måndag 6 oktober 2014

Du tror inte på det här, eller hur?



Olle Adolphsson sjöng om okända djur för många år sedan. Jag har träffat på väldigt många konstiga sorter när jag har varit ute och rest. När Katarina och jag var i London 2002 så såg vi kossor lite varstans som hade fått en lindrig variant av "galna kosjukan".



 På en keramikmarknad i Luxemburg stötte jag på både fåglar och kräldjur...helt ofarliga.









 I Dallas fick jag syn på ytterligare några konstiga fåglar.

Jag är ingen älskare av grodor, men den här var så färggrann så jag kunde inte låta bli att gå närmare och kika på den. 


När man öppnar ytterdörren hemma hos Daniel så kikar man nästan rakt in i gapet på den här draken.






 Tvärs över gatan finns nämligen en liten lekplats där den här draken breder ut sig med sin långa svans. Han omringar ett slott som är både en klätterställning och en rutschkana.




 Draken har sällskap av en liten krokodil och ett annat djur som jag inte lyckats artbestämma.


Även här i Sverige finns djur som håller sig väldigt lugna. Helsingborg ståtar med ett gäng kaniner som jag tycker är jättesöta.

30 kommentarer:

  1. Grodan hade passat bra här i min trädgård!....Jag vet inte hur lövrosor ser ut!Tar du bild på dom? kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska visa dem sen när jag gjort klart.

      Radera
  2. Det är roligt med all kreativitet som lyser igenom alla skapelser.
    Kor tycks vara väldigt på ropet. Jag har en hel del sådana i mitt bildarkiv
    Kaninerna i Helsingborg skulle jag gärna ha i egen trädgård, härliga
    Lekparken i Dallas är verkligen fin. Törnrosa kanske finns där någonstans också, bevakad av den
    stora långa draken. Lycka för ditt lilla barnbarn att få bo så nära
    Kram från ett mulet Åland där Karin kånkar in krukväxter utifall att det skulle bli kallt mitt i allt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Området där Daniel bor heter Castle Hills så det passar ju med en drake där som "prins Daniel" kan kämpa mot.

      Radera
  3. Så många härliga djur du visar.
    Den där lekparksdraken var ju hur snygg som helst, den lekparken hade jag också gillat.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lekparken var kul och lite annorlunda.

      Radera
  4. Så många konstiga djur du hittat. Kreativiteten har verkligen flödat hos konstnärerna. Den där stora draken var häftig!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade draken. Den var rejält stor med sittplatser på svansen.

      Radera
  5. Haha! Att möta blommiga kor på stan och en stor drake i lekparken hör kanske inte till det vanligaste :) Men vilken dröm för barn att få leka i med den draken :)
    Och kaninerna är väl för söta....Jag trodde från början att någon hade varit taskig och puttat omkull den ena stackaren :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kaninerna är otroligt söta. De ser så snälla ut.

      Radera
  6. Oj så många färgglada figurer du har hittat. Jag gillar dem skarpt, man blir uppfylld av glädje och kan inte låta bli att le! Jag vill lära mig måla kurbits. Boende i Dalarna så tycker jag nästan man ska kunna kludda lite, även om nu mina rötter är långt härifrån...Hittade en helgkurs förut inne i stan,. men tro nu inte att jag som bor 6 mil bort kunde hitta någon busskommunikation som passade, eller ens kom i närheten. Nä som med allt annat så måste man ha egen bil och man ska transportera sig...blä
    Kram från pörtet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så taskigt att det inte finns bättre bussförbindelser. Påminner lite om hur det är hos mig. Kurbits är fint, tycker jag. Det är så vackra färger.

      Radera
  7. Kul inlägg. Fåglarna med armeringsjärn gör mig glad.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  8. Nu blev jag så där glad igen när jag kikade in hos dig. Härliga djur!

    SvaraRadera
  9. Ett inlägg helt i min stil. Vad söta kaninerna var. Jag gillar din humor Gunnel. Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Kaninerna är riktiga gosedjur...även om de är hårda.

      Radera
  10. Många är långa, svåra att fånga... Du har verkligen hittat konstiga djur. Du är duktig på att fotografera djur!
    En del väl färgglada, men kaninen skulle gärna få vara i min trädgård.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De här djuren var lätta att plåta för de höll sig alldeles stilla.

      Radera
  11. Du har så rätt jag tror inte på okända djur. Men här har du u hittat en hel samling så jag får väl ge mig. De finns ju. Alla lika fina men kaninerna gillar jag "stenhårt".
    Tack för din kommentar, jag förstod att många nog inte gillar sötnosen hos mig. Men de var/är söt. Och jag väntade in den så den skulle komma närmare men det sprang så fort och det gör inte jag.
    Nu kan du sätta ner fötterna igen.

    Ha en fin vecka

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. De här djuren är helt ofarliga och jag kunde gå nära utan att vara rädd för att de hoppade på mig.

      Radera
  12. Oj... vilken djurkavalkad... rena rama zoo- inlägget :) De där kaninerna på sista bilden... vilka underbara figurer!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kaninerna är mina favoriter också.

      Radera
  13. Härligt med kreativitet och färger.
    Vilken fin lekplatsmed draken.

    SvaraRadera
  14. ...och Liseberg har sina söta gröna kaniner. Det var visst nära en gång att Göteborg stad tagit kaninen som sin symbol. Goa gubbar i Götet. Jisses.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har träffat på de där gröna kaninerna ett par gånger.

      Radera
  15. Så många roliga och fina djur du stött på. Sista bilden med kaninerna gillade jag, för de är ju hur gulliga som helst.

    SvaraRadera