tisdag 17 januari 2012

Modetips


När jag ändå satt och slöade igår, så passade jag på att sticka lite till mitt kommande barnbarn. Den här gula koftan och mössan har jag gjort tidigare och det är storlek pytteliten. Kan vara kul med några kläder som passar en alldeles nyfödd med. Jag brukar göra så att jag letar upp ett mönster jag gillar och sen tittar jag efter ett dockmönster så jag får rätt storlek. Visserligen går plaggen inte att använda så länge, men vad gör det? Jag har ju all tid i världen att göra fler.

När Rasmus var liten sydde och stickade jag väldigt mycket till honom. Det är min stora hobby, som överskuggar allt annat. Jag tror nästan att jag skulle ha lättare för att avvara bilen än symaskinen. Rasmus är fortfarande mycket klädintresserad. Han har ju påbrå så det räcker. Nu är det förståss mest sportkläder som gäller, och helst liknande de som idolerna har. Han har väldigt bestämda åsikter om vad han gillar för färger och modeller.

Jag antar att den här nya bebisen kommer att ha samma intressen. Mamman var åtminstone väldigt glad för att byta kläder när hon var liten. På morgonen la jag fram det hon skulle ha på sig, men när jag tittade ut efter en stund så kunde jag inte se henne. Jag visste hur hon var klädd...trodde jag. Det visade sig alltid att hon smugit in och bytat om till något annat...flera gånger om dagen. Kläder är till för att användas så det fanns ju en poäng i det hela.


I går stickade jag på en turkos kofta i storlek 6 mån. Det är alltid bra med framförhållning.

19 kommentarer:

  1. Vad kul med det kula setet Där är ju en av vårens stora färger. I huset där jag bor är det handarbetsträff på måndagar klockan 10.00. Där träffas man för att handarbeta på egna alster fika och prata bort en stund. jag har hittills inte varit på till den våningen den tiden men det är skönt att veta att om man vill ha sällskap så finns det.
    Förstår dig om bilen. Det finns ju andra färdmedel men utan symaskin blir det inte mycket gjort
    Kram

    SvaraRadera
  2. Nej, symaskinen är absolut nödvändig!

    SvaraRadera
  3. Jättefina grejer. Du verkar vara duktig att sticka

    Förut var stickning ett av mina intressen, men det ligger fortfarande på is.

    mvh

    SvaraRadera
  4. det där gula setet är mycket snarlikt det jag hade som liten, jag har fortfarande koftan kvar :) vilken underbart fin turkos färg
    kramar

    SvaraRadera
  5. Jag sydde mycket mer förr.. Den turkosa koftan tycker jag är snygg!Jag hade först inte tänkt köpa någon iPad Sån tur att jag ändrade mej.Kram!

    SvaraRadera
  6. Men vänta här nu...
    hur duktig fårn man vara egentligen....
    jag får ångest...
    Innan mina ryggop. så stickade jag också tillåmed barbiekläder...
    och sydde...
    så kul...
    nu får jag hitta på lite annat att pyssla med...

    Söta kläder du skapar...
    kul att se...

    Tjingelingen...

    SvaraRadera
  7. Zoega: Jag älskar all slags handarbete, men stickning är så praktiskt, för det kan man ta med sig överallt.

    nsepanse. jag hade faktiskt också en nästan likadan kofta när jag var bebis. Mönstret har jag fått från min mor, så det har några år på nacken.

    Yvonne: Det är kul att göra babykläder,för det går så fort.

    Rantamor: Jag är inte alls så duktig på att laga mat som du. Får hålla mig till stickningen. Lite hårdsmält kanske...

    SvaraRadera
  8. För de flesta verkar det som att problemet är att dom har Internet Explorer som webläsare...när dom bytt till t ex Firefox eller google chrome så har bloggproblemen upphört. Blogger är inte riktigt kompatibel med Internet Explorer verkar det som...har märkt det förut. Själv har jag Firefox och har inga problem...

    SvaraRadera
  9. Har du möjlighet så byt webläsare...om du har IE nu.

    SvaraRadera
  10. Vilka så söta kläder du stickat till ditt kommande barnbarn
    Jätte-fina och mysiga färger också.
    jag har inte varit så bra på att sticka...eller också det är tålamodet som tryter :-)
    Men när jag väntade min dotter så stickade jag några saker till henne, och lyckades faktiskt ganska bra.
    Kram

    SvaraRadera
  11. Jag tycker det är avkopplande att sticka.

    SvaraRadera
  12. Va fint! Du är ju helt fantastisk. Jag har inte stickat på så länge att jag säkert glömt bort. Det var på 70-talet när mina barn var små.

    SvaraRadera
  13. Jag stickar också i perioder. Det har ju inte varit modernt med stickat några år, men nu har det verkligen tagit fart igen.

    SvaraRadera
  14. Godmorgon! Hoppas att du inte satte en insekt i halsen. Ha en bra dag! Kram!

    SvaraRadera
  15. Jättefint set du stickat, det gula. Säkert blir det blå lika fint.

    Jag stickade också massor av babykläder förr och gav bort till alla mina vänner som fick barn. Men det var längesen jag gjorde något sånt nu.

    SvaraRadera
  16. Det är ganska länge sen jag också stickade babykläder. Rasmus bli ju 9 år i år.

    SvaraRadera
  17. Guuu så fint du stickar!!!! Jag blir faktiskt avundsjuk men jag älskar att virka så jag får väl nöja mig med det!?

    SvaraRadera
  18. Virka är också kul och det finns väldigt många fina modeller att följa.

    SvaraRadera
  19. Så rika dina barnbarn är som har en Mormor som kan sticka och sy ! Min Mor var också jätteduktig på handarbete men tyvärr har jag int ärvt det från henne ...
    Ha en bra helg.kram.

    SvaraRadera