lördag 10 augusti 2013

Vitlöksträd


I år blir det ett sådant där mellanår när det gäller plommon. Det blir i varje fall så pass många att vi kan äta när vi sitter där under och fikar, och det är tillräckligt. I stället ser det ut som om trädet ger vitlök i år. Vi har ju som jag tidigare berättat nergraderat vår trädgård från att ha haft ett jättestort köksträdgårdsland till att nu bara ha två pallkragar som vi sår i. Den ena av dem satte vi vitlök i och det blev en hyfsat bra skörd, som nu hänger på tork i plommonträdet. Jag har redan använt en del. Färsk vitlök ger en helt annan smak på maten. Tyvärr glömde jag att fläta dem från början, så de får fortsätta att hänga i knippen.

I den andra pallkragen sådde vi lite smått och gott, bl.a. persilja som jag har fryst in en hel del av. Vi är inga fanatiker när det gäller ogräsrensning, så det blir lite blandat grönt i planteringarna ibland. Jag såg ett konstigt "ogräs" i ett hörn av pallkragen och det var ganska snyggt, så jag lät det vara kvar. Det växte....och växte....och växte......och nu ser det ut så här 


Antagligen har det följt med ett solrosfrö i jorden vi lade i pallkragen. Sådana överraskningar gillar jag. 

Jag såg att det är 14 dagar sedan jag uppdaterade bloggen senast. Tiden bara flyger iväg. Zoé har varit här nu i en hel vecka, och då vill klart Rasmus också vara här. Vi måste utnyttja all tid vi kan. Om en vecka ställer hon kosan mot Luxemburg igen och sen får vi nöja oss med Skype ett tag. 

43 kommentarer:

  1. Ett så härligt ogräs!:) Också här finns några sådana ogräs som fåglarna har hjälpt till att så.
    Och ett vitlöksträd är inte att förakta precis:)
    Fortsätt att ha det bra och njut fullt ut av barnbarnen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har många år tänkt så solrosfrön, men det har aldrig blivit av. Nu har jag fått blodad tand. så nästa år ska det bli fler förhoppningsvis.

      Radera
  2. ju, det mesta i trädgården är vartannat år, även skadedjur, bra.

    SvaraRadera
  3. P.S.
    persilja är tvåårig och klarar sig ute på vintern, gör frön året därpå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska låta en del vara kvar och hoppas på det bästa.

      Radera
  4. Jag gillar dina planteringar. Förr hade jag "allt", men morötter, lök mm är faktiskt rätt billigt att köpa. Och mina blev aldrig så fina som de köpta (även om mina inte var besprutade förstås).
    Ja, tiden går fort när man har roligt. Du som har dina så långt bort (utom Rasmus) måste verkligen utnyttja tiden. Roligt att du är tillbaka iallafall med dina underfundiga texter.
    Men nu är det alltså snart Luxemburg för er del.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag nästan sover med kameran så jag inte missar några kul ögonblick.

      Radera
  5. Jag gillar ditt "ogräs" skarpt! Riktigt härligt!
    Själv är jag på vandring åt andra hållet. (Förhoppningsvis) och utökar så smått antalet odlingsbäddar och utökar antalet odlingsbäddar ifrån år till år.
    Klurigt av dig att torka löken i trädet. Och trevligt också.
    Njut nu riktigt ordentligt av dina kära.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag var så ung som du och mina barn var mindre så tyckte jag också det var väldigt praktiskt att kunna gå ut i trädgården och plocka det jag behövde. Jag har blivit bekvämare med åren.

      Radera
  6. Vitlöksträdet ser häftigt ut.. Solrosfröet kan vara en fågel som har tappat.Det behövs inget fodral till Oliwers Platta det fanns .. Ska vi asa symaskinerna med oss halvvägs?? :-) Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan väl stoppa ner den i en Dramaten. Glöm bara inte att ta en lång förlängningssladd.

      Radera
  7. Sådant nydeligt främmande du haft och då har man ju inte tid med något bloggande.....

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
  8. Nej det är inte svårt att välja vilket som är mest nödvändigt...barnbarnen elller bloggen. Men jag är snart igång igen.

    SvaraRadera
  9. Funderar på att göra en kärra till symaskinen,kanske en sån som man kan ha efter cykeln..Lååååång sladdd blir det mycket lång.. Nattakram!

    SvaraRadera
  10. Vilken ståtlig solros. Skönt att inte ha så mycket att rensa längre.

    Barnbarn går före bloggen och inte hinner man uppdatera så mycket när man har skoj.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, tiden räcker inte till för allt roligt. Jag gillar min trädgård nu, för den är mycket lättskött.

      Radera
  11. Alltid roligt med överraskningar, vilken härlig solros, jasså vitlök smakar annars färsk, hm, hm,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske bara jag som inbillar mig att det är godare med färsk vitlök. Tror kan ju försätta berg.

      Radera
  12. Kul med en sådan överraskning... så fin solros!
    Härligt med hemodlad vitlök!
    Självklart måste du ta hand om barnbarnen, särskilt nu när du har lilla Zoé hemma :) Snart är det höst och då blir det mer tid över till bloggandet...
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här sommaren har verkligen inte varit någon bloggsommar för min del, men som du påpekar så är det snart höst.

      Radera
  13. jo, det gäller att prioritera och ta tillvara, vad trevligt att du haft Zoé på besök och även då Rasmus
    vilket trevligt "ogräs" stort och ståtligt
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, en del ogräs är helt acceptabla.

      Radera
  14. Vilken tur att du sparade det där snygga ogräset! Det blev ju en osedvanligt vacker solros av det.

    Naturligtvis ska du utnyttja tiden med barnbarnen i stället för att blogga. Barnen växer ju så fort, så det gäller att passa på.

    Ha en skön fortsättning på söndagen!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har helt rätt. Rasmus är snart 10 år, och jag fattar inte att åren har gått så fort. Zoe' är 1 1/2 och Daniel snart 1. Innan jag vet ordet av så är de nog också snart 10.

      Radera
  15. Är du säker på att det inte är en maskros som är dopad? :)
    Inte konstigt att Barn och Barnbarn kommer före Blogglandia i alfabetet. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Jag tror du har alldeles för livlig fantasi. Visst går barn och barnbarn före allt annat.

      Radera
  16. Härligt med besök av barnbarn!! inget går upp emot live-varianten, även om Skype är superbra.
    Odla i pallkragar är inte alls dumt. Tror jag ska ta efter din idé till nästa år, då jag förhoppningsvis får ordning på trädgården där hemma. Trädgårdslandet ska minskas....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får faktiskt plats med en hel del i pallkragarna........åtminstone tillräckligt för mig.

      Radera
  17. Inte så illa med ett vitlöksträd! Och blomman av solrosen fick mig att minnas att jag måste gå till sommarstället och se om mina kommit upp!

    SvaraRadera
  18. Jag har alltid velat ha solrosor så detta var en toppenöverraskning.

    SvaraRadera
  19. Vitlök är riktigt gott. Men det blir inte så ofta jag använder det.Vad trevligt med besök av dina barnbarn. Det var inte dåligt med solrosen mitt i allt. Fin har den också blivit.Ha en bra dag. Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar vitlök. Tycker det sätter extra piff på maten. Nu blir det mat till fåglarna i höst. Nästa år hoppas jag på fler solrosor.

      Radera
  20. Hejsan Gunnel !

    Förskräckligt roligt, jag trodde Du hängde dit vitlöken för att skrämma bort varulvar och annat otyg.
    Det kanske jag skulle sätta.
    Hade mungbönor hemma som jag på prov bara kastade ut i täppan, mycket riktigt
    så har den kommit upp med ludna baljor.Minns inte nu vad den var bra för.
    Bönor är ju mättande för oss som inte äter kött.


    Så mysigt att ha barnbarnen hos Dig.

    Mina får jag nog träffa innan skolan börjar.
    Sedan blir det vid Juletid.

    Kram Mi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har varit intensiva veckor med barnbarnen här. Tiden går så snabbt.

      Radera
  21. Har man besök av småfolk finns ingen tid för bloggen. jag har det i två veckor nu men ikväll satt jag mig en stund för att koppla. Vilken tur med vitlöken och tänk så bra att du hängt den där för då kommer inga vampyrer.
    Ha det fint
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag kommer att få det helt vampyrfritt i höst. Skönt!

      Radera
  22. Det var inget dåligt ogräs det inte. Vad fin den är.
    Och vitlök är ju för gott.Inte gör det något att du inte flätade dem, de är ju lika gott ändå. Fast jag förstår ju hur du tänker.

    Själv skulle jag nog inte ha det tålamodet att odla så mycket. Har haft trädgård en gång. Kul att så men resten fick dåvarande sambon ta hand om. Han gillade det.
    Har en jättesolros utanför huset där jag bor, fattade inte först vad det var så jag fotade vertefter. Och nu håller den redan på att sloka. Men vi har inte haft något regn knappt här, bara någon skur då och då.Och värden struntar i det de sått.
    Ha det gott och njut av dina "frukter"

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är kul att så något lite varje år, men det får absolut inte bli något måste. Helst ska det vara tåliga sorter som klarar sig utan min medverkan under växttiden.

      Radera
  23. Så det är alltså på det viset att fler än jag har unnat sig lite bloggsemester;)
    Då blir det inte så mycket att läsa igen....

    Kramar Susan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker mig ha märkt att det är ganska vanligt med bloggsemester i år. Då blir det desto roligare i höst....mycket att berätta om.

      Radera
  24. Svar
    1. Ogräs kan vara värdefullt och vackert.

      Radera