fredag 5 december 2014

Lucka 5

Änglamark


Änglamark är titeln på Evert Taubes visa som är ledmotivet i Hasse och Tage-filmen Äppelkriget. Den handlar om att en schweizisk direktör försöker exploatera natursköna Änglamark (ett lätt förklätt Österlen) för att bygga nöjesparken Deutschneyland. Han är i maskopi med riksdagsmän, kommunalpolitiker och lokala näringsidkare. Men en äppelodlarfamilj bekämpar projektet och lyckas besegra storfinansen. Filmen blev ett stort tillskott till den växande miljödebatten. När Evert fyllde 85 år fick han en diktad hyllning av Hasse och Tage som löd:

Snödroppar niger i vårliga backar
och vassarna vaggar och bugar och tackar.
Det stiger ett fyrfota leve från djuren
som, tack vare dig, finns kvar i naturen.

Om vår goda vilja var stark
så vore jorden en Änglamark.


Änglamark är också  Coops eget märke för miljömärkning på sina varor. Det finns många andra sätt att märka varor på, som visar att det är ekologiskt odlat eller på annat sätt bra för miljön och för oss människor. Lite underligt är det allt att mat måste fraktas så långt bort ifrån, när det finns att hämta på närmre håll. Priset på varan varierar naturligtvis, men det ska finnas alternativ, så var och en själv får avgöra vilket man väljer.

Änglamat är en efterrätt som består av vispad grädde med irörda kaksmulor eller krossade skorpor. Man brukar röra ner sylt också, och då gärna jordgubbssylt. Jag har inte smakat den här efterrätten sen jag var barn. Innan frysen fanns var detta ett bra alternativ till glass. Varför det heter Änglamat vet jag inte. Kanske någon tyckte att det smakade så gudomligt gott att man skulle kunna bjuda änglarna på det.

16 kommentarer:

  1. Jag skulle inte få för mig att göra änglamat nu, men som barn var det verkligen fest då. Det hade säkert med att man tog tillvara. Liksom fattiga riddare på samma tema.
    När jag läser om filmen, så inser jag att den har jag nog inte sett. Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Änglamat var inte min förtjusning precis, men däremot har jag gjort fattiga riddare många gånger. Barnen på Fritids älskade det och tyckte det var ett spännande namn.

      Radera
  2. Men nu blev jag sugen på änglamat....Fast jag har ingen grädde hemma och inga kakor. Men lingonsylt har jag faktiskt en burk. Men du sa att det skulle vara jordgubbssylt. Jag tror jag springer ner till affären sen och köper hem det som fattas :)
    Tack för tipset!
    Ha en fin fredag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går säkert lika bra med lingonsylt.

      Radera
  3. Och så är det väl änglamark hemma hos dig? Det visste jag inte att den efterrätten heter Änglamark. Så, nu har jag lärt mig något idag. Tack!

    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försöker få så mycket änglamark som möjligt här hemma.

      Radera
  4. Änglamat har jag inte ätit sedan mina barn var små, men det var hemskt gott. En variant var ett gorån fyllt med vispgrädde blandat med sylt. Mums!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många rätter man åt som barn har på nåt underligt vis glömts bort. Roligt att hitta gamla recept igen.

      Radera
  5. Äppelkriget tror jag skulle kännas tramsig att se idag. Och Släpp fångarne loss.. än värre. Tycker alltså inte att Hasse & Tages alster alltid tjänat på att lagras. Om du ursäktar.
    Änglamaten däremot.
    Trevlig fredagkväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är väl inte så förtjust i deras filmer. Gillade mer småsketcherna.

      Radera
  6. Ett fantastiskt trevligt tema att beängla bloggvärlden varje dag. En fin idé.
    Änglamat minns jag att vi åt när jag var ett litet barn.
    Jag får aldrig nog av Hasse och Tage, tror jag...om man inte ser deras filmer alltför ofta men någon gång nu och då får mig att skratta och må bra.
    Skön andra advent!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att du gillar mitt änglatema. Jag vet att du gör väldigt fina änglar.

      Radera
  7. Änglamat för mig är nog något helt annat än sötsaker...
    Men man kanske blir snäll som en ängel om man äter just den efterrätten?
    Hur som helst så önskar jag en fin andra advent, vi har lite snö på backen nu, inte en dag för tidigt
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet faktiskt inte om den maten påverkar snällheten nåt nämnvärt, men det kan ju vara värt ett försök.

      Radera
  8. Åh, den underbara filmen Änglamark.
    Hasse och Tagi var/är genier.
    Det visste jag inte att rätten änglamat bestod av just de ingredienserna. Jag åt faktiskt vispad grädde häromdagen med irörda kaksmulor. Ingen sylt. Men det var gott ändå.
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att namnen på många gamla maträtter har ersatts med nya. Jag har sett många gånger när jag tittat i kokböcker att jag känt igen en del rätter under just ett annat namn.

      Radera