenad med han,
    när hon kom hem var fickan tom !!!
    Vi hittade aldrig igen den lilla rackaren, och jag tröstade dottern och torkade hennes tårar,
    men ett leende spred sig inom mig, aldrig mer en "råtta" hemma hos oss.
    Och en råtta på rymmen någonstans i mitt hus fick ju mig att bli helt hysterisk,
    och jag lovar jag stod på en pall med skohornet i högsta hugg.

    Varför kom jag plötsligt ihåg allt detta nu ??
    Jovisst fladdermöss i änglatrumpeten.

    Jasså Santos har börjat packa,
    så mysigt att få hem han och hans familj till jul, förstår att du längtar.

    Nackspärren sitter i än idag!!

    Tjingelingen från Rantamor idag kom MuminMamman ur kalendern här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Råttor och möss av alla de slag får nackhåren att resa sig bara jag tänker på det. Jag tycker inte annars att jag är en fegis, men den typen av varelser kan skrämma livet ur mig.

      Radera
  5. Ok ! Då vet jag vem jag ska ge skulden! Kram!

    SvaraRadera
  6. Ännu en fin liten ängel... har du så det räcker fram till julafton ? Härligt att få besök av Zoé och Santos... ja föräldrarna också förstås. Det blir säkert en bra jul!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jadå, änglarna räcker ända fram till påska.

      Radera
  7. Vi hade också ett sånt där änglaspel när jag var barn och jag köpte ett till mina barn också och sedan när Eva hamnade på Sicilien tog jag med det till henne. Nu vet jag inte vart det är, men jag fick två små söta liknande spel med snögubbar och de är alldeles tysta och väldigt söta där de snurrar runt i värmen från ett värmeljus.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också ett mindre med värmeljus. Det är alldeles tyst så det får vara kvar.

      Radera
  8. Härliga bilder... :-)

    Fladdermöss är inte så farligt som det låter. Hade ett hus i Sydamerika där det bodde hundratals fladdermöss på vinden. Det var inte så illa alls. I skymningen kom de ut och flög omkring en stund. Ganska trevligt faktiskt. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hu då! Trevligt är absolut inte ett ord jag hade använt ihop med fladdermöss.

      Radera
  9. Vilken underbar bild på vovven. Betr Änglaspelet undrar jag om du inte kunde ta bort klockorna istället? Änglaspel påminner mig om barndomen /M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle jag kanske kunnat gjort, men nu har jag det inte kvar mer.

      Radera
  10. Vilka härliga bilder! Och den sötaste ängeln av de alla är ju Santos. :)
    Jag tycker Änglatrumpet är en väldigt vacker blomma och jag brukar köpa nån planta ibland på sommaren men jag har aldrig lyckats få de att blomma så där vackert.

    Önskar dig en skön kväll!

    You Rock!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ingen mästare på att sköta växter, så jag har aldrig brytt mig om att köpa en sån blomma, men jag tycker de är mycket vackra.

      Radera
  11. Det är nog så att sådant som roade en som barn inte alltid funkar när man blivit vuxen. Musiken i Twin Peaks kommer jag inte ihåg, men Ängeln i rummet gillar jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag slapp ju lyssna på plinget så länge eftersom vi bara var där och hälsade på hos mors väninna. Kanske var det så att jag inte var beredd på att det skulle vara irriterande om jag lyssnade länge på det.

      Radera
  12. Åh - änglatrumpeter är så vackra. Påminner mig om att jag ska skriva upp
    en sådan på min att-köpa-lista till våren. Tror inte vi har fladdermöss här....
    Härligt med den fyrbenta goingen som packar väska! Förstår att ni längtar efter besökarna.
    Jag har också samma känsla för änglaspelet. vackert - men fixar inte att lyssna på plingandet, så
    vårt ligger nerpackat i förrådet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om två veckor har vi dem här. Det ska bli så kul.

      Radera
  13. Det kan aldrig finnas för mycket änglar på denna jord!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Änglar får gärna finnas överallt alltid.

      Radera
  14. Om fladdermöss tycker jag inte. Jag gillade musiken till Twin Peaks, titellåten. Eva Dahlgrens klassiker tröttnar jag aldrig på. Ska inte Santos fira ett litet längre jullov hos dig? Decemberkramar Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, han ska stanna i 8 månader. Hurra!

      Radera