måndag 3 april 2017

Färgsymfoni

Nu är det snart dags att stänga ner fågelmatarstället som vi har en bit utanför ytterdörren. När vädret blir bättre så går vi ut och in mycket oftare än tidigare. Nu är det trädgården som drar. Det blir ingen lugn och ro för dem och det är lite trist. I stället flyttar jag fågelrestaurangen till framsidan av huset. Där har vi en stor buske framför mitt andra köksfönster och utanför den en jättehög häck. Även om människor promenerar förbi på gatan och pratar så reagerar inte småfåglarna för ingen upptäcker dem. Den enda som har uppsikt över dem är vi som står inne i köket, och oss har de vant sig vid. 

Jag tycker om att stå beredd med kameran och fotografera. Jag räknade till 18 olika sorter...inte på samma dag förståss. De ser helt olika ut, men de har ändå något gemensamt förutom fjädrarna. Det går att göra en slags färgrad med dem, där en gemensam färg övergår till en annan. Mitt tänk låter kanske konstigt, men jag tog bilder för att visa vad jag menar och tycker att det stämmer ganska bra.


Naturligtvis börjar jag med min favorit RÖDHAKEN som lyser i rödorange.


Den orange färgen hittas även på KOLTRASTENS näbb. Resten av fågeln är svart.




Svart ser vi också på HACKSPETTEN och DOMHERREN och även rött. HÄMPLINGEN är röd på hjässan och sen är resten av kroppen ljust brun med små mindre ljusa partier lite överallt.


STAREN har olika bruna nyanser och ljusa partier som nästan liknar prickar.


PILFINKEN är brunmelerad. Det är den fågelsort som vi har mest av alla årstider.


GRÅSPARVEN är väldigt lik pilfinken. Det är bara den gråa hjässan som skiljer dem åt.






Grå är även NÖTVÄCKAN och SÄDESÄRLAN.

STENKNÄCKEN har börjat komma och hälsa på varje år och det är oftast flera stycken samtidigt. Den har en enormt stor silvergrå näbb och fjäderdräkten är rostbrun och svart.









BERGFINKEN ståtar med samma rostbruna färg och det gör BOFINKEN med. Han har dessutom en blå hjässa. Blått syns tydligt på BLÅMESEN och den gula magen lyser lite extra. Det är ett fint exemplar i de svenska färgerna. GULSPARVEN är soligt gul och TALGOXEN med sin gula mage och svarta huvud syns lång väg. Svart huvud har den lilla GRÖNSISKAN med och fjäderdräkten går i gulgrönt. Till sist avrundar vi med GRÖNFINKEN. Det blev ett färgmelerat band av fåglar från orange via svart, rött, brunt, grått, blått, gult till grönt.






26 kommentarer:

  1. Så många vackra och fina fåglar du fotat.
    Min mamma hade blivit glad av det första fotot. :) Rödhaken var också hennes favorit.
    Koltrasten är underbar på våren med sin sång.
    Nötväckan har jag alltid tyckt om eftersom den kan krypa upp och ned och fram och tillbaka på stammen. :)
    Stenknäcken är väldigt fin. Den hade vi ibland i Enebyberg.
    Talgoxen har jag ett speciellt förhållande till eftersom ett par av dem blev väldigt tama och kom och ut ur min hand.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att höra. Jag visset inte att talgoxen kunde bli så tam. Hos mig är det koltrasten och rödhaken som är modigast och följer oss i trädgården.

      Radera
  2. Rödhaken har tagit sin särskilda hjärteplats här också. Igår kom den, äntligen, hem igen efter några månaders uppehåll på annan ort. Fina bilder av alla härliga småttingar. Vi har alla här också förutom hämplingen. Den har jag aldrig sett här. Nu väntar vi på nötväckan, den som var här fram till jul, men sedan flög till Sverige. Tror jag.
    En fin tid har vi framför oss med alla flyttisar som är på väg norrut. De ramlar ner från himlen i stora sjok varje morgon när de har tagit sig över havet nattetid. Här tankar de och så drar många av dem vidare igen för att återkomma på vägen söderut när hösten är här igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en härlig tid nu när alla småfåglar återvänder igen. Då önskar jag att jag hade tid att stå beredd med kameran i köksfönstret hela dagen. Det är spännande för de är inte särskilt villiga att sitta still så man får en bra bild. Det gäller att ha tur,

      Radera
  3. Det är något speciellt med våra fåglar. I år har vi rödhaken hos oss för första gången, iallafall så har jag aldrig sett den här tidigare.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har haft en rödhake hos oss i alla år. Tror aldrig jag nånsin sett mer än en åt gången.

      Radera
  4. Så många fina bilder du lyckats med från köksfönstret! Väntar på sädesärlan - brukar komma första veckan i april :)
    önskar dig en ny fin vårvecka!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vi har inte heller sett sädesärlan här än. Fotot är från i fjor.

      Radera
  5. Så många olika fåglar du har!
    S...Man får ju passa på att vara ute i svängen medan man kan!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är riktigt kul och sitta och studera dem.

      Radera
  6. Så roligt att ni har så många fåglar på så nära håll! Och du är duktig att fotografera dem!
    Kram och trevlig måndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det finns många färggranna fåglar.

      Radera
  7. Oj, här var det en riktig fågelbok. Är imponerad både av bilderna och din kunskap om alla arterna.
    Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är inga sällsynta fåglar som kommer hit, men det är ändå kul att se dem på nära håll.

      Radera
  8. Vad många finbesök ni har i trädgården. De blir man glad av.
    En kavalkad i färg där den ena, precis som du presenterar, går över i den andra. Verkligt fina foton. Det är minsann inte lätt att plåta fåglar.
    Ibland när jag promenerar i kvarteret hör jag ett rackans tjatter i buskarna i trädgårdarna längs med trottoaren, men det är helt omöjligt att se några fåglar. Kanske är de då istället synliga för de som bor i huset.
    Fortsatt fin aprilmåndag!
    Kram Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har blivit många suddiga och konstiga foton under årens lopp, men så helt plötsligt fastnar de på bild.

      Radera
  9. Rödhaken är min absoluta favorit också! Jättefina bilder från fågellivet hos dig, men den där som du kalla taltrast - är det inte en stare??
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jovisst är det en stare. Vad tänkte jag på? Jag ska genast ändra. Tack för att du påpekade det.

      Radera
  10. Alldeles fantastiska fågelbilder! Du är ju en fullfjädrad - haha! - pippifotograf.
    Själv är jag urusel på fåglar. En riktig mes. Och eftersom jag gillar blått (och är mes-ig) så känner jag väldig sympati för blåmesen. En riktig snygging!
    Glatt kvitter från norr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fullfjädrad...där knep du en poäng. Blåmesen är väldigt söt.

      Radera
  11. Underbara fågelbilder. Bra att jag fick lära mig skillnaden mellan gråsparv och pilfink.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite svårt och se skillnad på dem på avstånd.

      Radera
  12. Många fågelarter i din trädgård. Vilket vi inte har, men noterar att du ingen bild har på sidensvansen. Den hade vi här i stora flockar i vintras, gillade våra äpplen som jag lade ut på gräsmattan. Och nu har forsärlan kommit, men den håller sig vid ån. Men en favorit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sidensvansen är väldigt sällsynt här hos oss. Den har nog bara varit här 2 gånger och det är ganska länge sen. Det är en vacker fågel.

      Radera
  13. Viskar tyst! Är det inte grönfink på sista bilden?
    Ha en fin fortsatt vecka och njut av fågellivet!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  14. Nu måste jag beställa tid hos optikern. Givetvis är det grönfink. Jag vet inte ens om det finns grönsparv. Jag har i varje fall aldrig sett någon. Bra att du påminde mig.

    SvaraRadera