måndag 22 december 2014

Lucka 22

Änglastäder


Det finns vissa platser som lever upp mer på sommaren än annars. Det är oftast de som ligger vid kusten. Ängelholm är en sådan stad, men jag tycker faktiskt den är mysig vilken tid på året som helst. Det är en mycket gammal stad. 2016 fyller Ängelholm 500 år, och då kommer det med all säkerhet att bli ett rejält firande, som jag inte ska missa. I stadsvapnet kan man se en ängel, men man tror ändå inte att namnet har något med änglar att göra. En förklaring är att det kommer av ett gammalt ord aengil, som betyder krök och syftar på en krökning av Rönne å, som flyter genom staden.


Vi åkte ibland med barnen till Sibirien, ett strandområde i utkanten av Ängelholm. Stranden är väldigt fin och man kan hitta många tjusiga snäckskal där. När vi kom hem och plockat ut allt ur bilen och hällt ut sanden som alltid kom med hem, brukade vi sitta och pyssla med de här snäckorna. Det blev ofta både änglar och smycken av dem.

Bangkok heter på thailändska Krung Thep och det betyder Änglarnas stad. En annan stad som också har änglaanknytning i sitt namn är  El Pueblo de Nuestra Senora Reina de Los Angeles de la Porciuncula. Det här långa namnet betyder ungefär Vår Frus änglarnas drottning från Porciunculas. Vilken tur det räcker med att skriva Los Angeles på kuvertet när man ska skicka brev till någon som bor där.


Den här staden har jag besökt en gång. Jag var där och tittade på en NHL match. Vem som spelade minns jag inte, men det var någon svensk spelare med i varje fall. 

10 kommentarer:

  1. Haha! Jag tänkte först, att varför åkte ni till Sibirien med era barn? Och jag fick läsa det två gånger innan jag kom på att det ligger i Ängelholm :) Ja, så dumt det kan bli!
    Men vilket fint änglaminne ni har därifrån
    Önskar dig en fin måndag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Namnet låter lite konstigt, det håller jag med om. Stranden är däremot väldigt fin....vit och mjuk sand.

      Radera
  2. Du har verkligen lyckats väldigt bra med ditt änglatema! Det trodde jag knappt i början, men det var väl genomtänkt förstår jag.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack! Jag måste erkänna att jag funderade både länge och väl ifall jag skulle kunna få ihop 24 inlägg, men bara jag börjat, så kom den ena idéen efter den andra.

      Radera
  3. Nu har du allt funderat på änglatema.
    Även jag blev konfunderad först när jag läste om era semesterresor till Sibirien.
    Är han verkligen så stor den lille Daniel, för det är väl han?
    Jag önskar dig en riktigt god jul, men du skriver vl litet om de andra datumen i kalendern, så man kan läsa litet varje dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väldigt mysigt i Sibirien. Där finns även en fin fågelpark. Det är ett gammalt foto på Rasmus som jag har satt in. Han är inte lika road av att agera fotomodell numera.

      Radera
  4. Sibirien är inte ett speciellt positivt namn på ett område. Vi har ju ett Sibirien i Stockholm också. Båda dessa tror jag är mycket trevligare än det riktiga Sibirien.

    Svar: Tack! Det hade jag inte tänkt på, att jag kan kalla mig internationell författare. Låter stort. Hmmm. Internationell best seller klingar bättre ;)

    Hoppas du får en riktigt fin jul!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är namnkopior bättre. Vårt Sibirien besöker vi frivilligt och när det är varmt och skönt.

      Radera
  5. Härlig snäckskalsängel!
    Det är roligt med speciella namn, Sibirien har vi inte på vår ö, men däremot Paradiset ;)
    så när man vill åka buss dit så ber man om en tur till just Paradiset.
    Varm julkram! Nu försvinner jag ett tag från blogglandet!
    Ha det fint!

    SvaraRadera