fredag 7 september 2018

Kaffestuga


Förr kunde man köpa en kartong med 6 kaffekoppar i nästan vilken butik som helst. Idag hittar jag dem ingenstans. Jag har letat överallt, men det enda som finns att köpa är kaffemuggar. Själv dricker jag alltid kaffet ur en mugg, men Göran vill ha en riktigt gammaldags kaffekopp. Visst går det att få tag på kaffekoppar i specialbutiker, men de är alldeles för dyra. Till vardags räcker det med en billig kopp som man inte svär ve och förbannelse över för att den åker i golvet.

När Ulrika och Bo gifte sig köpte jag några dussin kaffekoppar så att alla bröllopsgäster skulle serveras kaffe ur likadana koppar när vi njöt av bröllopstårtan. De var vita med små blommor på. Efter 25 år finns det bara två koppar kvar, men jag får ju ändå säga att de har varit relativt hållbara.


På loppis har jag köpt koppar med olika japanska motiv. Det är ganska kul att duka så att alla får olika mönster och även storlek på sin kopp. Porslinet är mycket tunt och de är väldigt goda att dricka ur.


Till bröllopsservisen som vi fick när vi gifte oss hör även ett dussin kaffekoppar. Det är Björn Winblad som gjort designen för Rosenthal och den heter Romance. Ett perfekt namn på en bröllopsservis. Det är ganska kul att shahen av Iran hade en exakt likadan servis....men med lite fler kuvert än vad jag har. När han störtades slogs hela servisen sönder. Vilket slöseri!


Jag dricker som sagt var helst kaffe ur en mugg och då har jag några stycken som jag gärna använder. Det beror på att jag gillar mönstret på dem.


På min födelsedag i somras fick jag en väldigt fint inslagen present av Rasmus. När jag lyfte på locket kunde jag plocka ur en mugg med exakt samma mönster som lådan den förvarades i. Jag vet inte om den är god att dricka ur, och jag tänker inte testa heller. Det är den alldeles för värdefull för. Den får stå som prydnad i mitt datarum.


Uppdatering: I onsdags slog förvirringen till rejält hos mig. När jag satt och skrev det här inlägget "råkade" jag klicka på publiceraknappen innan jag fått in alla foton. Detta märkte jag inte förrän lite senare när jag hade bestämt vilka bilder jag skulle sätta in. Då hade Znogge redan hunnit läsa och kommentera. Jag ville naturligtvis ha kvar hennes kommentar och sparade den tillsammans med inlägget. Därför är det ett lite annorlunda utseende på bloggen idag.

Själv dricker jag helst ur mugg men vi har ett par kaffeserviser här hemma. Tyvärr är det sällan som de kommer fram numera vilket är synd. Porslin ska inte stå i skåpen och samla damm... Er vita servis är stilren och vacker tycker jag!

Kram

19 kommentarer:

  1. Znogge: Jag har tyvärr också en del porslin som jag inte använder så ofta. Det får bli en ändring på det. Jag har ju en gång köpt eller fått serviserna för att de skulle användas.

    SvaraRadera
  2. Vilken fin present! Te i mugg är min favorit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många drycker smakar bäst ur en mugg.

      Radera
  3. Han är för go han, er Rasmus!
    Här kan vi dricka kaffe ur både mugg och kopp. Är jag ensam så blir det alltid mugg.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag dricker ur mugg.
    S...Nu börjar alla kurser igen..
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tycker också kaffet smakar bättre att dricka ur en mugg.

      Radera
  5. Jag har också råkat publicera inlägg innan de varit färdigskrivna!
    Din vita servis är väldigt vacker. Frukostkaffet dricker vi oftast ur muggar, men har vi gäster dukar jag gärna med kaffekoppar. Ibland är det roligt att duka lite "fint" :)
    Kram och trevlig fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så glad jag blir när jag hör att det inte bara är jag som är förvirrad. Jag tycker med det är kul att duka "fint". Det borde man göra åt sig själv också ibland.

      Radera
  6. Kom till Kupan i Klintehamn, vi har massor av fina kaffekoppar.I tisdags kom det in en tjej i 25-årsålder och hon blev helt överlycklig över att hitta "såna koppar som mormor har". Nio vackra koppar med rosenknoppar på köpte hon.
    Såna där fina japanska koppar hade mamma också.
    Frukostkaffet dricker jag i mugg och likadant om jag fikar ute, annars är det kopp som gäller.
    Ha en fin helg!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Synd att det är så långt till Kupan annars hade jag knallat dit på direkten.

      Radera
  7. Nog borde ju det persiska folket få sig en rejäl örfil! Att förstöra vackert porslin på det där sättet!! Knäppgökar! Inget blev väl bättre av det?
    Skulle jag vara du och ha fått en så vacker och väluttänkt gåva som Rasmus gav dig så skulle jag använda den hela tiden. Vilken kille!
    Ha en skön helg Gunnel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har egentligen rätt. Jag kan ju diska den väldigt försiktigt för hand.

      Radera
  8. Nu är det läskigt på riktigt! I morse när jag sömndrucken letade efter min kaffebalja så slog mig tanken: om man skulle blogga om sin favoritkopp! Hahahaha, otroligt!
    De tunna japanskinspirerade kopparna har jag också haft några av i mina dagar. Nu köpte jag några vardagskoppar på loppis. något större men ändå inga muggar. Tycker de är trevligare om man får besök, o så hör det tefat till. Jag har olika koppar vid olika tillfällen, kul att variera. Men människan är ett vanedjur! Ha en fin helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så underligt!Jag ser fram emot ditt inlägg.

      Radera
  9. Vi dricker alltid i mugg, men har ett antal kaffekoppar kvar. De är vackra de där tunna kopparna med sina fina motiv! Sådana önskade jag mig en gång i tiden, men det blev aldrig av att skaffa några :)
    Så fin present från Pontus!
    Ha en fin lördag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så bekvämt att bara plocka fram en mugg ur skåpet.

      Radera
  10. Såna kaffekoppar med fat drack alltid mina far och morföräldrar ur. Men den "yngre" generationen växer ifrån det där. Nu är det vanligast med muggar. Man ska ha mer i koppen nu ;). Jag har dille på Indiska te-muggar, då inte jag dricker kaffe. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Modet ändrar sig när det gäller allting.

      Radera