tisdag 27 augusti 2013

Livets höst


Tydligen delas livet in i årstider. Våren motsvaras då av från det man föds och fram t.o.m. tonåren. Därefter kommer sommaren som antagligen ska visa på att man då blommar för fullt, men jag tycker man borde lägga till sensommar också för att få ihop till fyra årstider. Vintern nämns ju aldrig. På sensommaren passar medelåldersmänniskan in. För sen kommer Livets höst. Det menas att man då är gammal. Hur gammal har jag inte kunnat ta reda på. Varför har just hösten valts att liknas vid en tid som av många anses som mycket trist? Hösten kan vara väldigt fin. Tänk bara så färgglatt det blir ute i naturen. Samma sak gäller för människor. Vår tids pensionärer är färgglada prickar i samhället och inte några grå möss.

Idag såg jag att min Aroniabuske börjat få några orange blad. Den har väl uppnått livets höst, antar jag. Det är precis som när man börjar bli gråhårig. Först kommer det några enstaka hårstrån eller löv som skiftar färg. Efter hand blir det mer och mer och till sist är hela kalufsen eller busken höstfärgad. Så smart det hade varit om man kunde överfört den färgskalan på människor. I stället för grått hår så fick man orange. Då hade jag sluppit att gå till frissan idag och färga det. Men det är förståss ganska avkopplande att sitta i frisörstolen och bli ompysslad.

22 kommentarer:

  1. Visst är det skönt att bli ompysslad ett tag hos frissan.
    Jag började att tona håret själv när jag började bli gråhårig när jag var i 50-årsåldern och sen höll jag på med toning, färgning och slingor, ibland hemma och ibland hos frissan, men till slut gav jag upp och nu är jag snart vithårig. Det är bara längst ner i nacken man kan se att jag varit mörk.
    Frissan säger att jag har ett fantastiskt vacker hår och hon vill absolut inte färga det, men jag vet inte jag......

    Ha det så gott!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min mamma hade alldeles vitt hår och det var så vackert. Jag har alltid fägat mitt hår eftersom det är råttfärgat i grunden och det gillar jag inte.

      Radera
  2. min mamma har alldeles vitt hår och det tycker jag är jättevackert :) och hon tycker dessutom om färgglada, vackra kläder, så hon är inte någon grå mus inte :)
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så att dagens pensionärer är nästan mer färgglada än många yngre. Färg piggar upp om det sen är i håret eller på kläderna spelar mindre roll.

      Radera
  3. Jag tycker också det är vackert och stiligt med helt vitt hår. Så du menar att jag är sensommarBosse eller är jag redan framme i NovemberBosse. Jag har i alla fall namnsdag i den månaden som jag kunde klarat mig utan. September när den är som bäst är underbar. Jag har märkt att även en bra bit in i oktober kan vara fantastiskt sedan vi blev skåningar igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror faktiskt att du är SommarBosse. Man måste räkna efter hur man själv känner sig och inte vad som står i födelsebeviset.

      Radera
  4. Hejsan Gunnel !

    Jag hade som ung både orange och grönt och rött hår, fast jag var blond. Laborerade själv till min frissas fasa, fick alltid en utskällning varje gång jag försökt "försköna" mig själv.Nummera grå-blont.

    Passar inte i grått, avskyr grått.

    Må så gott och ha en fin vecka

    Kram Mi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag passar faktiskt inte heller i grått, men jag vet många som är hur tjusiga som helst i sitt silvriga hår.

      Radera
  5. Att människans olika åldrar jämförs med årstiderna är ju egentligen naturligt.
    Hösten är ju inte alls trist, den är mognadens årstid och det är väl där vi befinner oss just nu ungefär:)
    Härliga mogna färgsprakande människor, oberoende av hårfärg...Det hänger inte alls på håret, tycker jag.
    Det är ju naturligt att pigmentet ändrar, t.om. unga människor kan få gråa hår i unga år beroende på arv etc. Min svärmor som är 93 år har inte ett endaste grått hår...men jag som är över trettio år yngre är enfärgat gråvit och trivs bra med det och känner mig hur ung som helst trots allt.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det viktigaste tycker jag är att man trivs med sig själv. Sen spelar det ingen roll om man är grå, vit, svart eller rödhårig.

      Radera
  6. Visst är det skönt att sitta hos frissan. Skall dit om en vecka men jag skall bara klippa av mitt långa hår. För 15-20 år sedan var jag modell på en utbildning för dem som skulle lära sig om färganalys som var så populärt. för att veta vilken färgskala man skulle välja på smink och kläder. Jag blev redan då klassad som höst :-)Ha de Gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också varit på en sådan där färganalys och jag är med höst. Jag gillar höstens varma färger.

      Radera
  7. Mina grå strån hotar ständigt att ta över....Men jag måste färga för att det ska stämma med mina kläder....Jag älskar ju starka varma färger som hösten när den är som bäst:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så länge jag tycker det känns ok att färga håret så tänker jag fortsätta med det. Jag blir bara deppig av att se mig själv i en färg jag inte klär i. Dessutom älskar jag färgglada kläder även om jag kanske får tänka till mer än en gång nu när det gäller färg. Vissa färger passar jag tyvärr inte i längre.

      Radera
  8. Vet inte om jag skulle vilja ha orange hår :-), men jag har provat rött för snart 20 år sen och trivdes bra i det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Orange är kanske lite väl provocerande, men det finns många snygga röda nyanser.

      Radera
  9. Min aroniabuske har inte nått höst än. Jag har däremot nått höst Har grått hår!!!Ids inte färga det . Klänningarna var härliga Sätter in bild på dom sen!! Kram!

    SvaraRadera
  10. Hej, jag är en tant som lever på livets höst och en höstmänniska har jag varit hela livet! Visst, jag åkte till Mallis på 70-talet som alla andra och solade och badade, men kanske inte för att det var det bästa jag visste utan för att man bara skulle göra det. Idag åker jag hellre till svalare trakter och jag hoppas att vi ska få en fin höst även här hemma. Undrar vilka som hör vintern till? Är det småbarnen då kanske, eller dom som inte har långt kvar i livet...?
    Jadu, mycket har man att fundera över, men just nu ska jag fortsätta rensa svampen så torken får jobba även idag.
    Kram från pörtet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag föredrar med svalare platser nu. Det finns helt klart något fint med alla årstider även om man har en favorit. Det hade nog varit trist utan variationen.

      Radera
  11. ja, årets årstider symboliser ibland livets olika faser
    och du har rätt i att vintern nämns aldrig...
    tycker också som du att sensommar kunde vara passande för att symbolisera medelåldern
    och hösten kan vara riktigt fin också.....
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju en liten poäng i det hela med jämförelsen.

      Radera