torsdag 30 januari 2014

Sveriges rikes lag



Vi har otroligt många lagar och förordningar i vårt land. Många är gamla och idag en aning inaktuella. Det finns också lagar och förbud som har kommit till p.g.a. att världen ser lite annorlunda ut nu. Det blev ett ramaskri när det först började talas om att man skulle införa rökförbud på många platser. Idag tror jag inte många reagerar för det längre, utan har accepterat det fullt ut.

I Sverige är det nu förbjudet att använda mobilen när man kör bil ifall man inte kan använda den utan att hålla den i handen. Jag skulle gärna vilja montera in så jag bara tryckte på en knapp och kunde svara när det ringde i min mobil. Givetvis är det inget livsnödvändigt, men nu finns det att man kan göra så, och då vill jag ha det. Att skicka eller läsa sms är helt förbjudet eftersom det är risk för att uppmärksamheten försämras. Klart den gör! Om jag inte har all uppmärksamhet riktad mot trafiken och vägbanan så kan knappast uppmärksamheten ligga på 100%. Om jag pratar i mobilen så kan jag i varje fall ändå se var jag kör.

Nu har forskare upptäckt att det är farligt att gå och sms:a också. Man gjorde ett test där en del personer fick gå längs en rak linje under tiden som de skrev sms eller läste dem. Då såg man att de vinglade när de gick. Jag förutsätter att det var nyktra försökspersoner som deltog i undersökningen så resultatet inte hade en annan förklaring. Då dröjer det säkert inte länge innan vi har ett förbud mot att sms:a gående. En lag eller förordning som jag tycker fattas och som vi borde införa illa kvickt är den att det är förbjudet att inte använda sitt sunda förnuft.

28 kommentarer:

  1. När jag jobbade hade vi hörlurar och en knapp på sladden att trycka på då det ringde på mobilen. Jag tyckte det var svårt att vänja sig vid det, men det gick ju. På stan ser man många som går och pratar för sig själv och nu reagerar man inte längre för nu fattar man.
    Jag skulle inte kunna gå och SMS:a, men det behöver jag ju inte heller. Jag är ju inte 20.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har haft lurar att sätta i öronen, men de bara ramlade av. Jag vill ha så att jag trycker på en knapp som att knäppa på radion i stället. Förr ansågs man tokig om man gick och pratade för sig själv, nu anses man nästan tokig om man inte gör det. Alla måste prata i mobil alltid.

      Radera
  2. Det där förbudet att smsa medan man kör, den lagen kom inte en dag försent. Men det är lika med att sitta och knappa på GPS:en... Hej å hå så vingligt det kan gå.. Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Var finns det sunda förnuftet? Jag menar det kan inte var så svårt att räkna ut vad konsekvensen kan bli.

      Radera
  3. :) fast jag tror helt seriöst att en del saknar sunt förnuft helt och hållet
    kramar

    SvaraRadera
  4. En av taxichaufförerna som körde mig i somras tittade på film under tiden han körde. Gissa om jag var rädd?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jisses! Och det är en yrkeschaufför...man tycker de borde veta bättre.

      Radera
  5. Jag skulle inte klara ens att smsa när jag kör bil,
    och Rantafar klarar knappt av det fast han sitter i fotöljen,
    utan sitter å svär över att inte han får stora bokstäver,
    eller att inte telefonen kan stava.
    =) =)
    Vi är dåliga mobilanvändare så dom blir alltid hemma när vi går någonstans.
    Något som ibland retar våra barn.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. På nåt underligt vis så fungerade världen förr utan mobiler. Jag tycker det är en bra uppfinning, men den behöver ju inte vara med överallt.

      Radera
  6. Jag har åkt buss mellan Örebro och Stockholm, där chauffören satt och skrev rapporter, sms-ade, ringde och gjorde allt annat än hade koll på trafiken. Då var jag faktiskt rädd!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  7. Min mobil är kopplad till bilen så att jag har handsfri ! .Undrar om jag fattas en gen?? För kvinnor kan ju göra två saker samtidigt! Men jag kan inte gå och samtidigt skicka sms........Här har det också snöat i två dygn. Det värsta är blåsten som gör att snön lägger sig i drivor. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte du fattas en gen...du har helt enkelt sunt förnuft. Jag avskyr blåsten. Det ligger stora drivor där jag går med Santos.

      Radera
  8. Hejsan Gunnel !

    Har de en sådan som på Din bild är det nog ingen större fara, är det Rasmus som gjort den.?

    Hoppas allt är bra med Dig och familjen

    Kram Mi och må så gott

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är Rasmus som har tillverkat den. Det är väl tveksamt om det går att skicka sms med den.

      Radera
  9. Jag har aldrig mobilen på när jag kör bil sedan jag läst om en ung flicka som dog i en frontalkrock efter det att hon letat efter mobilen i sin handväska. För övrigt har jag heller inte radion på - jag tycker att uppmärksamheten på trafiken avtar då.
    För inte så länge sen mötte jag en bil mitt i en kurva där föraren hade en cigarett i ena handen och mobilen i den andra. Som väl är körde jag ganska sakta och kunde hålla undan. Skönt att det har blivit ett förbud i alla fall.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar inte heller att ha radion på när jag kör. Det är på tiden att det blev ett förbud, men konstigt att det ska behövas.

      Radera
  10. Jag gillar din mobil skarpt!
    Tycker även att förbudet är bra men då har jag handsfree i bilen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en toppenmobil. Väldigt låg månadskostnad. Jag vill också ha handsfree.

      Radera
  11. Vissa saker borde människor fatta utan lagar men, men....Telefonen är toppen :)

    SvaraRadera
  12. Konstigt att det måste till förbud för att en del ska vänja sig av med sånt de säkerligen vet är fel. Mobilen är unik. Den tillverkas inte längre.

    SvaraRadera
  13. Tack! Nu känns det mycket bättre att få veta att jag har sunt förnuft!! Kram!

    SvaraRadera
  14. Sunt bondförnuft vet nog inte många vad det är. Så dom gör tvärsemot istället.
    Jag anmälde en busschaffis som satt och kackla i mobilen under hela min resa.
    Fick svar att han blivit tillsagd.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland verkar det som om sunt förnuft är en bristvara.

      Radera
  15. Vilken värld vi lever i. Undrar om ungdomarna tror att vi kommer från stenådern som har varit med om telefonkiosker. Dom hade gått under.
    Kram Agneta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har hänt otroligt mycket sen jag var barn och kommit många nya produkter som vi tycker är livsviktiga.

      Radera