lördag 13 december 2014

Lucka 13

Lucia


Idag är det Lucia. I skolan i Kvidinge är det alltid femmorna som ordnar luciatåget. I år var det alltså Rasmus klass som tränat på alla sånger som de framförde i gymnastikhallen för övriga klasser och personal i går. Föräldrar till de som går i luciatåget är också välkomna och även jag hade fått en inbjudan. Alla som jobbat på skolan, men nu är pensionerade blir varje år inbjudna att lyssna på sångerna och sedan dricka kaffe och äta lussekatter i personalrummet. En mycket trevlig tradition. Rasmus var stjärngosse och det var ett mycket fint luciatåg.

När mina barn var små lussade de alltid för oss på kvällen. Ulrika var lucia, Katarina fick vara tärna och Peter var tomte. Han var en riktig spelevink när han var liten, och stod alltid och gjorde miner mot flickorna så de bara skrattade och kom av sig i sången. Rasmus påminner faktiskt en hel del om Peter. Båda två är snabba i repliken och har väldigt sjuk humor. 

Daniel ska baka lussekatter tillsammans med pappa idag och sen ska han vara klädd som tomtenisse. De vill gärna försöka blanda in lite svenskt firande bland allt det amerikanska. Zoé har fått överta Katarinas gamla lucialinne och i fjor virkade jag en luciakrona till henne. Det bor många svenskar i Luxemburg, så i en kyrka i närheten är det varje år luciafirande. Det är den svenska barnkören som står för det. I år har jag sytt ett lucialinne och virkat en luciakrona till hennes Skrållandocka, så de kan hjälpas åt med "lussandet".


Lucia är ett helgon, men att vara ett helgon eller en ängel är nog likvärdigt.

18 kommentarer:

  1. Vad trevligt att ni blir inbjudna att delta i luciafirandet på skolan. Och extra roligt är det ju förstås när du har någon av de dina som lussar :)
    Vilken söt krona du har virkat!
    Ha en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lucia tycker jag är en trevlig tradition.

      Radera
  2. Vilket härligt luciatåg. De ser ut att ha mumsat i sig en del lussekatter.
    Roligt att vara med på skolans firande. Numera har vi inget sådant att gå till. Det får bli Lucia på TV. Själv hittade jag litet glitter, när jag kom med kaffet i morse.
    Det blir nog superfina lussekatter som Daniel bakar i Dallas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idag blir det lussebak hos mig också.

      Radera
  3. Så fina! Jag har ett sånt där Lisa Larsson-tåg någonstans (har för mig att de kallas så i alla fall). Skulle ha varit fint om jag bara kunde komma på var det är någonstans ... hade till och glömt bort att jag har ett sådant - en vän påminde mig första advent. Just i dag är det sex år sedan vi flyttade in i vårt hus och en del saker kommer jag nog aldrig att hitta igen, känns det som. Finaste skorna och bästa kastrullen är också spårlöst försvunna ...

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trist när man inte hittar sina saker. Trots att vi bott i vårt hus i över 40 år och jag tycker att jag lägger sakerna där de verkligen hör hemma, så lyckas jag ändå "gömma" en del för mig själv.

      Radera
  4. Glömde att det är Lucia idag ! Fast jag firar inte speciellt dagen, det var när mina egna barn
    var små som man firade och dem själva var Lucior och tomtar !

    önskar dig en härlig lördag och en fin Lucia dag idag, kram !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi firar inte heller Lucia något speciellt längre. Det är en högtid som man nog är mer noga med när man har hemmaboende barn.

      Radera
  5. Firar inte Lucia ..............................Jag mår lite bättre idag! Kramen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte jag heller, men lussekatter äter jag.

      Radera
  6. Så fina Lucior!
    Var på Caspers dagis i torsdags morse... där fanns det också söta Lucior :)
    Ha en fin fortsatt lördagskväll och en skön söndag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Luciatåg med små barn är det sötaste som finns.

      Radera
  7. Så fantastisk fin Skrållan har blivit. Du har väl sytt det söta lucialinnet också förstås. Och vilken härlig luciakrona - du är jätteduktig!
    Ser fram emot Lilla Akademiens luciakonsert i Stockholm på torsdag där Casimir ska var med och sjunga. Jag åker upp på onsdag med Swebus.
    Kram från Ingrid som önskar dig en skön fortsättning på helgen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sytt lucialinnet. Det är så kul att göra dockkläder.

      Radera
  8. Vad trevligt att bli inbjuden till Luciatåget och extra roligt när barnbarnet var med. En vacker Skrållandocka som lyser upp denna dag känns fint och jag är säker på att det blir ett vackert luciatåg i Luxemburg och roligt att de svenska traditionerna hålls vid liv.
    I år har jag fått nöja mig med luciafirandet på teve, eftersom vi är i Spanien. Men foton har jag fått från barnbarnens firande på förskolan, så jag fick vara med på ett litet hörn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är något visst med ett Luciafölje, och speciellt när det är barn.

      Radera
  9. Helgon och änglar är av samma "familj". Fina lucior du har. Tänkte på det där med att vissa saker går i arv. Så fort våra tjejer gör något mindre bra så har de ärvt det har mig, säger någon i närheten. Hm! :)
    Det är trevligt när man kan "blanda" gamla traditioner med nya. Är det något som börjar på bokstaven S och har fyra ben som ska vara tomte hos dig i år? Kram. Ha en fin tredje advent.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer! Santos har packat ner tomteluvan.

      Radera