måndag 8 december 2014

Lucka 8

Hobby


De här båda figurerna har jag köpt i en blomsteraffär. Jag var lite i valet och kvalet om jag skulle ha båda, eftersom jag är mest förtjust i änglar. Men det ser ju ut som de hör ihop, så jag tyckte det var synd att skilja på dem. De påminner lite om amerikanska julfigurer som jag sett i tidningar. När jag är i USA hamstrar jag hobbytidningar och böcker så mycket jag kan. Jag har upptäckt att det finns otroligt mycket mönster på att göra änglar, och det är svårt att inte köpa dem. Jag skulle gladeligen kunna tillverka änglar året om. Jag besöker alltid en stor hobbybutik när jag är i Dallas och där strosar jag runt själv i flera timmar. Peter lämnar av mig utanför affären och sen ringer jag efter honom när jag är klar. Det brukar bli ett par besök i den här butiken varje gång jag är i Dallas.

 Det blir alltid lite panik inför hemresan när det är dags för packning. Vågen åker fram stup i kvarten för kontroll. Jag känner inte riktigt för att betala för någon övervikt. Det är oftast inte jag som står för de tyngsta grejerna, utan det är Göran. Han handlar verktyg i massor, och det är ibland riktigt stora och tunga doningar. Vi får tillsammans ha med oss 44 kg som vi checkar in. Det är en enorm tur att vi aldrig behöver ha några vinterkläder med oss som tar extra plats när vi åker över. De har sommar nästan året om, eller i varje fall väldigt behagligt väder. 

Det är inte så dumt att Göran skaffar sig fler verktyg, för då kan jag beställa lite saker jag vill ha gjort. När vi gjorde vid i köket kom jag på en del saker som jag tyckte fattades. Jag har ett smalt skåp som jag har mina skärbrädor i. Det har tidigare inhyst bakbordet, men eftersom jag nu har en stor arbetsbänk att använda, så kasserade jag bakbordet. Kruxet har varit att skärbrädorna hela tiden gled längre och längre in i skåpet. Då beställde jag en smal låda som jag ställer dem i och bara skjuter ut och in i skåpet när jag ska använda dem. Jag har fler skåp där jag hade behövt en låda för att lätt nå det som är längst in. Måste komma ihåg att beställa det. 


En annan sak är att jag tycker det är bekvämare att läsa när kokboken står lite lutad. I en tidning hittade jag en beskrivning på ett bokstöd man själv kunde göra, och den la jag på Görans skrivbord. Resultatet blev jättebra.

20 kommentarer:

  1. Haha! Du är väl för härlig som inte ville skilja ängeln och snögubben åt. Och jag hade inte heller haft hjärta att dela på dem :D
    Förstår att den där butiken i Dallas måste vara ett riktigt paradis att strosa runt i.
    Och visst är det bra med händiga män som kan göra så där bra bokhållare :)
    Och både ditt kakel och bänkskivan gillar jag.
    Kram och ha en bra måndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns bra att ha köket klart nu inför julen.

      Radera
  2. Så bra att ha ett bokstöd till receptboken som annars ofta ligger i vägen på arbetsbänken och lätt blir kladdig när man håller på och bakar eller lagar mat. Snyggt är det också! Det är bra att ha en händig karl minsann.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är inte alls dumt. Jag har länge irriterat mig på att inte kunna läsa ordentligt när jag behövt titta i kokboken.

      Radera
  3. Bra att ha händiga män!!!..............Jag har för mej att de hade billiga sängöverkast .Då kanske du köper niokroners filtar?? Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett överkast som ser ut som fröskalsbomull. Ska klä om soffan i mitt datarum, tänkte jag.

      Radera
  4. Jag kan tänka mig att det är underbart att shoppa i en amerikansk hobbybutik (suck, längtans suck...). Tyvärr har jag aldrig varit i Amerika, men däremot i Kanada och där finns också härliga hobbybutiker. För ett tjugotal år sedan hade dom ju de mest underbara jultyger, som inte gick att få tag på i våra affärer, då brukade jag alltid beställa med sambon när han var Over There.
    Härligt med hända karlar i huset., ett bokstöd vore ju inte så dumt att önska sig till julen....
    Ha det gott i decembermörkret!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även om man kan beställa en del över nätet, så är det roligt att kunna titta på sakerna i verkligheten först.

      Radera
  5. Båda dina figurer var undebara jag hade också tagit båda.
    Bokstödet var toppen jag har haft ett liknande i rostfritt som jag tyvärr gett bort ångrade mig efteråt
    men gjort är gjort.. Tack för titten hos mig och ha en fortsatt fin vecka kram Nicki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror nog jag hade ångrat mig om jag delat på paret.

      Radera
  6. bra att du köpte ett par, för om man sätter sina sker i par då ökar man sin kärlekstur,
    enligt Fengshui, eller vad den nu hette ?

    Din man är ju nästan som Timell, hihi, en händig man som fixar om du fått en bra idé !
    Tacka vet jag händiga män !

    önskar dig en fin kväll ! kram...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en bra jämförelse. Timell gillar jag....men däremot inte arga snickaren.

      Radera
  7. Vi verkar ha lika kreativa och duktig karlar! Här tillverkas det också saker hela tiden, mest till modellbåtar.
    Och är det hobbyaffärer som ska besökas, så ska de har båtattiraljer.
    Kramar Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bra mycket roligare att gå in i en hobbybutik än en matbutik.

      Radera
  8. Men självklart ska både ängeln och snögubben vara tillsammans, lite udda men så ska det vara.
    Så mycket fint vackert du berättar i alla dina adventsluckor.
    I år ligger jag lågt med allt, inatt sticker vi till värmen, men det kommer fler advent och jular.
    Tack rara Gunnel för alla årets kommentarer hos mig, önskar en skön fridfull jul.
    Kram/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så härligt det låter med värme nu mitt i vintern.

      Radera
  9. Jättefina figurer. Härligt att ha en man som gör praktiska grejor bara man lägger in en beskrivning på hans skrivbord.
    Spännande med Dallasbesök - staden vet jag inte så mycket om. När det gäller hobbyaffärer har jag också svårt för att slita mig från t.ex. Panduro när jag är där.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bra att bara kunna beställa och sen få det ganska omgående.

      Radera
  10. Mycket praktiskt bokstöd.

    SvaraRadera