lördag 24 augusti 2013

Att tänka på när man handlar skor


Idag följde jag med Rasmus och hans mamma till Väla. Det var bl.a. skoinköp som stod på listan. Nya skolskor skulle inhandlas, för han har växt så under sommarlovet att bara ett par av hans gamla skor passade. Nu fick jag en lektion i hur man handlar skor. Det är inte bara att leta upp rätt storlek och prova och sen betala för dem. Nej, det ska kollas mycket mer för att det ska bli rätt. Rasmus instruerade mig hur man skulle göra. Först valde han klart ut en sko han tyckte var snygg och såg så att han fick rätt storlek. Därefter provade han den och när den verkade sitta bra på foten så tog han på den andra med. Han gick först sakta ett varv i affären, sen ökade han på farten och till sist tog han ett löpvarv runt skoställen. Än så länge verkade skorna hålla måttet, men det fodrades fler tester. Han ställde sig upp på tå och gick eller trippade några steg, och sen var det dags för sicksackdanssteg och till sist moonwalk Allt var till belåtenhet och skorna överlämnades till mamma så hon kunde betala för dem.

Nu var det min tur. Först letade jag upp ett par skor som jag gillade och hittade faktiskt rätt storlek med en gång. Jag lever på ganska stor fot, så det är inte det lättaste. Jag kom ihåg att jag skulle prova båda skorna och gå sakta i affären ett varv och sen öka takten. När jag skulle börja springa hade det kommit in så mycket kunder, så det blev alldeles för trångt. Jag ville ju inte riskera att springa omkull någon. Tåträningen gjorde jag på en undanskymd plats där jag kunde hålla mig i skostället. Som jag skrev tidigare så var det mycket kunder i affären, så det var inte riktigt läge för varken sicksackdans eller moonwalk. Jag hoppas jag kommer att bli nöjd med mina skor även om jag inte kunde genomföra alla tester. Tyvärr hade jag ingen med som jag kunde överlämna skorna till och som var villig att betala för dem. Det ska jag komma ihåg till nästa gång.

31 kommentarer:

  1. Det är nog så man ska göra och se till att det finns sällskap med plånbok med. Minns när vår äldste son var 4 år och så gärna ville ha ett par skor han provade i affären. Han hade ju bara en sko på sej och eftersom han t.om. kunde hoppa på ett ben i dom skorna så var dom ju bra. Han fick dom!

    SvaraRadera
  2. Kväller,oj det var rena testfakta som Rasmus bjöd på...Ja det var en skön kväll på balkongen..Haé Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glöm inte att göra den testen nästa gång du köper skor.

      Radera
  3. Underbart inlägg!!! Sitter här som ett "fjån" och skrattar till en dataskärm.....
    Må gott och var rädd om dig och "tassarna".
    Vink och kram från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Skorna känns väldigt mjuka och behagliga på "tassarna" så jag kommer nog att använda dem mycket.

      Radera
  4. *L* Du är en tokfia!! Hade gärna velat följa med dej i skoaffären bara föra att se dej prova skorna...Men om sanningen ska fram så gjorde jag nästan likadant när jag köpte mina gympaskor med hög dämpning.. .......Jag har googlat på aroniabär och det går att göra likör på dom.. Nattikram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ringer dig nästa gång jag ska iväg och köpa skor.

      Radera
  5. Jag förstår varför Rasmus trivs så bra med dig. Ni är ju jämngamla. Underbart att läsa och nog skulle det ju ha varit någonting alldeles extra om du hade tagit alla danssteg också trots de andra kunderna. Ett minne för livet för R.:D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får lära mig väldigt många nya och användbara knep av Rasmus. Man lär så länge man lever heter det ju.

      Radera
  6. Men Du har ju ingen bild på skorna! Hoppas de blev bra utan både spring och moonwalking ;-)
    Kram Inger

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skorna är jättesköna. Jag satte bara in ett foto på Rasmus skor, men jag köpte ett par blå moccaskor.

      Radera
  7. Ha ha... moonwalk i butiken hade väl varit flott! Kan du? Ser många snygga röda skor numera. Det kanske är modernt. Jag har som vanligt noll koll. Köper helst lika skor om jag hittar några jag gillar. Och mode blir det aldrig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har testat moonwalk, men det var inte alls lätt. Skor måste kännas sköna tycker jag, sen struntar jag numera i om det är senaste mode eller inte. Jag måste ju kunna gå i dem.

      Radera
  8. hahahaha - ja, nästa gång får du ta gubben med dig :) så får han betala skorna
    kramar

    SvaraRadera
  9. Svar
    1. Jag hade aldrig klarat mig utan honom.

      Radera
  10. Härligt inlägg! Barn ÄR kloka./M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig. De konstrar inte till saker och ting i onödan.

      Radera
  11. Väldigt förståndigt av Rasmus att prova så noga. Då blir det inte grisen i säcken. För visst händer det att man gör felköp. Jag brukar förstås också gå en runda i affären och ber alltid om att prova båda skorna. Det kan ju vara skillnad på dom. Men springa, nej det får vara. Ha det bra och hoppas du trivs med dina skor och Rasmus också. Kram/Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gör inte sådana stora skotester när jag är ute och handlar själv.

      Radera
  12. Jag måste skriva en till kommentar för jag tog bort mitt inlägg igen. Du hade hunnit skriva men jag fick det på mobilen så jag har det ändå. Jag kom på att jag tog fel på Henning och Helmer och när jag tog bort det felaktiga så försvann din kommentar också.Jag fick ju ta bort hela för födelse o.s.v. stämde inte då. Ha det bra. kram/Anita

    SvaraRadera
  13. Det vad ju för synd med trängseln! Vilken upplevelse du annars bjudit på! Och någon betalande tycker jag låter som en bra idé att ta med till nästa gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var också besviken över att jag inte fick testa att springa.

      Radera
  14. Mors,,Ja gör så,lita på dig själv...Då hamnar du på prispallen..Kanonfint ser det ut att bli även här,inte ett moln i sikte graderna är nu +14..Haé Kream.

    SvaraRadera
  15. Det hade varit en härlig syn, om man sett dig göra sicksackdans och moonwalk :-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag hade kanske blivit utslängd ur affären p.g.a. förargelseväckande uppförande.

      Radera
  16. Jag som ville se en bild på dina moonwalk. :) Det får bli nästa gång. Glöm inte ta med någon med en tjock plånbok. Skor är inte billiga. Härligt inlägg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska försöka lura med Göran nästa gång.

      Radera