måndag 26 augusti 2013

Tur det finns valmöjligheter


Igår var det verkligen reprisernas kväll med stort R....ja flera stora R egentligen. Jag vet inte hur många gånger de här filmerna har visats i år. Visserligen är de sevärda, men nog finns det fler att välja bland.  Julia Roberts dök upp både som filmstjärna och prostituerad i Notting Hill och Pretty Woman. Agatha Christie representerades av både miss Marple och Poirot. Till sist gavs en repris med Wallander. Ännu konstigare var att alla fem programmen startade kl. 21. Jag kan mycket väl se om en film ifall jag gillar den precis lika väl som jag kan läsa om en bok. Men det bör ju ha gått lite tid så man inte minns varje replik och alla händelser in i minsta detalj. Det slutade med att jag struntade i att titta på tv helt och läste en bok i stället.

När jag letade i bokhyllan efter nåt att börja läsa upptäckte jag en hel del böcker som jag insåg bara stod där och samlade damm. Det är ett bra tag sen jag gjorde en utrensning så det är nog dags för det igen. Vi har en loppis i närheten som gärna tar emot saker man inte behöver längre. Förr var det nästan nödvändigt att ha ett uppslagsverk och nåt korsordslexikon. Det är evigheter sen jag letade efter något i den sortens böcker. Nu är det så enkelt att bara skriva in några ord på datorn och vips dyker det upp massvis av förslag på dataskärmen.

Det går att hitta information om nästan allt på nätet, men trots det vill jag ändå ha vissa böcker hemma. Datorn är inte alltid det enda eller bästa alternativet. Det är en helt annan känsla att sitta och vända blad och läsa text och titta på bilder än att klicka med datamusen för att komma vidare bland informationen. Förhoppningsvis kommer det alltid att finnas böcker. Vilken katastrof det skulle vara om vi enbart var hänvisade till datorn. Tänk bara när det blir strömavbrott. Vi blir helt lamslagna. Då kan man lugnt plocka fram sin bok och ficklampa och sätta sig i lugn och ro och vänta på att ordningen ska bli återställd.

28 kommentarer:

  1. Visst är datorn bra att ha - vad gjorde man utan google och Wikipedia m fl nödvändiga sökmotorer. Förhoppningsvis uppdaterade med högaktuell information, vilket ju inte var fallet med de gamla vackra uppslagsverken.
    Men vissa böcker måste man ändå bara ha irl. Kokböcker t ex. Matporr.... åh vad jag njuter av att läsa recept och se på ljuvliga bilder. Inte alls samma sak på datorskärmen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill också gärna ha faktaböcker av allehanda slag i bokhyllan. Håller med om att kokböcker är nåt speciellt.

      Radera
  2. Böcker skulle jag absolut inte vilja vara utan. Man kan ju inte helt förlita sig på datorn och ska jag läsa vill jag absolut kunna sitta med en bok i handen och få vända blad.

    Prismas stora uppslagsbok i tre delar har tidigare varit min räddningsplanka och det fanns nog inte en dag som jag inte letade information i dem. Nu googlar jag nästan alltid, men funkar inte bredbandet finns ju böckerna där.

    Hoppas att du får en fin sensommarvecka!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bra att ha lite böcker i reserv när datorn strular.

      Radera
  3. Visst är det något visst med böcker :) Nu för tiden lyssnar jag i stort sett bara på ljudböcker, men viss facklitteratur är ju bra att ha till hands i hyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hobbyböckar av alla de slag vill jag gärna kunna plocka fram när jag känner för det.

      Radera
  4. Böcker måste man ha! Jag i alla fall. Men uppslagsböcker är inte så nödvändiga längre, håller med dig.

    Svar: Härligt att vara efterlängtad! Det är i Allas. Denna vecka kan du läsa ett reportage, om psykisk ohälsa, hur det är att leva med psykoser. Bland annat förstås.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska åka och köpa tidningen på direkten.

      Radera
  5. Har tänkt på det många gånger. Tänk så sårbara vi är med all elektricitet. Visst har jag lite böcker hemma men har börjat läsa mest på läsplatta. MEN där kommer problemet. Den måste laddas i de där två hålen i väggen!!! Ha de Gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är verkligen beroende av elen. Svårt att sätta sig in i hur man klarade sig innan den fanns.

      Radera
  6. Jag gillar att läsa böcker. Läser när jag sitter och trampar på motionscykeln.
    Har ett örngott och min virkade grytlapp kvar från trean på grytlappen sitter en lapp med spretande bokstäver med namn och klass.
    Ha en bra dag
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra att slå två flugor i en smäll. Vad jag inte förstår är varför man inte använde symaskinen mer. Det var ju knappast haute couture man höll på med. Dagens slöjdutbud är mycket roligare och det gör att nästan alla gillar slöjd.

      Radera
  7. Jag har en MASSA böcker som jag har läst En gång ,men man kan ju läsa om dom.. Undrar när jag ska få tid att läsa dom......Jag behövde ingen hjälm,våra "töser" jagar bort kolstrastarna..Ska du göra sylt eller saft av bären eller likör ???Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska göra marmelad och använda en del till smoothie. Jag brukar styckfrysa, för då är det enkelt att plocka upp hur mycket man behöver.

      Radera
  8. Jag kan bara hålla med dig angående böcker! För mig är bokhandeln och biblioteket godisaffärer där jag kan gå och välja och vraka bland olika smaker hur länge som helst. Jag läser både skönlitteratur, facklitteratur och numera ganska mycket biografier. Man kan faktiskt säga att verkligheten överträffar sagan när det gäller människoöden.
    Däremot har jag slutat handla romaner, jag läser ändå aldrig om dem och med vår flyttakt så hade nog gubben brutit ryggen av sig vid det här laget...
    Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Biografier är verkligen spännande. Håller med dig om att en del böcker kan man inte läsa om. De
      måste ha nåt speciellt.

      Radera
  9. Jag bara älskar Miss Marple....Så den reprisen tittade jag på liggandes i soffan med en påse godis;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan verkligen lyxa till det! Miss Marple är min favorit också....hon är så härligt vimsig.

      Radera
  10. Här är en som har sååå svårt att skiljas från mina böcker. Så jag lovar att det finns några kartonger i förrådet. Jag gör en liten sväng till Erikshjälpen ibland med ett gäng böcker. Men oftast så har jag nya med mig tillbaks. Ha det så gott. Hej svejs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där känner jag igen....man lämnar ett antal böcker och går därifrån med minst lika många.

      Radera
  11. Det finns inte mycket som går upp emot en god bok. Gärna i sällskap med övriga familjemedlemmar, antingen med varsin bok eller en gemensam. Min kära vän, på andra sidan jorden,kunde i vår ungdom sitta i timmar och läsa ordböcker bara för att hon fascinerades så av orden och dess betydelser.

    Jag hade så gärna sett dig moonwalka när du provar skor! Jag tycker definitivt du måste testa det nästa gång!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan tillbringa mycket tid med en bok, och det är så kul att läsa för barnen, tycker jag. Jag inbillar mig att om man läser för dem från de är små, så blir de själv intresserade av att läsa som vuxna. Ifall jag ska göra hela skotestet är det kanske bäst jag förvarnar personalen innan.

      Radera
  12. Det där med utrensning av böcker är inte så lätt. Jag kommer aldrig så långt, utan jag fastnar alltid vid någon bok som jag inte kommer ihåg att jag har köpt. Dessutom läser jag hellre från papper än från datorn. Det betyder att jag skulle ha svårt att läsa en bok digitalt.

    Vad beträffar uppslagsverk håller jag med dig - det var längesen jag tittade i något av våra tre, varav två ärvda. Men de står fortfarande kvar med alla sina volymer och tar upp många hyllor i bokhyllorna. Men en vacker dag så...
    Kram
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är svårt att veta vad man ska sortera bort, men ibland är det tyvärr nödvändigt. Jag gillar inte heller att läsa på datorn. Mina ögon tål inte för mycket av det. Jag tänker behålla mina uppslagsverk för de kommer säkert att bli vädigt unika i framtiden.

      Radera
  13. Jag har mycket svårt för att tänka mig ett liv helt utan böcker. Samtidigt är nätet överlägset när man vill ha snabba och aktuella svar. Fast man måste vara ytterst noggrann med källan. Håller med dig. Även jag älskar att se om bra filmer. De filmerna du nämnde har jag hemma. Kan jag se när som helst utan reklamavbrott. Trist att de måste reprisera dem så tätt och låta dem vandra som "stafettläkare" mellan kanalerna. Det är ingen bra PR för TV.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är faktiskt bättre att sätta på en DVD så man slipper reklamen som du säger. Den tuggar annars sönder filmerna totalt.

      Radera
  14. Jag känner igen dilemmat med att rensa ut böcker. Äntligen har jag tagit mig samman och rensat ut böcker som inte blir omlästa, men det är en process att komma dithän; det känns lite i hjärtat. ´Jag minns alltid den fantastiska upplevelsen av att se Leontinas föräldrars stora bokhylla, full med böcker och jag fick läsa alla om jag ville. Det kändes som att få tillgång till ett stort ymnighetshorn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det svårt att sortera bort böcker, men tyvärr har man inte plats för hur många som helst.

      Radera