onsdag 28 augusti 2013

Det blir ketchup


Idag är det dags för La Tomatina i Bunol i Spanien. Tomatkrig med andra ord. Lika korkat som tjurrusningen i Pamplona, enligt mitt sett att se. Ok, det är betydligt ofarligare men precis lika onödigt. Nog måste man väl kunna hitta på något annat för att locka besökare? Jag får rysningar när jag tänker på att man behandlar mat så. Ibland visas matkrig i komedier. Vad är det som är så komiskt med det? Att man blir kletig och äcklig? Då är det väl bättre att dyka i en lerpöl som småbarn gör. Det är mycket vettigare. Det enda krig jag tycker är lite kul är kuddkrig.

Det anordnas många konstiga festivaler lite varstans. Smaken är helt klart olika och alla ska ju få sitt lystmäte tillgodosett, men en del tillställningar är så banala och man undrar hur arrangörens tankar gick. Jag gillar festivaler som man kan lära sig något av och där man får se och uppleva något nytt. Allt som går ut på att förstöra eller förnedra ser jag inget berättigande i.

Jag undrar hur det ser ut i Bunoi i morgon? De som har deltagit borde helt klart vara med och sanera gator och annat som behövs.

27 kommentarer:

  1. Med andra ord blir det någon form av ketchupeffekt i Bunoi idag.
    Tydligen sätter man inte särskilt stort värde på tomaterna där. Med tanke på att Spanien går igenom en stor ekonomisk kris med bamsestor arbetslöshet så kanske man borde "kriga" med såpbubblor istället. Tomater är ju goda, nyttiga och mättande på många olika sätt.
    Nu får de troligen stå för inre frustrationer som måste ut. Synd nog.
    Det är märkligt det här livet emellanåt. Folk dör av svält ett längre stenkast därifrån


    SvaraRadera
    Svar
    1. Såpbubbelkrig tycker jag låter som en bra idé. Har aldrig förstått vitsen med att förstöra mat just p.g.a. att så många människor svälter.

      Radera
  2. Håller med!Har aldrig sett det komiska i att kasta mat på varandra. Annat än ibland då det sker av misstag och inte skadar någon. Kom att tänka på en gammal vits säker har ALLA hört den redan men ändå.. Det var två tomater som skulle gå över en gata. Den ena hann över då en bil kommer farande den andra blev överkörd. Då ropar den som kommit över gatan: Kom ketchup så går vi!
    Ha de Gott!

    SvaraRadera
  3. vilket bra inlägg, håller helt med dig, man ska verkligen inte förstöra mat på det där viset, och jag förstår inte poängen heller, är det roligt eller????
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag har heller aldrig fattat humorn i det hela.

      Radera
  4. Det lär vara rejält rött och kletigt!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  5. Tomatkrig är bara fånigt och osmakligt, men tjurrusningen har ju ett otäckt inslag av djurplågeri också. Tänk så vettlöst rädda de stackars djuren måste vara.

    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja ibland undrar man hur folk tänker....om de nu gör det.

      Radera
  6. Jag håller med att det finns inget roligt i att förstöra mat. Det måste väl vara så att för spanjoren är tomaten ett
    ogräs, det finns hur mycket som helst av dem.
    Det vattnas i munnen när jag tänker på en naturmogen bifftomat. Det har jag ätit i Spanien.
    Visst är vi olika vi människor och det är så även när det gäller humor. Vad jag skrattar åt gör inte min granne.
    Ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla kan givetvis inte ha samma humor...och det är kanske ganska bra. Tomater är smaskens, tycker jag. Våra är väldigt sena och har inte hunnit bli röda än.

      Radera
  7. Har läst om något liknande i Indien. Fast där penslar man färg på varandra....Det tycker jag låter både kul och vackert;)
    Mat ska man inte leka med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag var en väldigt kul idé.

      Radera
  8. Jag håller helt med dig! Att förstöra mat på det viset tilltalar mig inte det minsta. Då är det betydligt bättre att göra riktig ketchup av de goda tomaterna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst kan man använda tomater till så mycket gott, så jag förstår inte hur den här festen egentligen har uppstått.

      Radera
  9. Morn på dej!Håller helt med dej,jag har aldrig förstått det roliga i med att leka med mat ,det finns ju dom som svälter!!! Jag har aldrig varit på trädgårdsfesten..Kram!

    SvaraRadera
  10. Har svårt att förstå mig på detta med att leka med mat, när så många i världen går hungriga.

    SvaraRadera
  11. Jag tycker också att det där är lite svårt att förstå...
    Speciellt poängen med att hetsa tjurar och sen jagas av dom!
    Både djurplågeri och livsfarligt.
    Varför tillåter man det??

    Tack för fina ord hos mig!!
    Kram Hannis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ju en del som skadas, men det är lite svårt att tycka synd om dem. Det är i allra högsta grad självförvållat.

      Radera
  12. Hej igen!
    Håller fullkomligt med, både då det gäller tjurarna och tomaterna.
    Jag tyckte, då jag läste om din sprutmopp, att den lät suverän. Allt som kan göra städningen enklare och ev roligare anammar jag. Vad snäll du är, när du lånar Görans dammsugare o tar ett tag i datarummet också. Sitter han där ibland också?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du är hemma igen. Vi har var sitt datarum nu när vi inte har några hemmaboende barn. Alla rum måste användas.

      Radera
  13. Godmorgon! Ja världen är bra liten ibland.Ha en bra dag!.Kram!

    SvaraRadera
  14. Ja nu är jag hemma och det är också skönt. Jag tror att blomman på bilden heter Eldkrona. Växer som buskar överallt. Hade mogna frön!!!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då växer det snart Eldkronor i din trädgård antar jag.

      Radera