måndag 19 juni 2017

Fådda blommor



För ett tag sen fick jag några sticklingar från en Mårbackapelargon av Ingrid på Gotland. De som känner mig tycker nog det verkar lite vågligt att skicka något sådant till mig. Men jag överlämnade dem genast till Göran. Det är han som tar hand om den sortens växter. Det blev flera små krukor som stod i fönstret ganska länge. De växte och såg ut att trivas.


Ulrika, som har gröna fingrar (alltså inget hon ärvt efter mig), fick två plantor med sig hem.


Hon toppade dem och snart kunde hon se att det bildats knoppar på båda plantorna. Två stänglar blommar för fullt nu och det är fortfarande en del knoppar som inte slagit ut. Det kommer nog att bli en lång blomningsperiod.

De plantor som Göran behöll blommar tyvärr inte, men det kanske kommer så småningom. De stod inte så soligt de veckorna vi var iväg, så det är möjligt att det har försenat knoppsättningen. De är ändå buskiga och fina, men givetvis hoppas vi på att de ska blomma lika tjusigt som Ulrikas gör.

16 kommentarer:

  1. Mårbacka pelargonen är så fin!
    Tur att du har Göran med gröna fingrar och Ulrika med ännu grönare fingrar som kan bistå på ett så förnämligt sätt.
    Lycka till med knoppbildningen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Känns bra att vara omgiven av "grönfingrade" personer.

      Radera
  2. Pelargoner är fina.
    Det där med gröna fingrar är verkligen olika om man har det eller inte.
    Har inte haft pelargoner sedan jag bodde i Sverige.
    Hoppas att dina sätter fart framöver. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får ha lite tålamod så blir det kanske blommor på våra också.

      Radera
  3. Det kommer säkert blommor på era plantor också!
    Man får ha koll på nävorna !!
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  4. Kul att se att de överlevde! Jag toppade också mina även om det sved i hjärtat, för de hade redan börjat sätta knopp, men de var nog tur för nu blommar de för fullt ändå och är väldigt höga. Skotten planterade jag och nu har jag satt ut skotten, som också börjat blomma. Jag vet inte om de trivs ute, men än så länge ser de gröna och fina ut.
    Ha en fin vecka!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. V kan kanske också ta en del skott och sätta ut. Kul att få så många som möjligt.

      Radera
  5. Imponerande minst sagt! Förra årets blommade fint men årets upplagor lämnar en del att önska... Lycka till med blomningen!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas våra kommer igång snart. Det är en väldigt vacker ljusrosa färg på dem.

      Radera
  6. Jag har aldrig tur med att toppa och övervintra pelargonier.
    Men ack, så vackra de är och Mårbacka, det är något speciellt med!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Göran brukar kunna klara av att övervintra pelargonier och förhoppningsvis gäller det Mårbacka också.

      Radera
  7. Alltid kul att lyckas med växter. Era pelargonier blommar säkert innan sommaren är över.
    //Kram

    SvaraRadera
  8. Jag väntade på mina stackars frusna pelargoner en månad och rätt som det var började de blomma igen. Nu har de tagit sig och är jättefina - det gör nog Görans också vad det lider. Kul att dina sticklingar tog sig så fint!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då verkar det inte helt hopplöst.

      Radera