tisdag 29 oktober 2013

Jag följer inte modet


Ibland köper jag en veckotidning när jag ser att det finns mycket stick eller virkmönster i den. Varje vecka finns det även recept och andra tips så innan jag kastar tidningen river jag ur de sidor som jag tycker är intressanta. Sen samlar jag dem i en hög och så fort jag får tid sorterar jag dem och sätter in i pärmar. Det är så bekvämt att bara ta fram en pärm med t.ex. trädgårdsskötsel eller stickmönster eller recept och sitta och bläddra i.

När jag var sysselsatt med detta för någon dag sedan hittade jag en helsidesannons om hur man ska vara klädd när man jobbar i trädgården. Kanske lite sent för säsongen att få reda på ifall man följde modet eller inte. Först och främst så skulle man ha ett par bruna  midjebyxor med rosa blommor och fickor på både knä, bak, och sidor och varhelst det fick plats en ficka. Vad man skulle stoppa i alla de här flickorna vet jag faktiskt inte. Till det skulle man bära en rosa långärmad tröja och en brun väst som gick att dra åt i midjan med ett rosa band. Detta skulle sen knytas i ryggen i en praktfull rosett. Hatt är alltid klädsamt och det visades en brun med stort brätte...nästan som en slokhatt. Jag tror förståss det kan ställa till problem när man kryper in bland buskarna och ska rensa ogräs. Rätt som det är kanske hattskrället sitter där på en gren och dinglar.

Rosa gummistövlar är helt rätt till de rosablommig byxorna, men de får inte vara enbart rosa. Skaften ska vara rutiga och det ska finnas snörning baktill. Inget får lämnas åt slumpen. Man kan nog inte urskilja den rosa färgen på stövlarna efter en regnig dag i trädgården, men det är kanske inte meningen att man ska jobba i regnet. Det passar nog bättre om man sätter sig på verandan med en kopp kaffe och ser så där lagom trädgårdsaktig ut. Accessoarerna är väldigt viktiga för en välklädd dam. Ett par nätta trädgårdshandskar blir pricken över i:et. Till sist återstår bara den lilla handväskan eller korgen rättare sagt, där man får plats med det nödvändigaste som planteringsspade, sekatör och en liten räfsa.

Jag har förstått att det är slutträdgårdat för mig nu. Jag har inte den garderob som fodras för det arbetet och dessutom klär jag inte i rosa.

38 kommentarer:

  1. Godmorgon!Men du...hade jag varit klädd så där i trädgården så hade nog grannanrna ringt efter psykakuten!!!...................................... Ja nu blir det vår husläkare som tar över..Morgonkram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har jättehög häck runt hela trädgården, så egentligen behöver jag inte bekymra mig eftersom ingen kan se mig där.

      Radera
  2. *he he he* Ja du... det där är inte så lätt. Själv klär jag mej som jag vill och försöker minimera trädgårdsarbetet så mycket som möjligt. Klipper gräs gör jag, men det är ungefär allt... *S*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gör tvärtom...allt utom att klippa gräs.

      Radera
  3. hahaha - då är det nog slut med mitt "trädgårdande" också, jag har inte alls en sådan outfit att ta till :) och rosa har jag väldigt lite av :)
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då får vi bara sitta och njuta i trädgården nästa vår.

      Radera
  4. Jag följer ej modet, klär mej i det som är skönt.
    Då gör vi lika med veckotidningarna.
    Jag fixar också i pärmar. Mycket fina matrecept som det finns.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att ha allt i samma ämne samlat och inte bara ha en bunke lösa papper.

      Radera
  5. Å vad jag önskar jag vore som du. Samla och sätta i pärmar. Jag BARA samlar.. tyvärr. Men konstigt nog brukar jag veta på ett ungefär var i högen det finns det jag vill ha... Ja jag behöver ju inte längre bekymra mig om varken trädgårdsmode eller trädgårdsarbete. Tycker faktiskt det är riktigt skönt. Hojta om du hittar något mode för balkongodlare :-) Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska se om det dyker upp ett sånt mode. Ibland dröjer det ganska länge innan de där utrivna sidorna hamnar på rätt plats.

      Radera
  6. Aj då!
    Jag förstår att jag är helt ute med mina röda gummistövlar. Det är tur att jag inte har så mycket trädgård längre, hur skulle det gå annars.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var illa. Du kan kanske färga om dem.

      Radera
  7. Tänk vilken tur jag har som inte har någon trädgård att rensa i. För de kläderna hade jag nog inte satt på mig. Nej tacka vet jag ett par gamla jeans och en stor plufsig tröja. Men som sagt den lille täppan vi har den sköter "gubben". Nej modet kan jag klara mig utan. Jag tar det jag trivs i. Ha det bra. Kram/Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tar också på mig det som jag hittar just då, och ingen ser mig bakom den höga häcken.

      Radera
  8. Jag har en låda full av kläder för trädgårdsarbeten, målararbeten od. Kläder som egentligen är i rätt uselt skick, men som passar utmärkt att "förstöra" lite till när man kryper på knäna, målar och får målfärgsstänk m.m. innan de kastas för gott. Så jag platsar inte jag heller vad gäller trädgårdsmodet. Jag ser mera ut som en mullvad skulle jag tro. Praktiskt ska det vara eller hur?
    Hoppas du har förskonats från de allra starkaste stormvindarna som drog över södra Sverige igår.
    Ha en fin dag!
    kram
    Karin

    SvaraRadera
  9. Haha! Jag är nog också mer mullvadslik, för precis som du så använder jag gamla avlagda kläder när jag ska göra "smutsiga jobb". Just precis där jag bor har vi inte haft så mycket obehag av blåsten, som tur är.

    SvaraRadera
  10. Ja du det där med mode är ju en historia för sig.
    Och modet som ska vara i alla renoverings tv program, ibland funderar man vem
    som skulle vilja ha det så hemma eller i trädgården.

    Nej man ska nog följa det man själv tycker är lagomt och man trivs med.
    Här är det inte mycket som går i modets tecken.
    Men barnbarnen är moderna och ska ha kläder som matchar allt dom har på sig....
    svårt att handla till dom om man inte slår en pling till mamman först.

    Va kul att du ska få ditt barnbarn till dig snart...helmys kommer det att bli,
    jag vet.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ser ju väldigt tjusigt ut i annonserna, men jag undrar hur det är att jobba i de här kläderna. Tror det är bäst att följa det sunda förnuftet.

      Radera
  11. måste ge Dig en eloge, så himla trevligt Du skriver. Jag hittade Dig hos Rantamor.
    Härlig text om dina förehavanden, nej man kan nog inte följa alla moderåd som dyker upp.
    Jag har inte råd heller, min son är så slagfärdig när det gäller, en gång frågade han om jag sov
    i mina svart byxor och tröja också. Nej sade jag det är bara min arbetskostym.
    ursäkta att jag bara klev in här, liten kram från Hajan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen! Alltid kul med nya läsare. Smaken är så olika och jag tycker det är bättre att ha nåt på sig som man trivs i än att tvinga sig att gå i nåt bara för det är modernt.

      Radera
  12. Så fina kläder är nog inte gjorda för arbete. Nej, då är det det sämsta som åker på när man ska grovjobba. Har du sett att det finns ett litet kit med blommiga redskap (spade, sekatör o krattare). Det kompletterar det rosablommiga fint.
    Håller med ovanstående. Du skriver roligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De redskapen måste jag ha när jag nu inte har några rosa byxor. Tack för komplimangen.

      Radera
  13. Kanske är det rätt klädseln som saknas hos mig också, för jag hade så trögt att komma igång i trädgården i år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Där har du säkert orsaken till det hela.

      Radera
  14. Nämen nu förstår jag varför jag inte lyckas med trädgården, helt fel klädsel 😉

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är många som har varit inne på helt fel spår.

      Radera
  15. Tack för ett skönt modetips. För det gäller väl även för medelålders män? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Men du kanske skulle välja nåt annat än rosa.

      Radera
  16. Svar
    1. Då blir det mycket trädgårdsarbete för dig.

      Radera
  17. På 60-talet var det modernt med grönt och blått ihop. Jag hade en grön blus till blå twistkjol. Och jag hade även en grön/blå rutig kilt. En färgkombination som man inte ser mycket av numera. Jag håller mig nog hellre till rosa....
    Kram Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns den färgkombinationen,och något decennium tidigare var det helt omöjligt att bära blått och grönt samtidigt.

      Radera
  18. Jag vet precis vilken annons du menar men fn minns jag inte namnet på kläderna. Ja, om det är visst mode i trädgården ska man väl inte tänka på hur det är på gymmen eller sport överhuvudtaget. Hur många sorters skor finns det egentligen och outfit (heter visst det ) när man ska göra en armhävning.....hihi Jag är totalt ute där och dessuton, tyvärr, alltför dålig på motion.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går säkert lika bra att gympa utan specialkläder. Jag blir då inte vigare om jag klär mini några märkesdressar.

      Radera
  19. Ha ha.... vilken beskrivning av trädgårdskläder. Skulle absolut inte funka på mig. Värst var det med rosetten på ryggen. Hur får man till det utan påklädningshjälp? Nästa steg blir säkert att man ska klä sig så man matchar blommor och blad. Kanske tur att jag bor i skogen och inte behöver bry mig om hur jag ser ut vid eventuellt trädgårdsarbete.
    Ha det gott med eller utan trädgårdsjobb!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir verkligen besvärligt om man ska matcha växterna. Då får man kanske gå in och byta efter halva tiden.

      Radera
  20. Aj då, vad skönt att du inget visste under säsongen! Och förhoppningsvis har du glömt bort det tills dess våren närmar sig och det åter börjar klia i de gröna fingrarna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog första gången jag tänker att det är för väl att jag är lite glömsk.

      Radera