söndag 14 december 2014

Lucka 14

Tredje advent


Tredje söndagen i advent är här nu. Någon julstress känner jag inte av, för julklappsinköpen är avklarade och svärsönerna har vissa saker de alltid står för varje jul. KG förbereder mumman och lite annat smått och gott, och Bo fixar Janssons frestelse och mandelmusslor. Själv tar jag hand om brunkål och risgrynskokning. Resten hjälps vi alla åt med och den lokala butiken är behjälplig med en del. Jag minns att min egen mor var helt slutkörd när det var dags för julätandet. Hon hade en sådan press på sig själv att hon skulle göra allt som tänkas kunde. Det behövs inte tycker jag. Det är bara kul om någon har lite annorlunda ideér om maten. Alla har tid att göra något.


Organisera är något du gör innan du gör någonting, så det inte blir så rörigt sen när du gör det.

23 kommentarer:

  1. Skönt att man kan hjälpas åt med allt. Annars hade det blivit jobbigt. För julen ska ju vara lugn och avkopplande :-) Ha en fin tredje advent. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill kunna njuta av julen, och det gör jag nu. Om en vecka är det fullt hus här. Ska bli kul.

      Radera
  2. Goförmiddag! Bra att ni hjälps åt!! Nalle Puh har så rätt man måste organisera så att man inte får kaos...........................................Jag mår bättre och bättre!! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underlättar en del om man har planerat innan.

      Radera
  3. Skön bild, här har vi sovit som snorkar och inte tänt det tredje ljuset ännu.
    Det är viktigt att organisera och ha lite framförhållning om man har mycket på agendan.
    Knytkalas är bra att ha till jul, då blir ingen stressad. Så skönt att slippa
    Också här tar vi det lugnt vad gäller vårt eget julfirande i Roslagen hos sonen där dottern med familj
    också kommer att vara. Ska bli så roligt att vara tillsammans alla i år. Att knyta ihop en gemensam
    jul. Nalle Puh hör till favoriterna hos mig, en klok liten nalle.
    Njut av dagen! kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det bästa är att man får umgås med familjen. Den goda maten är bara en bonus.

      Radera
  4. Vad skönt att känna sig klar. Det gör jag också, trots att det borde bli någon mer julklapp till någon. Men jul blir det i vilket fall.
    Även min mamma nästan grät när det var jul. En gång hade hon inte hunnit tvätta persiennerna!!

    SvaraRadera
  5. Det låter sunt och förnuftigt tycker jag. Alla ska kunna njuta och glädjas när det är jul. Husmor också!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min åsikt också. Jag vill också fira en jul i lugn och ro.

      Radera
  6. Svar
    1. Vi hjälps också åt och jag skäms inte att köpa färdigt :)

      Radera
    2. Jag tycker man ska utnyttja all hjälp man kan få...om det sen är julfirarna eller affären som står för hjälpen har mindre betydelse.

      Radera
  7. Det där sista har jag blivit bättre på sedan något år - det underlättar verkligen, kan jag säga. Vad härligt det låter med att allt är i hamn så bra och att ni träffas så många till jul.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är mysigt med huset fullt när det är jul. Det påminner mig om mina jular som barn.

      Radera
  8. Vi har också knytkalas på julafton, praktiskt och alltid mycket gott. Sedan träffas vi igen också på juldagen och äter upp resterna.... Gemenskap och god mat i en härlig kombo.

    SvaraRadera
  9. Tror att välidgt många stressar inför julen. Här i USA är ju julen egentligen bara en dag och kanske ännu mera intensiv.
    Jag kommer att koka litet risgrynsgröt på julafton men firar inte den dagen eftersom jag inte har familj eller andra svenskar här. På juldagen skall jag på ett stort knytkalas i Mt Shasta.

    SvaraRadera
  10. Vi har tonat ner det mesta när det gäller maten. Jag minns också min mamma som gjorde det mesta själv. Jag är rädd för att det fortfarande finns alltför många kvinnor som kör slut på sig innan det är julafton ens. Det kan inte vara meningen med högtiden. Önskar dig en fin vecka. Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så många arbetar utanför hemmet idag, och då kan man omöjligt orka med allt som man tycker ska finnas med till jul. Man får försöka prioritera.

      Radera
  11. Ingen stress här heller... även vi har knytis på julafton - känns väldigt bra och julklappar bara till de små. :)
    Vi firar julafton hos äldste sonen och barnbarnen, tillsammans med den andre sonen och hans sambo... och framåt kvällen kommer även barnbarnens mormor och morfar och gammelmormor... alltid såå trevligt!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det gott med julmat, men det roligaste är att träffas många...om man har möjlighet till det.

      Radera