måndag 8 maj 2017

Teaterdags


I lördags var det åter dags för Ulrikas och min årliga teaterresa till Köpenhamn. Årets musical var Chicago. Det var mycket humor i den även om själva berättelsen i sig var tragisk. Musiken var jättebra och dansarna var fantastiska. Tänk att ha en sån kondis och vighet som de uppvisade. Jag var väldigt imponerad. Jag har sett filmen tidigare, så jag kom ihåg lite av handlingen. Det blir ändå lite annorlunda när det är en teaterversion. Här är det bara scenen som ska utnyttjas hela tiden och inte som i filmen där man förflyttas från den ena platsen till den andra. Det är en konst i sig att få handlingen att passa in och fungera med så små förändringar. Det ny Teater är känd för att ha en väldigt bra scenografi vilken föreställning det än gäller.

Vi har de flesta år valt att se föreställningen som ges i början på maj. Då är det nästan garanterat fint väder. Så var det i lördags med. Solen sken från en klarblå himmel och det var nog nästan 20 grader. När vi gått ut från Hovedbanegården i Köpenhamn så gick vi bara om hörnet på Tivoli och där hittade vi en liten trevlig restaurang. De hade både ute och inneservering, men vi valde att sitta ute. För min del var det premiär i år. Vi njöt i fulla drag av både väder och mat.


När vi kände oss nöjda gick vi vidare mot Vesterbro, som teaterområdet heter. På ett litet torg i närheten ligger den lilla glassbutiken Paradis. Den gör verkligen skäl för namnet. Här hamnar man i rena glassparadiset. Glass heter is på danska så det ska klart var en skämtsam hänsyftning på det. Vi var ganska mätta efter lunchen och sa innan vi gick in i butiken att vi skulle bara ta var sin bägare med endast en kula glass. På prislistan kunde vi läsa att en kula kostade 25 kr och två kulor kostade 35 kr. Min snålhjärna räknade då snabbt ut att jag tjänade på att köpa två kulor. Dessutom fanns det så många olika smaker att välja mellan så att bara välja ut en var nästan en omöjlighet. Det var ärligt talat inte lätt att välja två heller. Till sist bestämde jag mig för citronglass och italiensk lakrits. Det var himmelskt gott!

På det lilla torget fanns det gott om bänkar utplacerade, så vi slog oss ner i solskenet och åt vår glass, Sen var det lagom tid att gå till teatern som befann sig på andra sidan gatan. Givetvis hade vi våra vanliga platser i år också på rad 4 plats 4 och 6. Innan man hann blinka var det dags för paus och ett glas vitt. Det hann vi precis med att dricka innan nästa akt började. Om ett år planerar vi att göra om samma procedur. Då är det The Book of Mormons som står på programmet.

20 kommentarer:

  1. Så mysigt. Allt blir både lättare och trevligare då det är fint väder. Bra val av glassen, lakrits är så himla gott.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar lakrits både i godis, glass och all slags mat.

      Radera
  2. Så mysigt och ni hade verkligen tur med vädret för lördagen var fin. "Chicago" såg jag på Malmö Opera en gång i forntiden men minns att jag tyckte den var mycket bra.

    Hoppas du får en fin start på den nya veckan!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vi hade en mysig dag i Köpenhamn.

      Radera
  3. Vilken trevlig tradition ni har! Verkar som en väldigt bra föreställning! Lakrits är gott - salt förstås! Italiensk lakrits har jag aldrig sett eller smakat ... inte vad jag vet i alla fall :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi satt och räknade efter när vi var på den här teatern första gången och det visade sig vara 2005, så det är några år sedan. Jag har aldrig smakat italiensk lakrits tidigare, men den gjorde mig inte besviken.

      Radera
  4. Vilken härlig dag ni hade!
    S....Jag hade inget emot måndagar när jag jobbade!
    Ha en bra dag !
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Så trevligt det låter med en sådan tradition. Till och med samma sittplatser!
    Ha en fin måndag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vi borde få våra namn inbroderade på ryggstödet.

      Radera
  6. Vilken trevlig tradition ni har! Kan tänka mig att ni har roligt när ni är tillsammans!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en dag som jag verkligen längtar till.

      Radera
  7. Köpenhamn med vackert väder, god mat, god lakritsglass och bra teater! Man kan knappast ha det trevligare än så en lördag i maj. Och en perfekt mamma-dotter-utflykt. Den traditionen måste fortsätta i evighet, amen. :)
    Norrbottenshälsningar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har åkt dit sen 2005 och jag hoppas det blir många år till.

      Radera
  8. Så härligt med en teaterutflykt tillsammans med din dotter. och god lunch och glass därefter. Kan man ha det bättre?
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vii ser fram emot den här resan båda två.

      Radera
  9. Vilken trevlig tradition! Jag slutade gå på teater och andra allmänna nöjeslokaler när jag hade drabbats av utmattning, för jag mådde så dåligt, kunde inte sitta stilla och orkade inte koncentrera mig på vad som hände på scenen. Det har inte släppt helt, får lite panikångestaktiga symptom så jag undviker faktiskt de situationerna. Men jag sitter gärna på café eller restaurang för där kan jag när som helst stiga upp och gå ut. Härligt med premiär för uteservering, idag har det snöat hos mig, förra veckan var ju jättevarm och solig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter väldigt jobbigt det du beskriver. Det var riktigt skönt att kunna sitta ute och äta utan att vara klädd som om man skulle till Nordpolen.

      Radera
  10. Vilken härlig resa du varit på! Jag blir glad bara av att läsa om den.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är en av årets höjdpunkter,

      Radera