måndag 19 augusti 2013

Rapport från flygledartornet


För en del år sedan planterade vi en röd och en gul Kornell. Min avsikt var att klippa av grenarna och använda som ben till fåglar som jag sydde. De fick då lite längre, skrangligare och mer verklighetstrogen form än om jag satte dit träben. Buskarna har blommat med vita blomklasar varje år, men i år blev det även ljusblå porslinslika bär på den röda kornellen. När vi suttit och ätit frukost på mornarna har vi sett genom altanfönstret hur fåglarna flugit fram och tillbaka mellan en stor, hög prydnadsbuske och den röda kornellbusken. Det kändes nästan som man satt på Kastrups flygplats och fikade. Där är det alltid också full flygaktivitet som man kan beskåda. Här var det i ett mindre format naturligtvis. Idag gick jag en inspektionsrunda i trädgården och upptäckte då att alla blåa bär var puts väck. Där har vi förklaringen till alla flygturerna.



Jag tycker det är så praktiskt att ha lite hobbymaterial som man kan plocka in från trädgården. Visserligen har jag skogen alldeles in på knutarna, och där finns ett stort ta-själv-lager, men allt som man kan ha nära är en fördel. Jag har ett prydnadsapelträd och de små "äpplen" man får där är perfekta när man gör julkransar. Min bloggkompis Lavendia skrev om ett träd vars nötter var hjärtformade. Skalen var så tjusiga som hobbymaterial. Ett sånt måste jag bara ha, tänkte jag. Men sen läste jag vidare och när hon då var tveksam om trädet skulle trivas hos henne, la jag ner projektet med en gång. Hon är en mästare på att få allting att växa och kan inte hon få trädet att trivas så är det rena Mission Impossible för min del.

Ogräs är jag däremot en mästare på att få till att trivas. Det stora "ogräset" i pallkragen ståtar inte bara med en jättestor blomma, utan det har kommit två nya knoppar också. Tänk så kul att kunna servera egenproducerad mat till de små flygande vännerna senare i år.

18 kommentarer:

  1. Godmorgon!Jag är också expert på ogräs i alla fall på att få det att växa! Ankan var snabbtänkt och envis.. Ha en bra dag! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur att man är expert på något i trädgården.

      Radera
  2. Tack - tusen ggr tack för allt gulligt du skrivit. Jag har nog överdrivit min förmåga i trädgården. Det får jag nog tänka på.
    Angående Hjärtnöten, skulle jag inte vara det minsta tveksam om jag bodde i Skåne. Här har vi ju zon 3-4. Plantskolan hette Egner eller något sådant o ligger i Karlskrona. I Danmark finns flera plantskolor som har den.
    Men jag ska berätta hur det går - om den överlever vintern. Idag har jag grävt en grop till den. En vinbärsbuske fick maka på sig.
    De blå bären du har, ser ju mer vackra ut än ätliga. Men tydligen är de mums för en fågelmage. På trädgårdsfesten fanns jättegulliga tyghöns. Hade passat utmärkt med korallben på dom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är faktiskt lite sugen på att testa Hjärtnöten. Mitt motto brukar vara att man vet inte om något går att genomföra förrän man har testat, så jag får kanske fortsätta tro på det.

      Radera
  3. ogräs ja, jag hinner knappast "gå rundan" med rensning innan jag får början från början igen
    vad härligt att ha haft två av dina barnbarn på visit
    kramar

    SvaraRadera
  4. Ogräs behöver tydligen inte mycket vård och omtanke. Det har varit helmysigt med småfolk i huset.

    SvaraRadera
  5. Tack, hönan bor hos min dotter.
    Gusingen vilka coola nötter.
    Hoppas du får många.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag längtar faktiskt efter att sitta och pyssla lite mer nu när det går mot höst.

      Radera
  6. Kan man inte få se fåglarna som du gör? Gillar också att handarbeta, vill gärna ha lite nya ideer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lägger nog in lite bilder längre fram. Jag hittar många kul ideér på nätet.

      Radera
  7. Men ogräs kan ju vara hur vackert som helst....Kul att pyssla...Men jag misslyckas alltid. Det gick bra när barnen var i förskoleåldern. För då kunde jag säga att de gjort det mesta;)))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra idé. Jag får väl låtsas att det är barnbarnen som står bakom konstverken.

      Radera
  8. Det lät onekligen spännande med fågelben av ved! ;-) Du måste lägga ut bilder på bloggen av dina alster!

    SvaraRadera
  9. Spännande med sådan aktivitet i trädgården!
    Där jag är handlar det mest om SAS och Norwegian.
    Plus F 16 - och så helikoptrar av olika slag.
    Vi bor på 15 minuters promenad från flyget och har full uppsikt
    från vårt vardagsrum över vad som händer där ute.
    Det enda som hörs är när F 16 dånar förbi på sina övningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte klaga på nåt flygbuller här.

      Radera
  10. Jag har aldrig hört Kornell. Är det de trädet som heter så där skatan sitter på toppen. Det ser högt ut men det kan klart missvisa på en bild.Det är kanske en buske. I vilket fall som helst så är den fin. Jag kan inte så mycket om trädgård.Har själv bara en liten trädgårdtäppa framför huset där vi bor. Så fina Zoe och Rasmus är på din bild i inlägget innan detta. Ha det bra. Kram/Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skatan sitter i grannens höga gran. Kornell är en buske som kan bli ganska hög. Det vackraste på den tycker jag grenarna är. På vintern lyser de antingen rött eller gulgrönt i trädgården. Fast årets "porslinsbär" var helt ok.

      Radera