lördag 1 november 2014

Halloweenpynt


Halloweenhelgen är den helg som jag pyntar minst till. Det är en helg som passar mig perfekt färgmässigt, men jag tycker den är så kort, så det känns inte så viktigt att pynta hela huset. Rasmus är alltid här på höstlovet och då blir det automatiskt att en pumpa inhandlas och gröps ur. Det sköter Rasmus och sen får jag ta hand om kärnorna och rosta dem. Pumpan har stått ute på trappan sen den blev klar och lyst så fint på kvällen.


Även om det är en kort helg och jag redan har en del pynt sen tidigare, så vill jag gärna göra något nytt varje år. Jag tycker om när man kan återanvända saker, och jag har en del bra-och-ha-grejer i källaren som jag samlat på mig under åren. Bl.a. hittade jag en stor utsirad ram som jag köpt på loppis nån gång. Jag visste inte då vad jag skulle ha den till och har inte kunnat komma på nåt förrän i år. Äntligen! Den fick komma upp från källaren och dammas av.


Innan vi köpte vår DVD-spelare så var det video som gällde. Alla band blev sen helt överflödiga, men min pysselhjärna sa, att det kunde nog gå att använda dem till något, så jag skruvade av ytterhöljet och sparade de två rullarna med själva filmremsan. Jag har en stor plastunna full med filmer. Nu plockade jag fram en rulle och klippte till remsor i olika längder av filmen. Remsorna flätades och med en häftpistol satte jag fast dem på baksidan av ramen så de bildade ett mönster.......ett spindelvävsmönster. Det hade passat extra bra om jag flätat trådarna av skräckfilmer.


Efter letande i min affärsdisk så fann jag en stor lampprisma som passade perfekt till det jag tänkt göra. Först gjorde jag åtta ben av smycketråd och sen fortsatte jag att vira den runt ovandelen av prismat så benen också blev fast. Nu hade jag en diamantspindel......en mycket sällsynt art.


Jag böjde benen runt spindeltrådarna och hängde upp tavlan på väggen. Idéen fick jag från en hobbysida på nätet, men nu minns jag inte om den var svensk eller utländsk.


Jag försökte mig även på att sy den lilla orange fladdermusen som jag visat tidigare. Det var inte det lättaste. Mönstret fick jag rita om åtskilliga gånger innan jag blev nöjd, men sen gick det av bara farten. Den sydde jag också av gammalt material; nämligen två herrskjortor. Det blev en liten flock men tre stycken har redan flugit vidare ut i världen så jag har bara två kvar hos mig.

30 kommentarer:

  1. Men vad duktig du är! Och ramen med spindeln blev jättefin :)
    Nu gav du mig verkligen pysselinspiration :)
    Kram och trevlig lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är kul att göra sådant som inte tar så lång tid.

      Radera
  2. Vad pyssligt! Det gäller att se vad det kan bli så småningom.
    Dina fladdermöss ser ju precis ut som på bilden. Min kan faktiskt användas nu i halloween för den kan skrämma slag på en.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha! Jag tro nog att du kan ha den framme annars också, för jag vet att du är jättebra på att sy.

      Radera
  3. Du är bra på att hitta på! .......................Tackar för grattis! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar att pyssla och tycker om när jag kan återanvända gammalt.

      Radera
  4. Vad duktig du är och jättefint det du gjort. Otroligt.

    Själv gör jag inte ett dugg till Halloween. Både barn och barnbarn är vuxna och själv bryr jag min inte. Men kan tänka mig att Rasmus gillar det du gör.
    Tack för din kommentar. Nu ska det väl fungera ett tag hoppas jag.

    Ha en trevlig helg och lova att inte skrämma barn

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Jag lovar att hålla mig inomhus.

      Radera
  5. Så himla fiffigt av dig att göra den där spindeltavlan! Det kanske vore nåt för mig som tampas med betydligt mindre men levande spindlar varje dag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar inte spindlar, men den här kan jag acceptera.

      Radera
  6. Vilken fantastisk spindeltavla! Den vackraste spindel av arten diamantspindel jag sett dessutom! Fladdermössen var väldigt roliga och fina de också.
    Jag har läst ifatt här (min surfmängd tar alltid slut innan månaden gör det…) och höstlovsberättelsen var rörande med morfar.
    Rostade pumpakärnor är gott och även pumpaköttet smakar underbart i t ex en kaka (i stället för morot).

    Ha en fin Alla helgons dagskväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pumpakaka låter gott. Det får jag nog testa.

      Radera
  7. ja, den här helgen är nog din färg, för det finns överallt orange pumpor !
    och vilka fina grejer du själv har gjort !

    Jag pyntar inte på denna helg, och firar inte på något,
    vi, maken och jag, gör en promenad till kyrkogården och tänder ett ljus för min bror.

    önskar dig en fin alla helgons helg med en varm kram !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi firar inte heller nåt speciellt. Det är inge helg som jag fastnat för.

      Radera
  8. Oj, tack för härlig inspiration i bästa återbruksstil!
    Så händig och idérik du är!
    Ha en fin fortsättning på helgen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är roligt att själv göra lite pynt....ganska avkopplande.

      Radera
  9. Nämen vad du är duktig, att du bara vill göra sådana hemska spindlar, hi hi . . .. bra gjort !
    Men nej du Gunnel, mig lurar du inte ! Att fladder mössen är så gulliga, det tror jag inte på.
    I verkligheten är de flygande mössen de hemskaste djur jag vet, liknar dracula, som jag absolut inte gillar.
    Jag gör inget sådant alls, känner inte för det precis. Inte ens en enda pumpa med ljus i.
    Men det är kul att andra visar sina idéer och alster, tack för det.

    Trevlig kväll/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker inte om varken spindlar eller fladdermöss i verkligheten. Fladdermöss är jag livrädd för. De flyger ibland in på altanen och vimsar runt. Jag önskar de såg ut som min lille orange.

      Radera
  10. Så pysslig du är och så fint sydda fladdermössen är! Fast Casimir, som har fladdermössen som favoritdjur hade nog klagat på att de inte var svarta - åtminstone någonstans :-).

    Vi firar inte alls Halloween utan bara Alllhelgonahelgen. Det är ju minnesgudstjänst i vår kyrka varje år och dessutom är kyrkan öppen på fredagseftermiddagen mellan ett och fem och vi (Kent är kyrkvärd) serverar kaffe till de som vill komma in och värma sig efter att ha tänt ljus på sina gravar på kyrkogården. Jag brukar också spela på orgeln eller pianot en stund under den tiden.

    Jag är dålig på att pyssla och pynta - julpyntet numera brukar inskränka sig till en adventsljusstake, några små tomtar och änglar och en julstjärna att hänga i köksfönstret. Någon pumpa har jag aldrig vågat mig på att skära i, men din ser ju väldigt fin ut där den står på trappan!

    Kram från Ingrid som önskar dig en skön fortsättning på helgen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har åtminstone svarta ögon och svart nos. Halloween är ingen stor firarhelg hos oss. Julen däremot ser jag fram emot.

      Radera
  11. Jag känner mig lite tråkig, men i år blev det ingen halloweenpyntning alls. Inte minsta lilla pumpa ens.......
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halloweenhelgen går inte att jämföra med jul eller påsk, tycker jag. Det är gamla invanda helger och det gillar jag mer.

      Radera
  12. Så mycket fint... :-)

    Trevlig söndag!

    SvaraRadera
  13. Det var fyndigt må jag säga!
    Vi har alla filmer kvar, och har faktiskt en relativt ny spelare så att vi kan titta på dem också. Tanken var att vi skulle föra över alla hemvideofilmer på DVD-skivor, men det har inte blivit av ännu. Vartefter det till slut blivit gjort kan jag kanske göra något liknande ...
    Bra tips ... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vår video gick sönder så det var inte mycket lönt att låta banden ligga. Nu kommer de till nytta igen.

      Radera
  14. Men så roliga fladdermöss, tänk att även dom kan vara söta"! Annars tillhör de dom djur som jag tycker är läbbiga, har stött på dem nere i Sala silvergruva och då fick man allt huka sig..
    Tavlan med spindelväven var jättefin, så kreativa sidor du visar upp! Jag pyntar numera inte just till någon enda helg, i år blir första julen som jag bor ensam, tror det bara blir lite levande ljus. Är ju ingen julmänniska, utan tycker det är ganska hysteriskt med den helgen. För mycket mat och för mycket slöseri tycker jag. Här var det hemvändarhelg märkte jag, många som flyttat från orten kom hem för att pynta gravar och träffa tjocka släkten
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag giullar inte heller levande fladdermöss. De är så läskiga. Jag gillar att pynta inför jul men vi har slutat att ge julklappar för ganska länge sen. Det är bara barnbarnen som får.

      Radera
  15. Tänk halloween är något jag inte tagit till mig alls. Bryr mig inte... ;-) Det känns t.o.m bra! ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det är en helg som uppskattas mest av barn.

      Radera